Joost K.
Forum veteraan
Robert,
Wat ik nog vergeten was.
Waar schuur je mee?
Gewoon droog, of nat?
Groet,
Kensei
Ik raad aan om zeker NAT te schuren... Het stof wat eraf komt is niet bevordelijk om in te ademen namelijk... Emmer water, waterproof schuurpapier en alles zo nat mogelijk houden. Na het schuren de carbon delen onder de kraan goed afspoelen zodat alle stofresten weg zijn...
Wij smeren de lagers na het spoelen niet meer met vet maar met speciale lager olie wat van diverse merken te krijgen is en bij de betere hobbyzaak te koop is. Je kan lagers op veel verschillende manieren uitspoelen.
Ik zelf gebruik trichloorehtileen om de lagers te spoelen maar dat is nagenoeg niet meer te krijgen. Je kan ook een goede ontvetter gebruiken (wasbenzine, thinner, remreiniger...). Je kan de ontvetter in een potje cq flesje doen en goed afsluiten en daarna flink schudden of je kan een ultrasoon reiniger nemen en daar de lagers en ontvetter in doen. Dan doet het apparaat alles voor je.
Na het spoelen de lagers goed droog maken en in oliën met de lagerolie, even rond laten spinnen en ze zijn weer klaar voor gebruik. Je kan dan meteen de lagers goed controleren. Als een lager na het oliën nog "krakerig" voelt bij het ronddraaien dan wordt het tijd om hem te vervangen...
Bij welke lagers we dit doen? Bij alle lagers van de gehele auto...
Joost.