TAM-5 PROJECT

Met deze set zou je een 2.4 GHz zender en ontvanger hebben voor € 65
En bij Ali een stuk goedkoper. MAAR even opletten: de iA6 ontvanger stuurt alleen de voedingsspanning van de ontvanger zelf ( en de ontvangstkwaliteit) via telemetrie terug naar de zender. Als dat genoeg is; geen probleem. Als je in wat voor configuratie dan ook een hogere spanning dan de Rx voeding wilt meten, moet je de iA6b ontvanger aanschaffen, en daar een aparte spanning-sensor op aansluiten.
Voor de meerkosten t.o.v. de iA6 ontvanger hoef je het niet te laten. De vormgeving zou een issue kunnen zijn, als je er een servo op een iA6 aan wilt sluiten is het soms wat onhandig vanwege de aansluitingspennen bovenop de behuizing.
De iA6b is iets groter en zwaarder dan de iA6.

Het gaat om de spanning die de generator/gelijkrichter levert dus bv meten bij de bufferaccu.
Geeft de generator de geest dan zien we dat en kunnen we nog enkele uren door vliegen...echter zo ver zullen we niet uit de kust zijn.

Ik neem aan dat er niet gemeten kan worden voor de gelijkrichter omdat dit wisselstroom is?

Wat meet je aan een 3S met werkende generator..13...14 volt?..ipv ongeveer 11,5 volt.

Ruimte genoeg om iets extra te plaatsen.

En met de bijbehorende zender checken we dan af en toe gedurende de vlucht/vaart de bufferaccu spanning.
Dat gaat m.i. niet werken als je "achter" de UBEC meet. Als je de spanning van de buffer in de gaten wil houden, zie mijn vorige mail.
Dus: iA6b Rx achter de UBEC aansluiten, spanning-sensor aan de bufferaccu.

Vandaar de vraag wat is de spanning bij werkende..en niet werkende geneeator..is dat voldoende verschil om een uitval te zien.

Gelijk een auto accu..is 13,5 a 14 volt indien de dynamo het goed doet..en 12 indien de dynamo niet werkt.

N.B. Ik weet even niet hoe zo'n sensor werkt als je dezelfde bron, de bufferaccu, ook gebruikt om via de UBEC de ontvanger te voeden als die sensor op dezelfde ontvanger aangesloten is.
Ik heb zo'n sensor, de Turnigy TGY-CVT01, en ik heb even de weerstand tussen de min aansluitingen van de meetkant en de ontvangeraansluiting gemeten, maar die zijn niet direct doorverbonden. Een oplossing zou zijn om de 2,4 GHz ontvanger via een kleine aparte accu te voeden.
Misschien kan iemand met meer ervaring hierover hier zijn mening geven....

Ik heb even met de Flysky onderdelen die ik heb een test gedaan (in mijn geval als Turnigy gemerkt, maar die zijn identiek aan de FlySky versie).
Ten eerste: ik denk niet dat je de conditie van de bufferaccu èn het functioneren van de generator met één meting kan controleren, maar de oplossing is simpelweg een tweede CVT01 sensor aan te schaffen, en die met de gelijkrichter uitgang te verbinden.
Hier dus een plaatje van mijn opstelling met een iA6B ontvanger, en de weergave op de zender. Op de ontvanger is plaats voor een tweede sensor. Op de zender zie je de voedingsspanning van de ontvanger en de meting van de sensor. Eronder is nog plaats voor de weergave van een tweede sensor.
De UBEC is buiten beeld.
telemetrie.jpg

maar de oplossing is simpelweg een tweede CVT01 sensor aan te schaffen, en die met de gelijkrichter uitgang te verbinden.
Ik ben bang dat ik hier teveel aannames gedaan heb. Na wat speurwerk op het internet begrijp ik dat het niet mogelijk is om 2 sensors van hetzelfde type op een ontvanger aan te sluiten, je krijgt er dan maar 1 te zien op je zender. En wat ik aanzag voor een tweede aansluitpunt op de ontvanger is waarschijnlijk de PPM uitgang, maar dat terzijde.
Conclusie: op deze manier kun je maar 1 spanning meten en via telemetrie naar je zender sturen.

Er is nog een truuk om de voedingsspanning-meting van de ontvanger om te bouwen zodat ook die een externe spanning kan meten, maar dat wordt misschien te ingewikkeld.

Eventueel zou je ook de ontvanger direct ( dus zonder UBEC) op 2 van de 3 cellen van de bufferaccu aan te sluiten (de iA6B kan tot 8,4V verdragen), en op die manier de bufferaccuspanning te bewaken, al geeft dat dan natuurlijk maar 2/3 van de totale spanning weer.

