The flying fish

Was geen fout hoor, zoals Piet al zegt; gewoon doen wat jezelf mooi en het meest realistisch vindt, lettend op de schaal LIJKT het een heel klein beetje strakker te mogen (maar dat is mijn kijk op de foto)

Hier heb je een referentie plaatje dat een idee kan geven van de hoeveelheid doorhangen.

11-vocamsterdam_zps54fa537b.jpg

Bedankt Eagter.

Das een moooe vergelijking.Goed te zien daar dat ze allen anders doorhangen...Das mss heel stom nu maar waar wordt dat voor gebruikelt?

Stomme vragen bestaan niet. Ze worden gebruikt om de mast in te klimmen om zeilen in te halen e.d. Soort van touwladder.

Erik

want en weeflijntjes

full
Hier een voorbeeld hoe de weeflijntjes (meestal) worden aangebracht op modellen, je ziet wel dat ze wel wat strakker staan dan jij hebt gedaan op je model. Maar let wel hier is fout of goed niet van belang het is slechts een voorbeeld. Je bent altijd baas van je eigen model.
Als je bij google afbeeldingen "weeflijnen" typed, dan krijg je ook een heleboel plaatjes te zien betreffende dit item.
full
De foto is van mijn model de hms-Victory, op onderstaande foto een heel want met weeflijnen. Succes met je beslissing en de verdere bouw.

Laatst bewerkt door een moderator:
doorhangen weeflijnen?

Ter vergelijkong hier nog een plaatje van de weeflijnen op de Batavia.
Ze hangen wel wat door maar ook weer niet veel, veel doorhangen zou gevaarlijk zijn omdat bij veel wind de weeflijn weg kan waaien en het dus lastig wordt (je moet bij iedere stap kijken waar je je voet neerzet) om in het wand te klimmen

full

Hier nog een afbeelding van het 17e eeuwse model van Prins Willem waarop ze inderdaad wat strakker zijn aangebracht.

full

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoooo, mijn schip is klaar, volgens de handleiding dan.
Ik heb gekozen om geen zeilen te hangen. Ik denk dat het dan gewoon niet meer zo mooi zal zijn...
Allee touwwerk hangt! Wat moet ik nu nog doen : opkuisen van dek ( draadjes, lijmbrokjes, restjes.... ), vernissen van hele schip, op sokkels zetten dat besteld zijn, naamplaatje bevestigen, hier en daar wat schuren ( voor het vernissen uiteraard ) en herstellen wat loskwam na plaatsen van touwwerk..

Ik ben best tevreden en trots. 6 maanden werk, bijna dagelijks en in het weekend vaak tot 8 uur per dag.

Dit was mijn eerste schip en ik heb echt genoten van elke stap in de bouw!
Mijn volgend schip ga ik nu rustig beginnen zoeken, na nieuwjaar wil ik starten! Suggesties zijn welkom.

Prachtig toch : :) Ik hoor jullie reacties ook graag!

Je steekt er een hoop tijd in, maar je krijgt er wel een geweldig resultaat mee. Ik had zelf het vernissen voor het optuigen gedaan, maar misschien valt het mee. Die heeft wel zo'n luxe voet verdient :thumbsup:

Ik ben best tevreden en trots. 6 maanden werk, bijna dagelijks en in het weekend vaak tot 8 uur per dag.

Dit was mijn eerste schip en ik heb echt genoten van elke stap in de bouw!

:yes:terecht! Heel mooi! Zal wel ontwennen zijn als je tot na de jaarwisseling gaat kunnen wachten;). Ben benieuwd naar het vernissen.

Ik kan ook niet anders zeggen dat het er netjes uitziet hoor Stephan:worship:

Als je een nieuw schip gaat bouwen kun je volgens mij best een stap moeilijker/groter bouwen hoor.
Welk schip; tja dat hangt af van je interesse, en welk schip je aanspreekt, en last but not least; het budget;)

Bedankt allen!

Nirmand een leuk voorstel voor een volgende opdracht?
Ik wil een gevechtszeilschip met kanonnen en veel touwwerk!
Liefst ook iets groter dan deze..Mag dus iets meer dan 70 cm zijn....
Tips welkom

Sovereign of the Seas

Lengte : 1100 mm
Schaal : 1 : 78

Dit schip werd gebouwd onder de heerschappij van Karel I, koning van Engeland.
De pracht van dit schip moest de weerspiegeling zijn van rijkdom en de macht van het koninkrijk toendertijd.

Dit model van de Sergal is zeker de mooiste bouwdoos ooit gebouwd en bevat bijna 700 bronzen beslagstukken bestaande uit beeldhouwwerken, ornamenten en 102 kanonnen buiten de zijde vlaggen en talrijke versieringen.

De bouwwijze is klassiek op spanten met een dubbele beplanking, lijten en masten in notelaar.

Zeven zeer duidelijke plannen met viertalige bouwinstructes alsook een reuze-poster in kleur.

Een juweel om te bouwen, te koesteren en lief te hebben.

Pracht van een schip inderdaad.
En is dat een bouwdoos waar wél alles inzit wat nodig is?

Want dat was wel een dikke min op the flying fish. Telkens op dingen komen dat er niet bijgeleverd waren. Heb 3 nabestellingen moeten doen en verschillende keren alles bij elkaar laten komen... Totaal meer dan 50 euro extra kosten.
Das toch veel vind ik en enorm vervelend dat je niet verder kan.

Anderen met leuke ideeën? Dit is idd wel het soort schip dat ik zoek.
Stel me ook wel vragen over de moeilijkheidsgraad... Ik wil best iets moeilijker gaan maar niet van 1 ster naar 5 sterren he :)

hy is groot uitgebreidt en mooi .

ik wacht tot zoiets by deag. komt even duur , alleen betaald per maand .

grt timberwolf

Back