SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

Dat geplastificeerde en getwijnde (?) staaldraad is ook bij knutselwinkels te koop.

Gebruiken ze (dames) om kettingen mee te maken. :rolleyes:

jan.

Ik heb ook staal(vis)draad met een 20kg trekkracht. Die is gecoated met plastic, aan het einde de draadjes draaien en een vuurtje erbij en alles zit muurvast...

Alleen op smelten vertrouw ik niet, ik krimp er ook zo'n hulsje omheen.

Eerste vleugel zit in de folie.

150123_Junior_zps1ca4a565.jpg

Morgen verder met de andere.
Dan de rolroeren aansluiten, remkleppen afwerken en verder met de romp.
Die heb ik in een eerste laag spuitplamuur gezet - en nu blijken er wel 1000 pinholes in te zitten...dat wordt nog een klusje om strak te krijgen :onweer:

Na een eerste plamuur- en schuurrondje lijkt het mee te vallen. Het is wat werk maar niet hopeloos.

150124_Junior1_zps17e177c7.jpg

Dat gaat goedkomen!!

Net even zitten neuzen in mijn oude logboekjes. Mijn eerste junior start was op de PH933. Ondanks dat de kist niet meer bestaat ga ik die dan toch gebruiken als registratie. Moet toch echt maar eens beginnen aan de kist. Een echte ouderwetse leuke bouwdoos!

E4bDRn2.jpg

(Een nog grotere wens is om een puchacz ph1105, mijn maiden solokist, te bouwen, maarja dat zal een 'from scratch' project moeten worden en (nog) geen idee hoe dat aan te pakken.. [emoji33][emoji33])

Laatst bewerkt:
Leuk! Dan neem ik toch de 934. Dat is de Junior waar Ronan na 4 solostarts op de ASK-21 voor het eerst in heeft gevlogen.
Logboekjes zijn ook veranderd :-)

150124_Junior2_zpscae44f7b.jpg

Dat is wel grappig want ik kan het thuis "realtime" volgen als hij start en wanneer hij weer geland is.
Het is niet altijd prettig trouwens; Ik heb wel eens gedacht dat hij ergens op zijn kop in een sloot zou liggen toen hij op het eind van de dag na 45 minuten nog niet terug was. Bleek gewoon lekker stijgen te hebben gevonden en de rest was al aan het opruimen dus hij mocht nog even weg blijven.......

Op aanraden van (alweer :-) ) Terence heb ik een tube Motip afwerkplamuur en een rubber plamuurmesje gehaald. Daarmee kun je de gaatjes dichtsmeren en omdat het snel droogt (20 minuten) kun je lekker doorwerken.
Na 3 rondjes Motip spuitplamuur, gaatjes vullen, schuren met korrel 400 en weer spuiten is de romp nu naar mijn maatstaven helemaal perfect.

150124_Junior3_zpsa5a370fe.jpg

Beide vleugels zijn voorzien van folie - ik ga nu verder met inbouw van de rolroerservo's, de afdekplaatjes van de remkleppen en het installeren van de roerhoorntjes.
Er begint aardig schot in te komen.....

Tjonge dat nieuwe logboekjessysteem is wel een vooruitgang! Gaaf hoor!

Even een inhoudelijke vraag. Als je je romp opspuit met spuitplamuur, is het dan niet de bedoeling de romp weer kaal te schuren (nat) tot op de polyester huid? Zodat de plamuur alleen oneffenheden opvult?

Nu gaat je spuitplamuur ook als grond/dragende laag voor de de aflak dienen. Mijn ervaring is dat dit de lak kan doen breken bij een wat harde landing. Heb dat met mijn cirrus75 gehad. Kon de aflak er na het eerste barstje als een eierschaal af peuteren als het ware. Ik heb toen bedacht dat ik de spuitplamuur vast niet als grondlaag zou kunnen gebruiken. Zit ik goed met deze gedachte? Of heb ik destijds iets anders fout gedaan waardoor de hechting niet goed was?

Overigens is de methode aangeraden door Terrence om de pinholes te dichtten weer een bruikbare tip [emoji3][emoji3]

Ik gebruik "spuitplamuur/primer". Je hebt ook gewoon spuitplamuur (zonder de /primer) maar die gebruik ik niet.
Ik schuur de spuitplamuur inderdaad een paar keer weer vrijwel af. alleen de laatste keer zet ik het dunner op en schuur ik niet meer, dan gebruik ik het puur als primer.
En ik gebruik altijd de grijze variant. Dan heb je een mooie egaal gekleurde ondergrond en dekt de witte lak veel beter dan wanneer je een witte primer zou gebruiken.

Inmiddels zijn de vleugels helemaal klaar. Servo's ingebouwd, afgesteld en de Spalten Abgedeckt :-)

150124_Junior4_zpsaf22a9bf.jpg

Remklepdekseltjes aangebracht, zit ook allemaal netjes en werkt.

150124_Junior5_zpsec023952.jpg

Best mooie vleugeltjes geworden.

150124_Junior6_zps7820946b.jpg

Nou....romp afspuiten, spul er weer in en klaar is Kees :-)

gaaf en als laatste middel zet je de spuitplamuur op . zwart nevelen over de plamuur en met waterproof 2000 afnemen tot de zwarte nevel weg is . tevens helpt de nevel voor oneven plekken .

Hoi Arjan dat ziet er weer gaaf uit.
Wil je nog eens toelichten hoe je de scharnieren en de afdichting van de rolroeren hebt gerealiseerd? Ik ben met 2 set vleugels aan de gang om er rolroeren in te maken, vandaar.

bluts

Kap goed pas gemaakt en verlijmd. Het materiaal is vrij dun en zacht, beetje als die dunne PET-flessen. Helemaal strak is het niet maar deze bouwdoos is een DDR-product (en de echte Junior komt uit Polen) dus dat hoort er bij.

Dat klopt.
Recent naar zweefvliegveld van Maubraix geweest.
Daar staat een real scale Mucha (ook een pools product).
Zo gaaf ziet dat er ook niet uit.
Hier en daar zelfs een bluts.
Dus, nooit heiliger willen zijn
of de paus. (binnen de limieten wel te verstaan):)

Ziet er prachtig uit.

Mvg,
Aurectar

De romp is helemaal afgelakt. Ik ben er erg tevreden over.

150126_Junior1_zps8990e3ae.jpg

Ik heb trouwens niet in de woonkamer gespoten, dat lukt hier niet. Wel in de schuur, met het heteluchtpistool in de ene en de spuitbus in de andere hand. Dat gaat verbazingwekkend goed.

Ook de vleugelhoezen gemaakt en afdekkapjes voor de rolroeraansluitingen. De dekseltjes die ik eerder op de gaten had zitten heb ik weggelaten, deze servocovers passen er na wat knippen mooi op.

150126_Junior2_zpsa7b0325f.jpg

De bestanden met de stickers zijn naar de drukker, deze week afbouwen en dan hopen op mooi weer volgend weekend :-)

Back