C
Clawhammer
Guest

In 1998 was mijn eerste electro auto een Ta03R, leuk ding! Ging niet echt hard, maar ik ben ook niet zo'n goede rijder dus dat kwam goed uit. Raakte een beetje in de vergetelheid toen ik begon met monstertrucks. Hoe dan ook, begin 2006 kreeg ik toch wel zin om weer eens een keer te scheuren met een touring. Omdat ik redelijk bekend was met de werking en opbouw van de Ta03's leek het me een goed idee om mijn project daarop te baseren. Ik ben toen 3 of 4 maanden erg druk geweest met het ombouwen en ontwerpen van onderdelen. Wat hier uit voort kwam noem ik nu maar versie 1. Helaas kreeg ik het steeds drukker met werk en ontbrak de tijd voor degelijk hobby werk. Ik heb toen besloten het geheel even weg te zetten.
Heden: Gelukkig heb ik nu meer tijd en aangezien mijn Ta03 nog steeds staat te wachten, in een kluis tegen de stof, lijkt het me een prima project om weer te starten met RC. Ik heb gemerkt dat het chassis wat ik toen ontworpen heb maar deels voldoet, en ben momenteel bezig met een 2e ontwerp.
Er zijn een aantal problemen die nog opgelost moeten worden:
Electronica:
Als ik dit niet netjes uitwerk dan zie ik speedcontrollers, ontvanger en batterijen met klitteband en tierips aan het chassis vastzitten. (Ik ken mezelf

Gearing/Ratios/Tandwielen:
Ik moet kijken of het huidige materiaal voldoet. Iets zegt me dat de tandwielen nogal snel gaan slijten/smelten. De tandwielen krijgen nu echter wel luchtkoeling. Ook moet ik gaan uitzoeken of het differentieel geschikt is voor hoge snelheid. Ik verwacht van wel, ik gebruik de standaard diffs en ben niet van plan om echt veel bochten te maken, dus de spiders zouden niet al te veel belast moeten worden. De acceleratie curve kan ik instellen op de speedcontrollers of op de zender, dus ik verwacht ze daar ook een beetje mee te ontzien.
Ik ga morgen de bodemplaat ontwerpen, en daarna is het wachten op de speedcontrollers zodra die er zijn kan ik de upperdecks gaan ontwerpen, en daarna het middenconsole, hoe dat er precies uit moet gaan zien weet ik nog niet.
Ik hoop via dit bouwverslag iedereen een beetje up to date te houden. Ben niet van plan om dit keer te stoppen voordat het geheel rijdt. Streefdatum: augustus 2008.

Hieronder een foto van de rollende Ta03X zoals deze eruit zag in 2006:

.