Test: Methanolmotor op benzine

Vergis ik mij als ik zeg dat de voorste cylinder de linker cylinder is?
vanaf het vliegtuig gezien, dus met de echte voorkant naar voren, is het de linker
:yes::yes::yes:
Wat ik hierin zo bijzonder vind, is dat het blijkbaar zoveel uitmaakt of de carb vol in de luchtstroom zit of niet
qua afstelling, maar ook qua loopgedrag tussen de twee cilinders
terwijl het een walbro is, dan zou je zeggen dat wervelingen nooit recht door kunnen gaan de motor in.
methanol carb, die wel.. walbro toch niet?
Daar heeft het niks mee te maken...

Dat probleem wordt veroorzaakt omdat een cyinder in principe "omgedraaid" is zodat beide cylinders de uitlaat aan de onderkant hebben.
En dat betekent dat bij de ene cylinder de draairichting van de krukas "met de spoeling mee" is, en bij de andere cylinder er juist tegenin. Dat beinvloedt hoeveel lucht en brandstof iedere cylinder krijgt. Meestal wordt de rechter cylinder (vanuit de motor gezien) bevoordeeld qua lucht, maar krijgen ze wel allebei ongeveer evenveel vloeibaar dieet. De linker loopt dan meestal wat rijker.

Bij mijn boxer (viertakt) was het juist andersom, beide cylinders kregen dezelfde hoeveelheid lucht maar het vloeibare dieet was verschillend (en bij die viertakt had het weinig met de draairichting van de krukas te maken).
 
an sich, als het ding met de aanpasssing in de baffles op een normale temperatuur blijft, ben ik blij..
dingetje loopt normaal hardstikke mooi, zat vermogen, normaal een mooie snelle overgang van weinig naar vol gas..
alleen de laatste tijd ff een tikkie rommelig.
dat hij in het vervolg 1 wat aangeslagen bougie heeft, en de andere wat minder, het zij zo.
goed is goed.

de eerste test met baffles was al een stuk beter.
baffles zijn nu weer een tik aangepast, moet nog beter zijn.

stel, ik wil een mooi plekje maken om met een ir meter op te schieten en een beetje een goede waarde te krijgen: als ik een zwarte stip spuit op de onderkant koelblok, dan moet hij een goede waarde geven toch?
blok is nu origineel matzilver, gewoon onafgewerkt gietstuk (denk ik)
de meter gaf daar 30 graden op aan, dus dat kan nooit een goede waarde zijn..
 
IR is en blijft klote op metaal, in het bijzonder op koelribben. Ik heb daar zelfs met matzwarte verf nooit echt goede metingen mee gekregen. Het liefste zien die dingen gladde niet-spiegelende oppervlakken en dan maakt de kleur weinig uit.
Ik geef met ZEER grote afstand de voorkeur aan voelers. Die kun je zelfs in uitvoeringen krijgen die je rechtsstreeks op een multimeter kunt aansluiten. Dan hoef je alleen maar twee sensors en twee chassis-connectortjes te plaatsen, en een verloopje voor je multimeter te maken. Dan heb je tenminste een ECHTE meting. Ik vertrouw IR gewoon domweg niet. Te vaak mee aan het gas gegaan.

Begrijp me niet verkeerd, waar mogelijk gebruik ik op het werk ook IR, maar ik heb er thuis twee, een goeikope en een hele goeie dure RayTek, en beide geven ze voor huis-tuin en keuken gebruik exact hetzelfde aan.
Totdat ik er motoren mee ga meten, en dan zijn ze niet alleen allebei finaal anders, ze zijn ook geen van beide correct of bruikbaar.
Ik bedoel, sommige waardes kun je vrij makkelijk checken he? Als het ding 110 aangeeft moet spuug sissen, en als het ding 90 aangeeft mag dat niet gebeuren, en toch heb ik beide situaties meegemaakt.

Motoren=voelers en niks anders.
 
dan ga ik een andere route bewandelen...
een collega vlieger heeft afgelopen weekend iets in mijn handen gedrukt waarvan hem was verteld dat het een temp. sensor is.
zit zelfs een schermpje aan vast en zo

eens zien hoeveel volt het ding leuk vind om aan te schakelen..
 
