Styropor vleugel beplanken

• Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
Ik heb het lijmen van balsa op piepschuim/roofmaat altijd met epoxy gedaan,
Nooit probleem met uitharding. balsa in smeren.

Planken tegen elkaar lijmen altijd met plakband en CA lijm.

Als je de vleugels snijd heb je altijd negatieven, de kans is dus groot dat hij wel negatieven heeft :-)

Bart,

omdat het een bespannen model was.
Als dat echt zo is, dan wordt die kist veel te zwaar na zo'n operatie. Want je gaat toch niet met een ruw balsa houten model vliegen? Daar moet ook weer wat op.
Hoe zwaar was de kist voor de operatie? En hoe zwaar denk je dat 'ie wordt?
En nee, dat compenseer je niet met meer motorvermogen.
Niet te geloven hoe naief sommige modelvliegers soms zijn m.b.t. gewicht.
Nou ja, ik heb de nodige vliegende bakstenen voorbij zien komen. Te suf voor woorden.:nosmile:

Ik heb dit voor het laatst ca. 20 jaar geleden gedaan en had toen van iemand een bruingele lijm gekregen die al drogend licht ging schuimen.
Dit werkte perfect! Alle oneffenheden en gaatjes werden opgevuld en de beplanking zit nu nog vast.
Heb destijds het stabilo niet meer gedaan en was nu op zoek naar een topic over dit werk om de kist nu maar eens af te bouwen!
Ik vraag me af of er iemand is die deze schuimlijm herkend en weet welke ik moet hebben (zat destijds merkloos in een jerrycan van 10 l)

Oké, las wel steeds PU lijm, maar de lijm die ik ooit gebruikt heb is dus ook PU lijm geweest :) Zit dit tegenwoordig in een kitverpakking of anders?

Meestal verkocht onder de naam constructielijm zit in gewoon lijmpotje net als houtlijm. Te koop bij iedere Hubo Gamma en Praxis en verder elke andere bouwmarkt :)

Er zijn vele manieren om een vleugel te beplanken. Een middel dat ik vroeger hiervoor gebruikte was JUTEX textiellijm. Deze kontaktlijm wordt is kennelijk uit de handel genomen, althans hij wordt nergens meer verkocht.

Een lijmsoort die in zijn eigenschappen vrijwel identiek is aan de JUTEX textielijm is de vloeibare latex-rubber van de firma Robbelien.

Robbelien - Shop

IMG_0889-1.jpg

Deze later is aan te brengen als een kontaktlijm, twee delen insmeren, laten drogen en daarna klemmen.

Latex is ABSOLUUT géén lijm! Ik gebruik het wel eens om een nauwkeurige mal te maken van kleine modellen (warhammer) maar als lijm voor modelbouw is het ongeschikt. Het is erg gevoelig voor temperatuur en zonlicht (UV breekt het af), lastig te verwerken en erg zwaar.

Beter contactlijm of epoxy gebruiken (contactlijm is het best, epoxy droogt keihard op en kan dus weinig hebben qua breeksterkte)

(contactlijm is het best, epoxy droogt keihard op en kan dus weinig hebben qua breeksterkte)

PU is nog beter als contactlijm.
Ik lijm er zelf carbon platen mee op balsa om motor spanten licht en sterk te krijgen.

In verbinding met carbon wel 24 uur laten drogen onder de pers.

Mvg Johan

daarbij komt het feit dat pu / contructielijm ook nog een vullende eigenschap heeft.
heeft altijd een zeer goede hechting op de meeste materialen
in de bouw worden er kozijnen mee gelijmd en probeer deze maar eens los te krijgen.
ik probeer voor de meeste verbindingen van verschillende materialen altijd eerst met contructielijm en als dat niet wil dan epoxy

gr Albert

Back