Team Associated RC12R5

Hallo... ik vroeg mij af waarom een servo nu eigenlijk plat of waarom hij nu angled gemonteerd wordt...

Volgens mij alleen wat makkelijkst is qua ruimte zegmaar of het niets raakt. Als hij plat ligt misschien wat voordeel qua zwaartepunt, maar denk dat dat te verwaarlozen is.

Volgens mij had het iets met de Ackermann-instelling en bumpsteer te maken met hoe de servo in de auto zit...

Joost.

Dat verschild, de ene doet angled en de ander plat... De R5 zitten steuntjes bij waarmee de servo plat zit dus bij mij zit hij plat...

Joost.

Als de servo plat ligt zal in de meeste auto's de stuurstang lager liggen aan de kant van het stuurblok. Dat zorgt voor meer bumb steer inderdaad.

Ik heb ooit een topic gelezen waar wordt aangeraden om de stuurstangen horizontaal of hoger bij de stuurblokken te hebben (om bump steer tegen te gaan). Dan zou e met ringetjes oid de boel goed kunnen zetten. Een platte servo geeft bovendien een lager zwaartepunt. Of je er veel van gaat merken is een tweede...

Ik heb overigens de servo gewoon schuin liggen met de standaard sp12m steuntjes. :P

Om geen bumpsteer te hebben behoren de stuurstangen evenredig te lopen met de bovenste draagarmen dus horizontaal is niet per definitie geen bumpsteer... Dat is een gegeven dat vooral met 1/12 (en eigenlijk alle pancars) veranderd naar mate de diamteter veranderd van de voorwielen... Dit zal je dus altijd af moeten stellen als je andere wielen gaat rijden...

De bovenste draagarmen afstellen d.m.v. de kingpin shims kan wel maar daar heb je weinig ruimte ivm de velg...

Joost.

damn mooie car zeg.. Ik heb pas de Team Associated L4 gekocht 2e hands en die vond ik zelf ook al mooi, maar deze is helemaal the bomb..

groeten wes

Jaja... De L4 was ook al een erg geslaagd model. De R5 is een compleet nieuw platform voor Asso. Wijkt op alle vlakken af van het oude "L-concept" en is ook niet meer compatible met de L-modellen. Mijn ervaring is dat hij ook op alle vlakken beter is geworden...

Ik ga mijn oude L4 ook weer in elkaar zetten voor de vitrine denk ik...

Joost.

Ik kon het toch even niet laten om het geheel even in elkaar te schroeven en een paar foto's te schieten...

De conversie set voor de RC12R5 met T-plate. Een zéér complete set met eigenlijk alles wat je nodig hebt om de normale link versie van de RC12R5 om te bouwen naar een T-plate versie... In de set vind je een ander chassis, bottom pod plate, 2 T-bars en de nodige hard-ware om alles in elkaar te schroeven...

De rest wordt uiteraard gewoon van de standaard RC12R5 gebruikt...

RC12R5T-plateChassis001.jpg

RC12R5T-plateChassis002.jpg

Joost K.

Laatst bewerkt:
Ja die zijn metrisch en ze komen bij Square vandaan. De schroeven van bijv. TRF of Corally zijn hiervoor ook prima te gebruiken maar ik had al ooit eens voor een HB C12 een set besteld daar en het voordeel van Square is dat je ze per stuk kan bestellen...

Ze hebben daar nu ook Inbus schroefjes in inch maten maar tot nu toe nog maar in twee lengtes (1/2" & 3/8" beide met 4-40 draad) voor o.a. Asso & CRC die nog inch boutjes gebruiken. Ze hebben ze met verzonken kop en met bolkop dus... Deze schroefjes kosten € 0,60 p/st. en dan nog wat aan verzendkosten. Valt erg mee want het komt uit Duitsland...

JK.

Een paar vragen

Voordat ik aan de bouw begin van mijn RC12R5 ben ik nog wat info aan't vergaren zodat ik zeker alles heb :

De RC12R5 is metrisch maar in de handleiding staat bij de recommened tools de hex driver set van Asso die inches zijn ?

De meeste vijzen zijn nochtans M2, M2.5 en M3 .

Blijkbaar moet er een Associated Body bestaan , art nr: 3174 de Nissan GTP 90 maar ik vind die nergens niet ?

Vraag me dan tevens af of dit de body is die op de doos afgebeeld staat ?

Kan iemand me verder helpen met deze vragen ?

Bedankt,
Erik

Erik,

Je kunt de body verkiezen van Associated, maar lijkt me redelijk ongebruikelijk en moeilijk. De body op de RC12R5.1 is de Protoform Speed 12.

Het klopt dat het gros van de schroeven metrisch is. Alleen bij de links niet, maar deze draai je eens vast... en niet meer los.. Alle moeren e.d. zijn gewoon metrisch.

Let bij het bouwen van de dempers op dat je niet overtollig veel olie achter de rode rubber ring laat zitten, de kans dat dan je shock end cap eerder stuk gaat is dan aanwezig.

Succes!

Groet Robert

Bedankt Robert voor de info.

Ik ben maw dus niets met mijn Losi inbus schroevendraaiers want dat zijn US (inches) maten en dus ook helemaal niets met de Associated hex driver set Product Details

Er zit bij die set wel een 1.5mm , 2.5mm en 3mm tussen maar ja enkel de
2 laatste kan ik gebruiken.

Ik kan beter dan een 2mm, 2.5mm en 3mm inbus schroevendraaier kopen in een doe-het-zelf zaak, vermoed ik.

Een Amerikaanse set schroevendraaiers is nooit weg om te hebben. Dus "niets" zijn met die set is overdreven. De achterwiellen van alle 1:12's (met uit zondering van de Xray) zijn Amerikaans ;-).

Overigens zit alles in de asso set die je in de link post. Al die maten heb je nodig volgens mij behalve de 2mm. In ieder geval de metrische!!! Kortom die set werkt perfect! 2,5 en 3 mm gebruik je niet :-)

Groet Robert

Centerline holes

Ik vermoed dat ik zelf het antwoord al weet maar ik ontdekte nu pas 2 kleine gaatjes , eentje vooraan het chassis en eentje helemaal achteraan de "lower pod plate", zijn dit de "centerline holes" ?

Op eerste zicht lijken ze mij het midden te zijn en hiervoor bedoeld maar vind er nergens geen info over.

Kan je maw deze gebruiken om je wagen uit te balanceren ?

Tevens vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de voorkant van je chassis iets te verstevigen met
bvb de Xray chassis protectors
Action Model Centre
of de foam bumpers van CRC
Calandra Racing Concepts Inc.

Calandra Racing Concepts Inc.

Erik

Back