Al vanaf het begin van dit draadje volg ik Bertus en zijn ervaringen met het ombouwen van methanolmotoren naar benzine met veel belangstelling.
Het moet er een keer van gaan komen om zelf ook zo'n ombouw te gaan doen.
Nou deed de situatie zich voor dat ik op zoek was naar een geschikte aandrijving voor een AT6 Texan van 2.4m span en dat zich een heel aantrekkelijk geprijsde Saito FA300T aandiende op Marktplaats.
Een RCEXL ontstekingsmodule voor een tweecilinder lag al op de plank, oorspronkelijk bedoelt voor een Tartan 44cc tweetaktboxer.
Dus, houder voor de krukaspositiesensor geprint op de 3D printer samen met een ring die op de propopnemer wordt gemonteerd met daarin de magneet voor de sensor.
Daarnaast nog een telemetrie setje gemaakt met een Arduino om de cilinderkop temperatuur en het toerental te meten en doormiddel van de FrSky S.Port door de geven aan de zender.
Verder direct het hier welbekende Brutificatie klepje gemonteerd, maar nog niet aangesloten.
Vandaag op de club de eerste start poging. Chokeklep dicht, paar slagen totdat je hoort dat alles vochtig wordt. Choke open en ontsteking aan, de tweede slag pakt hij aan en slaat direct weer af. Ontsteking weer uit choke dicht. Iets langer doorslaan om brandstof aan te zuigen. Choke opnieuw eraf en ontsteking aan. 1 slag op de prop en hij liep en bleef ook doorlopen. Op advies van Bertus eerst maar even ruw afstellen en wat brandstof erdoor, voordat we definitief gaan afstellen. Jeetje dit was beter dan verwacht.
Hier een filmpje van de eerste rondjes op benzine.