Svenson Westerly

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door veldmuis, 22 aug 2011.

1. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Laat maar. Snap hem al

2. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Motor hing er even los in voor de balans overigens

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Breng een hard-point aan voor betere demper/nademper, de standaarddemper zal niet op genade van de geluidsmeter kunnen rekenen.
    Verder ook het vleugelmiddendeel verstevigen met glasmat en hars.
    Motorcompartiment impregneren met hars, tegen olie.
    Kunststof motorsteun is beter dan hout.

5. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Thnx Ron voor de tips !

- Impregneren stond al op de lijst idd, evenals de glasmat in het middendeel van de vleugel.
    - Kunststof motorsteun is een goeie, gaan we aanpassen dus.

Hard-point ga ik eens opzoeken met de zoekfunctie. Is een nieuwe term voor deze Noob...hehe.
    Je bedoelt dus een stevig punt met voldoende materiaal aan de rechter rompzijde om een extra demper aan te bevestigen?

Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  6. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Da's wel een Svenson Westerly, maar met een wat eenvoudiger hoofdlandingsgestel en volgens mij ook een triplex bodem? En inderdaad geen houten motorkap.

Dat van die kunststof motorsteun zijn de meningen over verdeeld. Hout is stevig en let op dat bij de Westerly de motordomping en de side thrust door z'n typische motorophanging met de twee langsliggers (domping) en de ingeschroefde triplex plaat (side thrust) gebeurt. Schroef je een plastic motormount tegen de recht staande firewall dan moet je vulringen plaatsen.

7. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Side thrust staat heel duidelijk op de tekening inderdaad. Ervan uitgaande dat ie dat ook nodig heeft zal dat met een kunststof motormount opgevangen moeten worden. Zoveel gaat niet echt netjes met ringen denk ik. Misschien mooier met een wig.

Ik denk dat ik beter een draadje aan kan maken in het bouwtopic met mijn komende vragen? Is denk voor het forumoverzichtelijker

8. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja! Juweeltje hoor! Maar als ik het zo bekijk heb je ook kunststof vleugeltips? Of zijn het balsa blokken?
    Is er nog iets van een datumaanduiding te vinden op de doos?
    Landingsgestel is idd anders dan de vroegere. Maar zal prima werken.
    Schakelaartje in de bodem is niet handig. Beter op de flank, aan de andere zijde dan de uitlaat... wegens vettigheid...

Wieltjes zijn ook van de latere edities. Mooi!

Laatst bewerkt: 23 aug 2011
  9. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    @HB. Nee vleugeltips zijn twee balsa driehoekprofieltjes die zelf in vorm geschaafd en geschuurd moeten worden. Ouderwets handwerk dus. Overigens denk ik niet dat het kwaad kan om deze weg te laten.

10. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Op de doos heb ik nog geen datum kunnen vinden. Prijsje stond er nog wel op.... 249 gulden..

11. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Leuk! Ik heb er nog 150 gulden voor betaald bij Quartel... van m'n trots verdiende vakantie baantjesgeld.
    Op de fiets van Den Haag naar Pijnacker vice versa.

12. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Das een tikkie minder.

Nog typs om de servokabels in te bouwen zonder de boel open te moeten slopen trouwens? En om te folieen met richting en hoogteroer als vastgezet?

13. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja... maar die van mij is dan ook uit de begin jaren '70 :p

Scharnieren? Je kan de oude er ook uit slopen? Nieuwe er in? Doormidden snijden en dan er uit steken. Wel hoop gepiel, maar het werkt. Ik doe dat dan met een heet gestookte punt van een aardappel mesje. Maar wel heel voorzichtig en daarmee tijdrovend.

Folieen: Zja... anders moet je met kanteel gekartelde folie gaan werken, net goed aansluitend op de scharnieren en overlappend met de keerzijde van het vlak. Da's ook een hoop geploeter om dat weer netjes en oliedicht te doen.

