Stoomsloep in aanbouw, vraagjes..

Dan nog het smeertoestel....... ik merkte bij het leeghalen van de olieafscheider dat er eigenlijk zo goed als geen olie in zet, alleen maar condenswater.
Blijkt dat de afsluitdop van het smeertoestel het gaatje binnenin bijna dicht drukte, waardoor er heel weinig olie vanuit het smeertoestel naar de machine kon.
Dus in de draaibank er een dikke milimeter af gehaald en nog eens een proefdraai gedaan, na 5 minuten draaien met een spuitje de olieafscheider eens leeg getrokken en waarempel...... een donkerbruin laagje in het spuitje.
Dit begrijp ik niet zo goed?
Als je smeertoestel vol met condens zit, dan smeert ie juist teveel... Dan is ALLE olie naar de machine gedrukt. Wat uiteraard ook niet geweldig is, want dan draait je machine de laatste paar minuten zonder smering.
Ideaal gezien, mag er voor een machientje van jouw formaat ruwweg 1,5 ml olie per uur doorheen gaan, tenminste, dat is wat ik bij de mijne probeer aan te houden.

Er zijn smeertoestellen met een stelschroef. Echt héél geweldig werkt dat ook weer niet, maar het is beter dan niets.
Mijn originele smeertoestel had geen stelschroef, en was meestal na ongeveer 20 minuten leeg. Dat was 2 ml olie per vulling.
Ik heb nu een afstelbaar toestel, en die kan 3,5 ml olie bevatten, en smeert ergens tussen de 1 en de 2 ml per uur, maar de smering wordt nog ERG beïnvloed door afkoeling. Als er wat wind staat, smeert het ding (véél) meer dan wanneer het windstil is.

1,5 bar is een mooie druk. Zou ik niks aan doen. Je kunt altijd nog de stoomkraan knijpen om wat rustiger te varen, maar met 1,5 bar is je machine wat betrouwbaarder qua bijvoorbeeld achteruitslaan dan bij lagere drukken.

je leest Olie afscheider en smeer toestel door elkaar denk ik.
De olieafscheider zat vol met water, nauwelijks olie.
Uit het smeertoestel kwamen na enkele runs een paar druppels water, daarna olie, ofwel bijna geen condensatie, de olie kon niet weg.

:D :D :D Je hebt volkomen gelijk, ik zag niet dat je die twee allebei in één zin gebruikte... :frustie::hammer:

Zo,
inmiddels weer terug van vakantie..... en weer door.
De voedingspomp met kogekleppen blijft problemen geven, lekkage langs de kogels.
Dus nu een T vormig steeltje gedraaid met een O ringetje er aan en deze in de pomp gezet, he he, nu werkt het goed, ik zie het waterniveau bij elke pompslag in het reservoir dalen, en elke keer als ik de boot probeer hezelfde, beter als met kogels, ook bij een op werkdruk staande ketel.

Dat zal lastig worden, de steel is 8 mm lang en 2 mm dik in een gat van 2,6mm.
De o ring is inwendig net 2mm, en klemt een beetje op de pin, wegschuiven kan niet.
Afijn, het werkt, daar gaat het om.
Ook het gas gebeuren gaat steeds beter, er zat nog een foutje in de software voor de aansturing van de gasservo klep, dit is verholpen en werkt nu goed.
Ook het vullen van de tank gaat steeds beter, en.... Het gasverbruik gaat ook beter, vorig weekend bijna 20 minuten op 1 vulling.
Ik heb een timer op de zender ingesteld op 10 minuten, als die af loopt moet ik gas en water bijvullen.

Nu nog een geschikt stukje buiten water vinden om eens een keer proef te varen.

Hoeveel gram gaat er in je gastank? Want 20 minuten, is best rap...

Als ik met kouide ketel begin, kan ik op 65 gram gas de boel opstoken en daarna ongeveer 35 minuten continue volle kracht draaien. Als ik langzamer vaar, navenant langer. Met normaal gemiddeld rondtokkelen op de vijver, houdt de boel het al gauw tegen het uur vol.

Hoeveel gram gaat er in je gastank? Want 20 minuten, is best rap...

Als ik met kouide ketel begin, kan ik op 65 gram gas de boel opstoken en daarna ongeveer 35 minuten continue volle kracht draaien. Als ik langzamer vaar, navenant langer. Met normaal gemiddeld rondtokkelen op de vijver, houdt de boel het al gauw tegen het uur vol.
Het is de 100ml (water) gastank van regner, dus die 65 gram zou ook haalbaar moeten zijn.
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat mijn brander wat meer gas verstookt als die van jou.

