Stoomsloep in aanbouw, vraagjes..

Dan nog het smeertoestel....... ik merkte bij het leeghalen van de olieafscheider dat er eigenlijk zo goed als geen olie in zet, alleen maar condenswater.
Blijkt dat de afsluitdop van het smeertoestel het gaatje binnenin bijna dicht drukte, waardoor er heel weinig olie vanuit het smeertoestel naar de machine kon.
Dus in de draaibank er een dikke milimeter af gehaald en nog eens een proefdraai gedaan, na 5 minuten draaien met een spuitje de olieafscheider eens leeg getrokken en waarempel...... een donkerbruin laagje in het spuitje.
Dit begrijp ik niet zo goed?
Als je smeertoestel vol met condens zit, dan smeert ie juist teveel... Dan is ALLE olie naar de machine gedrukt. Wat uiteraard ook niet geweldig is, want dan draait je machine de laatste paar minuten zonder smering.
Ideaal gezien, mag er voor een machientje van jouw formaat ruwweg 1,5 ml olie per uur doorheen gaan, tenminste, dat is wat ik bij de mijne probeer aan te houden.

Er zijn smeertoestellen met een stelschroef. Echt héél geweldig werkt dat ook weer niet, maar het is beter dan niets.
Mijn originele smeertoestel had geen stelschroef, en was meestal na ongeveer 20 minuten leeg. Dat was 2 ml olie per vulling.
Ik heb nu een afstelbaar toestel, en die kan 3,5 ml olie bevatten, en smeert ergens tussen de 1 en de 2 ml per uur, maar de smering wordt nog ERG beïnvloed door afkoeling. Als er wat wind staat, smeert het ding (véél) meer dan wanneer het windstil is.

1,5 bar is een mooie druk. Zou ik niks aan doen. Je kunt altijd nog de stoomkraan knijpen om wat rustiger te varen, maar met 1,5 bar is je machine wat betrouwbaarder qua bijvoorbeeld achteruitslaan dan bij lagere drukken.

je leest Olie afscheider en smeer toestel door elkaar denk ik.
De olieafscheider zat vol met water, nauwelijks olie.
Uit het smeertoestel kwamen na enkele runs een paar druppels water, daarna olie, ofwel bijna geen condensatie, de olie kon niet weg.

Back