Styropor vleugel beplanken

  • Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
G

GS_Jan

Guest
Hallo Iedereen,

Hoe en met wat kan ik best mijn styropor 'alleen-vleugel' beplanken ?
Heb de cover van mijn Slinger (greatplanes) verwijderd, en zou die graag met balsa beplanken. Welke balsa gebruik ik best, welke lijm en hoe ga ik te werk ?

Met dank,
Jan
 
Eerste de balsaplanken aan elkaar lijmen met houtlijm of Uhu-Hart en het geheel dan op de styrapor lijmen met bisonkit.
 
is er een verschil in die bison kit ? kan ik ook pur-lijm gebruiken (bruislijm) ?
 
NOOIT :bad-words::bad-words: Bisonkit gebruiken op styropor, je houd zo weinig schuim over :schrik:. BisonTix moet wel bruikbaar zijn, evenals textiellijm. Constructie lijm kan ook, wordt alleen wat harder. Voor beplanken licht balsa van 1,5 mm dik gebruiken.
 
iets verdunde witte houtlijm, bison tix of een latex lijm werken allen prima. de beplanking kops aan elkaar lijmen met uhu hart
 
Vleugel beplanken

Hallo,

Hier staat een verslag van het beplanken van piepschuim vleugels.

Vleugel beplanken

De PU lijm met een oude pasje dun opbrengen op het piepschuim. Voor mij heeft het insmeren van de piepschuimkant de voorkeur omdat je mooi alle oneffenheden in het piepsmuim opvult.
De lijm insproeien met een fijne nevel van water. De PU lijm schuimt dan veel fijner (kleinere blaasjes). Tussen de vleugelmal en het balsa een laagje doorzichtig inpakfolie (o.a bij de Bloemist te krijgen of lees het veslag) leggen om vast plakken aan de mal te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Wat werkt is PU lijm, maar dan niet alles insmeren, maar een raster maken met een lijntje lijm om de 4 of 5 cm. Liefst diagonaal, want dan heb je wat meer torsie stijfheid.
Om te zorgen dat het lekke gaar schuimen even kleffe zeem erover (niet "nat" maar vochtig maken.).
Wat ook kan is de vleugels in een dampige omgeving zetten, zoals de badkamer direct na het douchen (dus niet de kern onder de douche natuurlijk)
 
Hallo,

De PU lijm met een oude pasje dun opbrengen op het piepschuim. Voor mij heeft het insmeren van de piepschuimkant de voorkeur omdat je mooi alle oneffenheden in het piepsmuim opvult.
De lijm insproeien met een fijne nevel van water. De PU lijm schuimt dan veel fijner (kleinere blaasjes). Tussen de vleugelmal en het balsa een laagje doorzichtig inpakfolie (o.a bij de Bloemist te krijgen) leggen om vast plakken aan de mal te voorkomen.

Je krijgt te veel lijm ertussen als je de styro kern insmeert . :oops:

Ik smeer het balsa in met de PU-lijm , en dat zo dun mogelijk . :yes:

Dan word de styro kern met water ingenevelt .

Wel aan gewichten denken op de vleugelmal (boekenplank en boeken) .;)

Mvg Johan
 
Correct, maar niet te vergeten lijmen met UHU-hart of houtlijm(Tidebond) maar zeker niet met cyano want dan krijg je de naden niet meer mooi weggeschuurd.

Doe ik al jaren wél met secondenlijm, is prima weg te schuren;)

Grt.
 
zou je die pu lijm niet kunnen verdunnen? het is bij mij altijd van dat dikke taaie spul dat moeizaam dun uit te smeren is op de beplanking. (ik gebruik abachi).
 
Niet verdunnen , met een oud bankpasje de PU-lijm heeeeel dun opbrengen .

Dus proberen alles er weer af te halen met het pasje .

Dan de kern met een fijn sproeiertje benevelen met water en dan gelijk er op en in de negatiefmal persen .
Tussen het hout en de negatiefmal folie leggen.

Overnacht laten uitharden. ;)

Mvg Johan
 
En als je nou geen negatief mal hebt? Ik denk dat de topicstarter die niet heeft nl omdat het een bespannen model was. In een plastic zak en die vacuum trekken??
 
Dan moet je vakuum trekken als je geen negatief mal hebt .

Maar dan wel op een tafel vastzetten zodat je er geen bocht in vormt.

Mvg Johan
 
Back
Top