Stuurstangen aanbrengen: Dat lukt je niet met een boor. Beste is ook hier een heet gestookte punt van een stuk 1.5mm tot 2.0 mm draad.
    Te voren alles goed aftekenen en de richtig van het ruimtelijke vlak goed bepalen. Zo brand je ze mooi strak door het hout in het verlengde door een schuine wand. Heb dat ook bij m'n Calmato gedaan. Daar heb ik de stuurstangen op andere posities geplaatst.

De bodem is van triplex, de staart ook? Of zit daar al weer balsa?
    Bij een bowdenkabel: Je zou ter hoogte van de van de spantjes wat beplanking kunnen wegnemen en later weer nieuw balsa aanbrengen.Dan kan je er goed bij. Die bowden doorvoeren worden vaak op meerdere plekken gehecht aan de romp tegen doorbuigen.

Anders: Je zou ook kunnen kiezen voor balsa stuurstangen'stokken, waarbij alleen op het einde draad is gebruikt. Deze is dan vastgetakeld en gelijmd aan de lat. Je treft de constructie nog steeds bij ARF's aan.
    Deze zweven in de romp en raken nergens, en worden nergens gestut. Licht en sterk voor het doel. Loopt dan van servo direct naar hevel.

Laatst bewerkt: 23 aug 2011
  14. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Is het nodig om motorschot te versterken voor montage van kunststof motorsteun of is de standaard stevig/dik genoeg?
    Stuurkabels zo recht mogelijk.
    Kunststof heveltje (vorkje of ball-link) gebruiken bij carburateur, metaal op metaal kan knakpulsen/storingen opleveren.

15. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    Staat op jouw tekeningen ook nog hoeveel graden of mm side- en downthrust moet worden ingebouwd? Ik verwacht komend weekeinde mijn Westerly eindelijk de lucht in te kunnen (laten) sturen (lid geworden van Nimbus) en dan is het wel fijn dat het vertrekpunt van het ontwerp zit ingebouwd. Scheelt veel corrigeren....

Alvast bedankt!

Bob (topicstarter van Svenson Westerly cadeau nu weer luchtklaar maken)

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Hoi Bob,
    3 graden domping (gemeten) en 3,5 graden side thrust (staat op de tekening)
    Hans

17. veldmuis

veldmuis

Lid geworden:
    22 aug 2011
    side thrust staat inderdaad op tekening, 3,5 graden. Domp staat niet in de tekening maar dat is toch ook afhankelijk van meerdere variabelen en een kwestie van afstellen?

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Lege deodorant spuitbus, twee alu pijpjes wat langer dan de spuitbus erin lijmen met epoxy. Epoxy bakken in de oven.

19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Epoxy? Of de beroemde UHU Endfest... helemaal ovengaar op te bakken tot sublieme eindsterkte en temperatuurbestendigheid... toch? :rolleyes:

Of een Hatori 3 kamer resonantiepijp. Dan krijg je hem muisstil. Info voor de juiste via Hobby-In...

Domping? Is beslecht -bij de oudere versies- via het motorplankje dat op de twee hardhouten latjes wordt geschroefd. En kan met trial and error nog worden opgevoerd. De domping test je bij vol gas. Het kan zo maar zijn dat je bij half gas al prachtig rondjes tuft... en keurig recht uit...

20. DHG500

DHG500

Lid geworden:
    29 dec 2009
    mooi, dank voor de gegevens en het meedenken. Zal bij de domping rekening houden met het feit dat er een relatief grote motor op zit (6,5 cc 4-takt). Sidethrust mag wat meer zijn dan er nu op ingesteld staat dus een paar ringetjes tussen schot en motordrager.

Ben nu eindelijk vrijwel zover dat gestart kan worden. Laatste check op gassturing (minimaal ook echt gas helemaal dicht (stationair via trimschuifje instellen) en maximaal ook echt gas helemaal open), accupackje voor servo's/ontvanger nog wat beter vast leggen en antennekabel wat verleggen.

Als het weer donderdagmiddag wat wil meewerken kan ik eens kijken of er ervaren clubleden op het veld zijn die de Westerly willen helpen afstellen op de motor en daarna eens willen kijken of het (nog) vliegen wil. Mag ik dat een re-maiden noemen? :D

Deel Deze Pagina