...
Eventueel zou je ook de ontvanger direct ( dus zonder UBEC) op 2 van de 3 cellen van de bufferaccu aan te sluiten (de iA6B kan tot 8,4V verdragen), en op die manier de bufferaccuspanning te bewaken, al geeft dat dan natuurlijk maar 2/3 van de totale spanning weer.
Zou ik niet doen voor langere vluchten. Een 2.4 HGz ontvanger vraagt redelijk wat stroom en zou de accu in onbalans brengen.
Maar is de uitgang van de gelijkrichter-accuwissel of alleen van de buffer accu niet voldoende?
Dit kan samen met de ontvanger ingang wél met één sensor plus de rx spanning worden weergegeven. Dus simpel een meting vóór én een achter de UBEC.

Het gaat om de spanning die de generator/gelijkrichter levert dus bv meten bij de bufferaccu.
Geeft de generator de geest dan zien we dat en kunnen we nog enkele uren door vliegen...echter zo ver zullen we niet uit de kust zijn.

Ik neem aan dat er niet gemeten kan worden voor de gelijkrichter omdat dit wisselstroom is?

Wat meet je aan een 3S met werkende generator..13...14 volt?..ipv ongeveer 11,5 volt.
Mijn punt was dat je dit niet met één meting kan bereiken. Als de generator uitvalt zie je dat niet meteen aan de spanning van de bufferaccu (denk ik, maar ik kan me vergissen), maar pas op termijn als de bufferaccu leeg begint te raken.

Tja..en wat we willen is direct een niet werkende generator kunnen zien.

Gemeten bij een nagenoeg volle 3S...slechts 0,2 volt verschil met en zonder de lader aan.
dus niet zoals bij een auto accu die 13,5- 14 volt aangeeft bij werkende dynamo( ipv 12volt).

Eigenlijk geeft dit weer wat je wilt bewaken, de voedingsspanning van je ontvanger. Je moet er alleen rekening mee houden dat je de minimum toelaatbare spanning baseert op de ontlaadstatus van je 3s accu, en niet van de minimum spanning waarbij de ontvanger nog werkt. M.a.w. als de accuspanning gezakt is tot, zeg, 3,2V per cel moet het einde oefening zijn, en dat is vertaald naar de 2s waaraan de Rx hangt 6,4V. Datzelfde geldt trouwens als je een UBEC gebruikt, en de hele 3s spanning meet. Ook daar is het einde oefening als de spanning zakt tot 3x 3,2V = 9,6V. Verder ontladen maakt het onduidelijk wanneer de accuspanning snel gaat inzakken, en de rx ermee stopt.

er zijn wel dingen te bedenken, met wisselspanning detecteren (analoog in beginsel), of af te tappen in @Rick NL schakeling.
Dat is het probleem ook niet, het doel is om de spanning die de generator levert te meten, èn de spanning van de bufferaccu te meten om de voedingsspanning van de ontvanger te bewaken.

Stel nu dat we niet de spanning meten maar het generator toerental..Is een binnenloper en doen op 1 van de wikkelingen witte verf op...optische toerensensor die gericht is door een van de behuizing gaten op de witte stip en dus in het compartiment tussen brandschot en vleugel zit.

Dan weten we of de generator draait en bewaken we de zwakste schakel..de flexibele koppeling.
Valt de generator stil dan hebben we enkele uren om thuis (aan wal te komen)....bv we zitten ( varen met een RIB) midden op de Noordzee (buiten de 12 mijls zone) richting nergens en gaan terug naar waar we vandaan zijn gekomen..dan ben ik tevreden.

Het is zeer zeker niet bedoeld als kritiek!!, maar het doet me een beetje denken aan "General Aviation". We hebben een dubbele ontsteking te controleren via twee schakelaars, maar dan zijn er nog vele mogelijkheden over om een motorstoring te krijgen. ik denk ergens moet er een grens zijn. Denk ook aan het uiteindelijke startgewicht met een volle tank.

In ieder geval kun je dan niet bij FlySky terecht, ik heb daar geen passende sensor voor kunnen vinden. En andere merken hebben weer andere telemetrie-protocols, het zou me verbazen als die dan weer compatibel zijn ......

Harry,

Nee niet zozeer GA maar meer richting de + 25 kg rules..wat kun je beveiligen met iets dubbel te doen ( 1/4 foutkans) of wat kun je bewaken zodat er toeters en bellen afgaan.

Qua gewicht zitten we goed. Onze modellen zijn leeg iets van 300-400 gram zwaarder dan het origineel echter bij maximale vluchtduur ( 24 h doelstelling non stop) zijn we lichter door 2 liter brandstof ipv 3,2 liter.

En bij de "korte" duurvluchten van 5-6 uur zit er een slechts 700 cc tank in de modellen en zijn we beduidend lichter (ruim onder de 5 kg van toen).

Een optie zou de Unisens-e kunnen zijn, daar zijn meerdere sensors verenigd in 1 module, waaronder stroom, spanning, toerental etc.:

Unisens-e.jpg

Die kan dan samenwerken met diverse zender/ontvanger merken:

Unsens-e 2.jpg

Volgens de handleiding moet je voor Frsky het D16 protocol gebruiken, misschien dat een goedkoper merk als Radiomaster daar ook mee overweg kan.

HIER de link naar de handleiding.

Laatst bewerkt:
Back