Twee weken, zeggen ze.... maar dan ben ik nog niet thuis, dus ik hoop dat mijn maat die hem onderschept, zich in kan houden :D :D :D
Ik zal ook al te denken. Als zo'n ding bij mij bezorgd zou worden. Ik zou zeggen, Bert er was iets misgegaan bij de post. Hij lag helemaal in stukken, maar geen zorgen, vriend, ik heb hem alweer helemaal in elkaar gezet en ik heb even getest. Hij loopt nog prima!!! [emoji2][emoji2][emoji2]
 
Ik zal ook al te denken. Als zo'n ding bij mij bezorgd zou worden. Ik zou zeggen, Bert er was iets misgegaan bij de post. Hij lag helemaal in stukken, maar geen zorgen, vriend, ik heb hem alweer helemaal in elkaar gezet en ik heb even getest. Hij loopt nog prima!!!
emoji2.png
emoji2.png
emoji2.png

Tsja, het is meer het volgende: Ik heb ooit, heeeeeeel lang geleden een van de eerste NuovaFaor RC motorfietsen gekocht.... Die had ik natuurlijk vol enthousiasme in elkaar gezet, maar was er nog niet aan toe gekomen om er mee te gaan rijden voordat ik weer naar zee moest. Iets met winter of zo, ik weet het niet meer precies.
Hoe dan ook, toen ik na drie maanden weer thuis kwam, vol zinderend verlangen om met dat ding te gaan rijden, tsja... die lag dus weer volledig in onderdelen uit elkaar want meneer (hij paste in die tijd op mijn huis als ik op zee zat) had van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle onderdelen even op te meten en na te maken....

Dus tsja, je weet nooit he?

Voor alle duidelijkheid: bovenstaand is hoewel volledig waar, wel volledig "tongue in cheek" geschreven, ik had er nul moeite mee dat het ding uit elkaar lag want de servo's en dergelijke moesten er allemaal toch nog in, en sowiso heeft hij me, doordat hij alles getekend had, gelijk ook kunnen helpen met het maken van upgrades, dus het was absoluut geen probleem... Gewoon een leuke anecdote.

Lastig he ! die hebzucht.
Nou, inderdaad...:confused:
 
als je een van de eerste had dan heb je het over ruim 20 jaar geleden ... ik heb voor jaren terug ook een rc motor gehad (wat niet eigenlijk :D) geen nova faor maar een Thunder tiger, destijds was ik ook actief op een forum met een hoop RC racers... erg leuk zon motor, ik moet nog ergens een malletje hebben om de spadbordjes van carbon te maken :)
 
als je een van de eerste had dan heb je het over ruim 20 jaar geleden
Klopt... de mijne was eentje uit de pre-productieserie, een van de eerste 10 die er in NL verkocht werden. Gekocht bij EBS in Zwolle (zaak bestaat allang niet meer), die toen importeur voor NuovaFaor wilde worden maar de eer net misliep, weet niet meer aan wie dan wel.
Jaar of drie, vier geleden heb ik dat ding nog weer eens aan het rijden gemaakt:
 
EBS… die ken ik nog wel, zat meen ik in de diezerstraat in zwolle, daar kocht ik 20-21 jaar geleden mn Serpent Impact, waarmee ik gelijk clubkampioen werd bij de MACH Heemstede :D
EBS zat in de Assendorperstraat. Als ik het mij goed herinner had hij een modelbouwwinkel gecombineerd met een bedrijf wat reclame bestickering maakte.
 
EBS… die ken ik nog wel, zat meen ik in de diezerstraat in zwolle, daar kocht ik 20-21 jaar geleden mn Serpent Impact, waarmee ik gelijk clubkampioen werd bij de MACH Heemstede :D
EBS zat in de Assendorperstraat. Als ik het mij goed herinner had hij een modelbouwwinkel gecombineerd met een bedrijf wat reclame bestickering maakte.
Correct... Assendorper straat, op loopafstand van het station min of meer.
Was op zich wel een prettige zaak om te komen, eigenaar was een beetje hieper de pieper soms. Vond het een prettiger winkel dan de Quartel-vestiging. Had geen moeite om onderdelen uit een kit te halen als wat je nodig had niet op voorraad was.
De SF501 die ik van hem kocht had hij eigenlijk voor zichzelf bedoeld (hij had er maar een op de plank staan om eerst eens te kijken wat het was), maar daar heb ik toen een stokje voor gestoken.
Ik weet nog dat ik een aantal maanden later zijn eigen exemplaar voor hem op het parkeerplaatsje achter de winkel rijdend gemaakt heb, want zelf kwam hij er niet uit: hij had de instructies niet goed gelezen.

En toen was hij zomaar opeens, van het ene op het andere moment en zonder aankondiging verdwenen...
 
Laatst bewerkt:
Moet wel zeggen dat het verduiveld mooi gaat in dat filmpje. Gaaf!
Alleen dat rollend RC transport in de achtergroen is way, way, out of scale! :D
 
Back
Top