Team Associated RC12R5

Robert,

Wat ik nog vergeten was.
Waar schuur je mee?
Gewoon droog, of nat?

Groet,

Kensei

Ik raad aan om zeker NAT te schuren... Het stof wat eraf komt is niet bevordelijk om in te ademen namelijk... Emmer water, waterproof schuurpapier en alles zo nat mogelijk houden. Na het schuren de carbon delen onder de kraan goed afspoelen zodat alle stofresten weg zijn...

Wij smeren de lagers na het spoelen niet meer met vet maar met speciale lager olie wat van diverse merken te krijgen is en bij de betere hobbyzaak te koop is. Je kan lagers op veel verschillende manieren uitspoelen.

Ik zelf gebruik trichloorehtileen om de lagers te spoelen maar dat is nagenoeg niet meer te krijgen. Je kan ook een goede ontvetter gebruiken (wasbenzine, thinner, remreiniger...). Je kan de ontvetter in een potje cq flesje doen en goed afsluiten en daarna flink schudden of je kan een ultrasoon reiniger nemen en daar de lagers en ontvetter in doen. Dan doet het apparaat alles voor je.

Na het spoelen de lagers goed droog maken en in oliën met de lagerolie, even rond laten spinnen en ze zijn weer klaar voor gebruik. Je kan dan meteen de lagers goed controleren. Als een lager na het oliën nog "krakerig" voelt bij het ronddraaien dan wordt het tijd om hem te vervangen...

Bij welke lagers we dit doen? Bij alle lagers van de gehele auto...

Joost. :mrgreen:

Fully Agree with Joost...

Je zet de BearBlaster op je Remreiniger bus en wanneer je drukt er op, zal er remreiniger onder druk door het lager naar buiten spuiten, en schoon is hij..

Olie die ik er in doe is Team Orion Free Rev's, maar kan net zo iets anders zijn vanuit de hobby winkel

Dat ik de preciese prijs niet kan noemen ligt aan mijn Signature balk. Dat hij bij Associated Parts House 209 Dollar kost of ergens anders zelfs 146 dollar kun jij ook zien op internet :wink:

Groet Robert

Hallo,

Bedankt mannen.
Is dat gewoon een standaard spuitbus remreiniger? Merk? Leverancier? Hoe lang spuit je?
Zit bij die spuitbus een adapter of iets dergelijks die je op de blaster zet? Ik begrijp het niet.

Hoe krijg je de schoongeblazen lagers weer vol olie of vet? Wat doe je dan eigenlijk?

M.v.g.

Kensei

Hé,

OK nat schuren.
Nog een bepaald schuurpapier? Bepaalde korrel of zo?

M.v.g.

Kensei

Poef, hoop vragen,

Welk merk, tjee gewoon de gene die geleverd wordt bij de garage om de hoek. Ik zou niet eens weten welk merk (merken) ik gebruik.
Hoelang, sjee nog geen 2 seconden ofzo, gewoon tot dat het lager goed schoon voelt als je het probeert te draaien. Binnen hoef je ze minder snel schoon te maken als dat je buiten rijdt. Hoevaak, meestal maak ik ze goed schoon voor een wedstrijd, omdat ik dan wil dat de auto op zijn best is. Maarja dan moet ik daar wel tijd voor hebben :wink:

de RPM blaster past zo op je remreiniger bus, die is daar speciaal voor gemaakt, zonder adaptertjes gewoon er op schuiven.
Nadat de lagers uitgewasemd zijn leg je een dun randje olie op de lagers en dat loopt zo rustig in (door) het lager. niets moeilijks aan...

Schuren met watervast schuurpapier anders gaat het kapot, en korrel ligt er aan, ik dacht uit mijn hoofd gezegd iets van korrel 300 te hebben ofzo, hoe hoger het getal hoe fijner (meer korrels) er op het papier zitten.

Groet Robert

Even terug komen op die "blaster". Het is een leuk item maar neem gewoon een glazen potje (HAK) en doe daar remreiniger oid in. Dan kan je gewoon 's avonds de lagers erin leggen en de volgende dag zijn ze schoon. Als er echt veel vuil in zit kan je ze altijd nog open maken (seals eruit halen).

Olie iid zoals Robert op het lager doen en dan loopt het er zo in...

Niet lullig bedoeld hoor maar hoelang ben je al actief in de modelautowereld? Het lijkt er namelijk op dat je nagenoeg geen ervaring hebt in deze hobby met wat voor auto dan ook. In dat geval adviseer ik je om eens goed rond te kijken op het net en op fora en veel te lezen, vooral veel lezen en zoeken. Op die manier zal je een hoop vragen beantwoord krijgen namelijk...

