Op zich kan je de geleidebuis laten zitten, mits deze mooi in lijn staan met de stuur organen. Nu staat het bij het hoogteroer halejula... in een rare knik die weerstand geeft bij duwkrachten... een extra beugeltje om de boel in het gareel te houden... dat op den duur zich los gaat werken...
Als ik de Sullivan kabels gebruik -en dat zijn de getoonde- laat ik een kort stukje blauwe buis uitsteken uit de romp, gelijk de gele stuurkabel, of die zelfs iets verzonken binnen de buis, zodat je hem niet meer ziet.
Het de romp uitstekende gele stuk vervang ik door door twee soldeerhulzen met daar aan draadeind, voor hevel-clips (kwiklinks). De soldeerhulzen met draad soldeer ik aan een voldoende lengte verenstalen-stuurstang, aan beide uiteinden.
Ik neen dan geen lengte M2... omdat het vaak ook niet in de bouwmarkt ligt... maar vooral omdat het geen sterkte heeft. Draadeind wordt gewalst. Vaak is het weekijzer en geen staal... zet je het zo krom...
Dan... De soldeerhulzen zijn
metrisch... dus niet het Sullivanspul, dat gaat niet passen.
De Sullivan kwiklinks passen ook nog eens niet lekker om een serohevel van de gemiddelde servo. Die van Kavan (de verchroomde) of ander merk... passen wel perfect op de dikte.
De soldeerhulzen laten zich perfect in de holle gele stuurkabel draaien voor een goede verbinding.
Een kant van je zelf gemaakte stuurstangetje schroef je dan diep in de Sullivan stuurkabel en aan de andere kant komt de kwiklink (met een
borgmoertje tegen de link aan! Opdat het goed blijft zitten zonder speling).
Als alles naar tevredenheid past en is afgesteld borg je de kwiklink daarna met een stukje brandstofslang.
Dan heb je de benodigde stijfheid in de verbinding. Ziet het er ook nog eens keurig netjes uit. Kan je ook nog aan de servozijde in de romp doen.
Ik zie dat er nogal wat draadeind bijna tegen de servohevel aan komt. Dat heeft niet zoveel zin. Zorg dat het draadeind zo diep mogelijk in de gele stuurkabel steekt, druppie CA-lijm voor extra borg... als je het niet vertrouwd...
Dezelfde manier van werken pas ik toe op een gemodificeerde Kyosho P-40. De Sullivan klips gebruik ik niet... en heb ik in m'n Ugly Stik gehad om een neuswiel aan te sturen waarbij de servo vanwege het CG in de staart zat.
Beziet de staart... De linkse is voor hoogte, heb ik uitgang op beide flanken... De rechtse is voor richting.
Een voorbeeld van een soldeerhulsje aan een kwiklink voor de aansturing van de ailerons van m'n F5B zwever. Zie ook het onmisbare borgmoertje... Om de klip heb ik zelfs een aluminium busje gekrompen. Dit haalt eveneens een beetje speling uit de schroefdraad weg... maar goed... er zijn hier grotere krachten aan het werk...