Je keuze om een snelle klasse te rijden heeft ook aanzienlijke invloed op je bandenverbruik. Meer power betekent ook meer slijtage. Er zit niet zoveel verschil in grip tussen de A-type en de 32R van Sorex. De Sorex verliest wel wat sneller grip, gaat op wedstrijdniveau wat korter mee. Wil je competetief zijn met Sorex rij je het liefst 1set per wedstrijd, de A-type kan misschien twee wedstijden mee, al heb ikzelf meegemaakt dat het loopvlak gaat vervormen na een aantal heats. Persoonlijk ben ik wel een fan van de A-types. Langer dan twee wedstrijddagen moet je echt niet willen met een set, want dan ga je je setup compenseren op een gebrek aan grip, ipv het generen van grip. Je begint het seizoen het liefts met een set of vier/vijf aan nieuwe banden.
Inserts is een wetenschap op zich. Ik zou je een harde/dikkere rubber insert adviseren als je wat langer met je banden wil doen. Dat type insert voorkomt overmatige vervorming van de band en helpt daarbij om oververhitting van het loopvlak te verminderen (b.v bij ruw asfalt en hoge buitentemperatuur). Besef dat je in sommige situaties dan wel een fractie grip mist tov je concurrenten als een zachte/smalle insert op dat moment een betere keus blijkt.
Het afgelopen seizoen reed ik EuroGT met een 12t motor en een FDR tussen 4.6 en 4.9, afhankelijk van de baan en buitentemperatuur. Ik begrijp dat de 10,5t gelijkwaardig is dus zoek een handvol pinions bij je spurs om in de zelfde FDR range te komen.
Met servo en ESC keuze is niets mis, al zou ik je wel adviseren om zo snel mogelijk te wennen aan de power gebruikt in de EuroGT klasse en die 21,5t direct te dumpen voor iets snellers.
Hopelijk kom je hier verder mee.
Groeten,
Fons.