Vanmiddag de servo opgehaald bij modelbouw Bloemendaal voor de RC12R5. Het is de Futaba S9257 digital geworden.

Vanavond de RC12R5 besteld dus wie weet binnenkort nog een bouw verslagje van de Team Associated RC12R5!!!

Jeeeej!

Mag je meteen mijn R5 over bouwen :P zitten nog wat "verbeter puntjes" aan :P haha

Greets Robo

Die binnenkort naast jou R5 gaat racen :P

YESSS!!! Vanmiddag ging de deurbel en daar stond de postbode met een pakket voor moi uit de VS...

De Team Associated RC12R5 is binnen... Helaas vanavond geen tijd om te bouwen maar dat zal morgen zeker gaan gebeuren... Zaterdag met Robo even testen op de baan van PK...

Okee... Gisteravond begonnen aan de bouw van de RC12R5 en ook al is de auto nog niet helemaal klaar, een paar punten vielen mij toch wel op tijdens de bouw...

De kleine inbus schroefjes waarmee de "side-links" en de "pivot balls" geborgt worden hebben een zeer aparte inbusmaat. 1.5mm is te groot, 1.3mm is te klein en geen inch sleuteltje past goed. Zeer vaag!!! (Een passend sleuteltje is trouwens ook niet aanwezig in de kit dus iemand die verder niks heeft liggen heeft een probleem.)

De kleine plastic cupjes waar de "side springs" door vast gehouden worden vind ik van matige kwaliteit, één van de twee knapte spontaan toen de set-screw erin gedraaid werd waardoor het veertje er niet meer 100% op past.

Het kunststof blok waarmee de rear pod aan het chassis bevestigd wordt heeft bredere gaatjes voor de montage boutjes waardoor het goed afstellen en aandraaien van het geheel ingewikkelder wordt dan nodig zou zijn in mijn mening.

De schokbrekers... Werken zéér goed maar...Het kunststof kapje waar ook de pivot ball in geklikt wordt vind ik matig passen waardoor de kans zéér groot is dat je hem er scheef opdraaid en zo het toch al fijne schroefdraad in het plastic kapot draaid. Dit hadden ze beter van aluminium kunnen maken in mijn mening...

De voorophanging ben ik nog mee bezig en vereist zoals bij elke 1/12 de nodige aandacht dus daarover nog geen commentaar.

Wat me bij het openen van de doos opviel was dat er maar één setje rijhoogte blokjes bij zaten voor de achteras. Terwijl er bij de voorganger, de RC12L4, gewoon vijf verschillende aanwezig waren zodat de rijhoogte achter goed in te stellen is. Gelukkig heb ik ze dus nog liggen van de L4 maar wederom, voor iemand die de R5 als eerste 1/12 koopt zal dit een probleem worden aangezien je nu alleen de achteras of hoog of laag kan monteren, beetje jammer van Asso en dat terwijl ik Asso toch hoog in het vaandel heb staan.

Al met al dus meteen bij de bouw al een lijstje kunnen maken van kleine onderdelen die vervangen dienen te worden of waarbij gezocht moet worden naar een goed werkend alternatief...

Neemt niet weg dat ondanks dit commentaar ik nog steeds helemaal gek ben op de RC12R5 en als hij net zo rijd als dat hij eruit ziet dan komt alles wel goed...

Ik heb er incl. verzendkosten iets van € 160,-- voor betaald. Was de één-na goedkoopste optie, de eerste had hem niet meer op voorraad.

Mijn RC12R5 is inmiddels zo goed als klaar met een nagenoeg complete set titanium schroeven...

Even wat plaatjes...

RC12R5001.jpg

RC12R5002.jpg

RC12R5003.jpg

RC12R5004.jpg

WTF een TRF Koffie mok.... OMG..... hahahahah Goed bezig Joost!

Waar is je bumper? Ik merkte dat deze de body erg goed beschermd... moet alleen nog iets vinden om de bumper ook "laag" te houden, en zorgen dat hij niet langzaam de bodypost op kruipt.

Groet Robert

Die lag ernaast, dan is de transponder wat makkelijker te monteren. Ja ik heb een TRF mok ja haha...

Misschien zoiets maken als op de toerwagens van CF, dan blijft de bumper wel zitten denk ik...

Back