Tamiyacup Nederland 2016

Dat kwam zo uit :D

De 458 ben ik zelf aan het maken en de R8 heeft iemand voor mij gemaakt. De spoilers voor de 458 had ik nog liggen en werken net zo goed.

Ik ben een trotse eigenaar van een TRF418 (Thanks Tinkerbell) en ga dit seizoen denk ik een paar wedstrijden in de 'Euro GT' klasse mee rijden. Om te beginnen wil ik 1 setje banden/inserts/velgen aanschaffen. Kan ik het beste A-Slicks #53433 of Sorex 32 aanschaffen? En welke insert is dan het beste? Ik verwacht geen wonderen en wil gewoon mijn rondjes rijden en daarom om te beginnen 1 set. Tevens nog een vraag welke pinion(s) ik het beste kan gebruiken? Ik heb de volgende spurs: 73T, 75T, 77T en 90T (allen 48dp).

Ik heb de auto inmiddels helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt en alles loopt zeer soepeltjes.

TRF418.jpg

Qua motor ga ik voor de Tamiya Sensored 10.5T maar tot die tijd even oefenen met de 21.5T SpeedPassion om te wennen aan de TRF418. Als regelaar heb ik een Hobbywing Justock Club. De Servo moet ik nog kopen maar denk dat het een Savox 1252MG gaat worden.

Laatst bewerkt:
Je keuze om een snelle klasse te rijden heeft ook aanzienlijke invloed op je bandenverbruik. Meer power betekent ook meer slijtage. Er zit niet zoveel verschil in grip tussen de A-type en de 32R van Sorex. De Sorex verliest wel wat sneller grip, gaat op wedstrijdniveau wat korter mee. Wil je competetief zijn met Sorex rij je het liefst 1set per wedstrijd, de A-type kan misschien twee wedstijden mee, al heb ikzelf meegemaakt dat het loopvlak gaat vervormen na een aantal heats. Persoonlijk ben ik wel een fan van de A-types. Langer dan twee wedstrijddagen moet je echt niet willen met een set, want dan ga je je setup compenseren op een gebrek aan grip, ipv het generen van grip. Je begint het seizoen het liefts met een set of vier/vijf aan nieuwe banden.

Inserts is een wetenschap op zich. Ik zou je een harde/dikkere rubber insert adviseren als je wat langer met je banden wil doen. Dat type insert voorkomt overmatige vervorming van de band en helpt daarbij om oververhitting van het loopvlak te verminderen (b.v bij ruw asfalt en hoge buitentemperatuur). Besef dat je in sommige situaties dan wel een fractie grip mist tov je concurrenten als een zachte/smalle insert op dat moment een betere keus blijkt.

Het afgelopen seizoen reed ik EuroGT met een 12t motor en een FDR tussen 4.6 en 4.9, afhankelijk van de baan en buitentemperatuur. Ik begrijp dat de 10,5t gelijkwaardig is dus zoek een handvol pinions bij je spurs om in de zelfde FDR range te komen.

Met servo en ESC keuze is niets mis, al zou ik je wel adviseren om zo snel mogelijk te wennen aan de power gebruikt in de EuroGT klasse en die 21,5t direct te dumpen voor iets snellers.

Hopelijk kom je hier verder mee.
Groeten,
Fons.

Hee Fons, super bedankt voor je feedback! De TRF418 is voor mij nog 1 grote leerschool maar tot nu toe niet minder leuk. De 21.5T laat ik er nog even in zitten (nog geen budget voor de 10.5T, eerst de TRF417 verkopen) om er binnen mee te rijden. Zodra het budget er is dan ga ik voor de 10.5T. Een 12T zou ook nog kunnen maar ik vind sensored wel wat prettiger voor het rustiger af geven van het vermogen.

Voorlopig rij ik alleen binnen en dan heb ik aan 1 set even genoeg, zou ik aan wedstrijden mee gaan doen dan kan ik altijd nog het e.e.a. bij bestellen. De eerste wedstrijden die ik dan zou gaan rijden met de TRF418 is buiten en dan denk ik dat ik Eindhoven ook nog even over sla.