Ik heb het allemaal nog niet gemeten qua vulgewicht en zo, dus is het nu nog met wat fingerspitzen geful.

Het is de 100ml (water) gastank van regner, dus die 65 gram zou ook haalbaar moeten zijn.
100 ml gas is max 51 gram (als de 100 ml "exact" is). Maar ik betwijfel of je dat er in krijgt, want om een gastankje écht vol te krijgen, dan ben je even bezig. Tenminste, ik wel...

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat mijn brander wat meer gas verstookt als die van jou.
Dat kán, maar de stoomproductie, en DUS de afname, moet er dan óók naar zijn. En voor zover ik weet is jouw machine niet echt heel erg veel groter of kleiner dan die van mij, en draai je ook ongeveer dezelfde stoomdruk.
Want linksom of rechtsom, de verschillen tussen de diverse branders zijn maar heel erg klein qua rendement, een X hoeveelheid gas is een Y hoeveelheid warmte. De verschillen tussen de ketelrendementen zijn ook maar heel erg klein, dus die X hoeveelheid gas en Y hoeveelheid warmte, die zijn weer tamelijk vast verbonden met een Z hoeveelheid stoom.
Nu weet ik niet of je die tests belast of onbelast gedaan hebt, met de schroef in het water gaat vaak het toerental wat omlaag, en daarmee meestal ook het stoomverbruik. Met een geregelde vlam zou je dat terug moeten zien in het gasverbruik, bij ongeregelde vlam niet.

Ik heb het allemaal nog niet gemeten qua vulgewicht en zo, dus is het nu nog met wat fingerspitzen geful.
Ook als je wél meet, blijft het altijd een beetje een lastige materie, om écht zuiver te meten en te bepalen wat er nu precies gebeurt.
Je kunt de gasfles wegen voor en na, maar dan weet je wat er uit de fles is gegaan, dat zegt helaas bitter weinig over wat er in het tankje terecht gekomen is, heb ik gemerkt. Is hooguit een ruwe indicatie, sterk afhankelijk van hoeveel er weglekt tijdens het vullen. Je bent, als de vulkoppeling wat sist, in een oogwenk een paar gram gas kwijt.

Maar als ik het moet inschatten, en uitgaande van dat de boel voor de rest gewoon in orde is, denk ik dat je momenteel hooguit 40 gram gas in je tankje krijgt, wat op zich niet heel verwonderlijk is: het laatste stukje gaat je gastank "zich verzetten": je fles koelt af door het vullen (drukdaling) en de damp bovenin je gastankje kan niet weg, die MOET condenseren anders komt er geen gas meer bij, en dat condenseren, dat produceert warmte.

Wat je kan doen, is de fles op een warme(re) plek bewaren, en halverwege het vullen even heel rustig wat damp uit je gastankje af te blazen totdat je het tankje ziet afkoelen. Meestal knal je hem dan nog wel redelijk vol, maar denk er donders om, dat ALS je op die manier vult, dat je dan ook zo snel mogelijk je brander ontsteekt, en je ketel rustig (dus met getemperd vuur) opstookt, want je wilt geen vloeistof in de leiding naar de brander.
Het op druk brengen van de ketel kost heel ruw gezegd ongeveer 5 gram gas (komt overeen met ongeveer 10 ml vloeistof), dus dan is er al wel voldoende ruimte in de tank om veilig te varen. Maar maak geen rare bewegingen met je boot bij het in het water zetten.
Voor mij was dit een van de redenen om op "liquid feed" over te stappen.

Laatst bewerkt:
Je adviezen komen grofweg wel overheen met wat ik al ervaren heb.
Ik heb de zaak nu zo ingeregeld dat de gasservo in de stand "opstoken" een beetje openstaat.
Zodra ik merk dat er stoomvorming is, de manometer naald komt los van de pen schakel ik over naar "automatisch bedrijf".
De gasservo blijft tot 0,5 bar een klein stukje open staan, echter boven de 0,5 bar gaat de gasservo VOL open, de drukgestuurde regeling stuurt de gasservo terug zodat bij 1,5 bar de brander minimaal brandt.
Maar ik merkte was laatst dat bij de omschakeling vanaf 0,5 bar de gasklep open werd gezet dat de brander begon te ploffen, te veel (vloeibaar)gas.

Ik heb nu de besturings software aangepast dat de gasklep wat minder ver open gaat, ik heb toch een brander die genoeg vermogen heeft dus het hoeft allemaal niet zo hard.

Back