tailwag na crash.

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem in de staart na een crash.
Deze blijft heeeel lichtjes hunten. Het is maar een hele kleine uitslag. 1 cm van links naar rechts is misschien al veel. op het moment dat die hunt zie ik de fin ook vibreren.

Na mijn crash ( lullige crash: ik flipte de heli wat laag boven de grond waardoor ik hem kwijt dacht te raken, ik switchte trotle hold, maar had hem nog onder controle. snel trottlehold er van af. Maar het optoeren duurde zo lang dat hij inverted omlaag kwam in een wijlang met redelijk hoog gras. ) schade: link gesprongen. waar de boomsupport aan de staart vast zit kon ik aan zien dat deze na voren was geschoven. Hierdoor stonden de boomsupports ook krom maar de staart was toen ik de heli uit het veld haalde recht.

Vervangen:
Mainblades
Mainshaft
Spindle
mainbladegrip lagers
staartbuis
torquetube
hub
tandwielen aan achterzijde staart ( dus ook de schaft van de heckrotor )

Staart gaat heel soepel, dat kan het niet zijn.
vlieg in mijn zender met 47% gain in hh mode
-100 tot 0 is normal en van 0 naar +100 is HH

Heli setup:
Trex 550e v2 fbl
Beastx
CC ice 100
align 610 op swash
align 520 op de staart
spectrum dx8 zender met ar8000 ontvanger.

Iemand een idee waar ik het nog kan zoeken?

Ook al vind je zelf dat alles 100% in orde moet zijn, het gedrag van de staart zegt iets anders
houd je opties open, ik heb het al regelmatig gehad dat iets waar ik 100% vertrouwen in had, toch niet goed bleek te zitten..

qua tailwag
heb je al met de gain gespeelt?
zit er speling in de aansturing? dus ball van de servo los, staartblad vastpakken, kijk hoever de link heen en weer bewogen moet worden voor het staartblad een keer meekomt
Hier zit vaak wel wat speling in, maar teveel kan dit gedrag makkelijk veroorzaken

speling in de servo is trouwens ook wel eens een probleem..

soepel lopen van de aansturing, en hij moet over de hele weg soepel lopen, dus ook naar de uiteindes toe..

je meld dat de staartvin trilt.
regelmatig komt het voor dat wanneer de staartvin trilt, er een hoogfrequente trilling in het frame zit, die de gyro absoluut niet grappig vind.
Hoogfrequent komt van de staart, dus kijk eens of de staartbladen gebalanceerd zijn.. (hoofdbladen ook natuurlijk)

draden naar de gyro misschien strakgetrokken, of gyro op enig punt koud tegen het frame aan?

Zit de TT 100% goed? als dit middenlager niet lekker zit, kun je ook allerlei gekke dingen verwachten

Ik heb gecontroleerd:

Staart meganisme gaat heel soepel over het hele bereik.
Ook geen speling ( als ik de pushrod los maak bij de servo en daar vast houd en dan ook een bladegrip vasthouden is dit minimaal. Minder dan voor de crash "had al de ball link vervangen" )

Servo kan optie zijn. dat die te veel speling heeft na crash, al lijkt me dit sterk omdat ik mijn heli tussen het gras heb opgeraapt en de heck bladen "die bij mij niet strak zijn aangedraaid" nog geheel gestrekt stonden zeg maar.

gain. Kan ik proberen, maar ik dacht als hij weer het zelfde in elkaar gezet is dan zal dit ook moeten blijven werken op de instellingen die ik had.

Draden aan de beastx zijn zoals ze waren, maar zal daar nog even een blik werpen.

TT tja heb ik vervangen en het lager weer gelijmd zoals in de handleiding "3cm uit het midden" Maar dat kan ik nog checken. Kan ook nog de oude TT gebruiken die had eigenlijk niets maar ik dacht vervang het maaar. Misschien zijn 2 lagers een idee?

Het is trouwens ook zo dat hij wel strak vliegt in fast forward flight. Toen ik hem out of de box afstelde heb ik de gain ook juist moeten krijgen en dan had je het issue dat hij in hover recht hangt maar in FFF ging hunten. Nu is het anders om dus denk niet meteen aan een gain probleem.

Ik had al van jouw crash gehoord van Ruud.
Is de wag van Links naar rechts?
Of van boven naar onder?

Suggesties/opties:

Tailblades:
Heb je ook nieuwe tailblades na de crash?
Nee? Leen eens tailblades van iemand van vergelijkbare maat.
Welke maat heb je? Ik heb best redelijk wat maten in spare.
Wel vervangen? zijn ze exact hetzelfde?
Niet groter of meer oppervlak?

Gear:
Heb je misschien de jezusbolt te hard vast gedraaid waardoor de maingear warped?
Geen (mail) gear wobble?

Lagers:
Alle lagers nog OK?
Ook de tailgear lagers bij de mesh naar de torguetube?