Qua banden neig ik zelf ook naar de A-Slicks toe, heb er veel goeds over gehoord.
Qua inserts zou ik hier voor kunnen kiezen: http://banzaihobby.com/XENON-RACING-PRI-AH?cPath=18_227&
Qua velgen voor deze: http://banzaihobby.com/radio-contro...miya-rc-med.narrow-dish-wheels-white-offset-2

Qua pinions red ik me wel, ik ga de tabellen er eens even bij zoeken.

Nogmaals bedankt!
Gr,
Roy

Nu het toch over banden gaat, Ik wil dit seizoen in de topstock mee gaan rijden. En zal daarvoor de 51023 Tamiya Racing Radial Tire – Med Narrow gaan gebruiken. Ik heb begrepen dat deze banden vrij snel slijten. Hoe lang doe je ongeveer met een setje? Is dat 1 set per wedstrijd dag of kun je meerdere dagen er mee doen?

Ik heb in de Top Stock met 2 setjes 51023 een heel seizoen gedaan. De enige baan waar ze heel hard slijten is Deventer.

Nou Roy, ik ben heel benieuwd naar jouw resultaten in de GT-klasse. Lijkt me echt zeer moeilijk om zo'n snelle auto goed af te stellen en op de baan te houden.

Ik denk ook wel dat het zeer moeilijk is maar juist dat afstellen en zoeken naar de optimale setup vind ik gaaf. Ik zal in het begin waarschijnlijk helemaal niet snel zijn maar het is een leercurve in de klasse die ik uiteindelijk toch wilde bereiken.

Hoi Roy,
Van Topstock naar EuroGT is een stevige sprong, succes daarmee. Je zult er (net als ik) veel van leren, maar je zult (net als ik) ook echt moeten wennen aan hogere (reactie-) snelheden. Het chassis is echter heerlijk om mee te werken en met setups te expirimenteren.
De inserts lijken me prima. Ik zou zelf niet kiezen voor offset velgen voor gebruik op buitenbanen, in lowgrip sitaties mis je soms wat "bite". Als je offset nodig hebt kun je dat handiger met shims oplossen.

Groeten,
Fons.

Hee Fons, goede tip m.b.t. de velgen! Ja het is een stevige sprong maar daarom ga ik die ook nog niet meteen doen. Eerst wat wennen op binnen en buiten banen en wat later in het seizoen een paar wedstrijdjes proberen mee te pakken. Ik onderschat de klasse ook helemaal niet, het zal een zware dobber worden. Maar ooit moet ik de stap wagen en ik denk zeker dat ik er veel van kan leren.

Misschien dat ik ook nog lid ga worden van de AMCA zodat ik lekker veel kan oefenen.

Nu ik de TRF418 qua chassis redelijk klaar heb kom ik bij het voor mij minst favoriete deel uit, de body. Ik vind de Sumo Power GT-R wel een erg mooi body maar past deze op eem TRF418? Of is een andere body aan te raden? En als het past, de gaten voor de bodyposts zitten natuurlijk op een hele andere plek dan standaard voorgedrukt in de body's, hoe kun je dit het makkelijkst doen zodat de body mooi past?

Ik ben hier helemaal niet goed in dus alle tips zijn welkom..

Roy,
Sorry dat ik weer reageer, ik wil me beslist niet voordoen als je mentor!
Ongeveer elke 257mm wielbasis body krijg je passend op een TRF. Die GT-R body is heel mooi maar niet de lichtste, nogal hoog en veroorzaakt daardoor onnodig meer bodyroll, althans dat gevoel had ik bij die body. Een betere keus is een van de vele body's die Tamiya maakt van auto's uit het Japanse Super-GT kampioenschap. Laag, licht en met een enorme vleugel. Succes.

Ik ben juist blij dat je reageert, dus vooral blijven doen. Goede tips, ik ga er naar kijken.

Een Raybrig NSX (#51563) zou dus een mooie optie kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
En als het past, de gaten voor de bodyposts zitten natuurlijk op een hele andere plek dan standaard voorgedrukt in de body's, hoe kun je dit het makkelijkst doen zodat de body mooi past?..
Voorafgaand aan het spuiten de body op je TRF/bodyposts leggen. Met een marker de plaatsen voor de gaten aftekenen aan de buitenzijde van je body. Dan de gaten maken en checken of het mooi past. Vervolgens de wielkasten uitknippen. Dan spuiten.

Ik zou niet (meer) de Nissan R390 kiezen, maar een Ebbro kap.

Back