Trilling:
Bladen er af, mail en tail
Opspoelen op tafel en voelen aan de skids of hij hard trilt

Blades:
Geen bladspoor?
Blades in balans? Gechecked?

BeastX:
Foam pad nog OK?
Klitteband strap op de beast om hem vaster tegen het frame te drukken.
Klinkt onlogisch maar dat vind de beast fijn.
De TailGain steps kun je ook terug draaien via een potmeter (laatste optie): Dial 3 (Tail Dynamic)
http://www.beastx.com/manuals/MICROBEAST_3.0.2_ENG.pdf
(Als je de laatste firmware hebt)

Anders kom je zondag langs bij Jupiter en kunnen we mee kijken.

Van links naar rechts.

Tailblades:
Niet vervangen. Kan me bijna niet voorstellen dat het daar in zit ( omdat tailblades niet omgeklapt waren toen ik de heli opraapte ) Maaruh, vervangen is weten idd.

Gear:
Heb gear gecontroleerd na crash. trottlehold stond aan dus was op het oog te zien niet veel mis mee. De bout is na mijn idee correct aangedraaid in de vorm van vast is vast.

Lagers:
Van de mainbladegrips heb ik lagers vervangen. Van de mainshaft heb ik er ook liggen maar dat heb ik nog niet gedaan.

Trillingen:
Ik heb zelfs alleen de motor laten draaien naar gevoel geeft die 90% van de trillingen door het hele frame zeg maar.

Bladspoor:
Heb voor me gehoverd, ik kon het niet zien.

Beastx:
Pad is 2 maanden terug geplaatst, tijdens de crash is de beastx ook niet geraakt door iets. zit er ook nog strak op.

Ik gebruikte geen klitteband strap (A) Maar die kan ik natuurlijk toevoegen.
Gain tia de potmeter heb ik nog niet veranderd die staat nog standaard horizontaal.

Zal eens wachten op beter weer en dan zal ik eens een en ander proberen.
Indien ik er niet uitkom kan ik idd langskomen voor meer advies. Dank daarvoor.

Ik heb toruwens ook niet veel met de gain gedaan omdat ik het meganish probeerde te herstellen zoals het was.

Voor de crash was de situatie ook zo dat ik de maximale gain ingesteld heb aan de hand van FFF als die daar net niet ging hunten was dat het maximalen. in hover bleef hij dan ook loodrecht.

Nu is het probleem dat die in FFF met 47% gain recht vlieg zonder wag maar in hover het probleem optreed.

Ga het eerst maar eens zoeken op meganish vlak. Tailblades en TT

Doorgaans is FFF vliegen niet leidend..
Meestal is de hoover bepalend

Ik heb het bij mezelf al vaak genoeg gehad dat hij in hoover staat te "rommelen", net een beetje rond het midden een tikkie heen en weer gaat
langzamer dan een hunt, maar ook geen regelmatige tailwag.
tijdens rondvliegen was dat weg

Best kans als jij in fff je gain hebt bepaald, dat hij eigenlijk te laag stond

Maar dat maakt niet zoveel uit, als het werkt, werkt het

Probeer het eerst met de gain er eens uit te krijgen
best kans dat vanwege de andere onderdelen de toleranties van het totale systeem een haar anders zijn, waardoor hij dus blijkbaar wat happiger is op de correcte gain waarde

Als je de max gain hebt gevonden, (dus in hoover, een snelle beweging met de staart en hij blijft dan hunten) een paar punten terug, en hij zou strak moeten zijn.
Blijft hij in hoover alsnog met zn staart rommelen, moeten we ff verder pionieren

Dan wordt trilling etc een goede verdachte

Wat betreft je gear: ik heb al eens gehad dat het tandwiel bijna niets nodig had om te vervormen..
het zelfborgende boutje doet hier zijn werk gelukkig goed..
Kijken is weten, niet er van uit gaan dat het goed is...
Als het goed was geweest, had je hier geen vragen hoeven te stellen ;-)

Mainshaft krom is lagers verrot... Vervanf die eerst maar.

Check vervolgens of de tail HUB nog goed is en de radiaallagers in de tailgrips. kijk daarnaast ook bij die messing buisjes die in de pitchlinks van de tailgrips zitten, of daar na het herbouwen geen loctite is gaan zitten.

@ student: gain verlagen lost het niet op.

@anko: Heb de mainblock lagers vervangen. Dit mocht helaas niet baten.

Staart gecontroleerd: zelfs de messing buisje ingesmeerd met vet, soepeler kangewoon nier meer. Staart draaid nu zelf makkelijke dan mijn eerste build.

Wat gaat er nog mis:
Normal 1950 rpm alles lijkt oke. staart strak met 50% HH gain.
idle 1: 2250 rpm Staart heeft een heel klein beetje vibratie en hunt heeeeeel klein beetje. 47% HH gain. ( met 40 en 35 % zelfde hunt als met 47% zoals ik het had )
idle 2: 2350 rpm staart geeft nog meer vibratie en de hunt is ietsjes groter.

Radiaal lagers in tailgrips vervangen, dat zou idd kunnen.
Of mijn nieuwe main blades zijn afwijkend van gewicht.
Zondag misschien kijken als ik bij jupiter samen met walter nog iets met de heck blades kan proberen

@ walter: Ik heb deze bladen: H55041T 90 Carbon Fiber blade - RC Heliparts

@ anko
even los van mijn crash: Ik weet dat jij ook 550's hebt van align. Jouw heck rotor als je die bij beide bladegrips vast pakt, kun je die dan ook een heel klein beetje bewegen richten elkaar toe en van elkaar af? Dit had mijn trex 550 al vanuit de doos en 100% volgens boekje in elkaar gezet. Daar heeft hij ook goed mee gevlogen. Maar ben wel benieuwd als dit standaard is?

Laatst bewerkt:
Hier is alles mee begonnen. Het leek alsof ik mazzel had gehad. Maar dat blijkt dus niet (A)

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

Nog één optie getriggerd door jouw post over de headspeeds.
Stel de BeastX eerst mechanisch af in normal mode (niet HH).
Doe dat op het hoge toerental wat je wilt vliegen.
Net zo afstellen dat hij niet meer drift op DAT toerental.

De beast schijnt dit fijn te vinden.
Ik had mazzel dat ik direct geen wag had :p

Ik moet het thuis natuurlijk even opzoeken, Maar het viel me op dat als ik in normal hover hij met de clock mee wil draaien. Als hij stil op de grond staat is mijn pitchslider ook niet precies in het midden. In de handleiding staat dat de tail naar center positie gaat. Maar dit zal natuurlijk wel gebaseerd zijn op de center van de tail servo.

Vandaag weinig tijd voor uit te zoeken wat het kan zijn.

Morgen ga ik gear vervangen, radiaal lagers in de tailgrips.
En nog de gears vooraan in de staart. Dan heb ik alles wat in de aandrijving zit vervangen. Dus dan moet het wel goed werken.

Zou het misschien ook kunnen dat de main rotor housing scheef is? Dan moet het wel heel hard gegaan zijn. Want dat is zo'n beetje massief ijzer / metaal.

Ja in Normal mode gaat hij terug naar de center mode van de servo.
Standaard moet hij ongeveer (ik geloof) 4 graden de torgue van de mainrotor compenseren.
Dat zou dan je servo center moeten zijn (4 graden compensatie).
Dus als hij nu drift in normal mode in hover betekent dat er improvements zijn te halen hierin.
De beast kwispelt bij meerdere mensen op de tail.
Ik betwijfel dat je meer moet vervangen en denk dat het in de beast tuning zit.
de V-Bar is bijvoorbeeld hier minder gevoelig voor.
Alle Futaba gyro's en FBL systemen weer wel.

massieve zaken krom terwijl er zo weinig echt kapot is = zeer onwaarschijnlijk.

Nog een vraagje over de staart.
De servo hron. Ik heb de pushrod in de middelste gaatje zitten. Ik kan dus meer servo uitslag geven door deze dichter bij de servo te plaatsen. servo kan dan meer kracht geven, maar is minder snel. Zet ik hem verder weg van de servo is de staart sneller maar minder krachtig, wat is hier wijsheid (A)

Dat heeft niet alleen invloed op kracht en snelheid, het verandert ook het effect van gain (word dan ook wel "mechanische gain" of "schijnbare gain" genoemd). En het heeft invloed op de nauwkeurigheid. Hoe korter de servohevel, hoe nauwkeuriger de servo kan positioneren, en andersom.

Langere hevel geeft ogenschijnlijk meer gain (je moet de gain wat terugdraaien om tailwag te voorkomen) en kortere andersom.

Dat kun je weer grotendeels compenseren door je limits te verstellen.

Is een kwestie van proberen, of een langere hevel beter of slechter werkt.
Bij eenvoudige gyro's kan het behoorlijk verschil maken vanwege de beperkte verdere instelmogelijkheden. Maar dan praat je écht over "ouwe meuk"...
Met "moderne" gyro's kun je bijna alles ook via de gyro instellen en heeft een andere hevellengte kiezen alleen zin als je een trage/analoge servo gebruikt. Tenminste, dat is bij schaalheli's wel zo.

Ik denk dat je bij 3D gewoon een zo snel mogelijke staart-aansturing wilt hebben??

Groet, Bert

Mijn insteek is altijd om zo veel mogelijk van de servoweg te gebruiken waardoor je de optimale resolutie van de servo kunt gebruiken.

De mijne ook....

Maar daar laat mijn kennis me verder in de steek: ik weet niet wat in 3D prioriteit heeft: snelheid of resolutie.

In schaalheli's is dat per definitie resolutie, (gebrek aan) snelheid kun je op andere manieren wegregelen.

Groet, Bert

Ik denk dat de gebieden daar redelijk overlappen: strak is strak..
alleen merk je een foute afstelling bij een schaalheli minder vlot

Back