Stoomsleepboot Maarten

Fraai werkstuk! Waar ik bijzonder benieuwd naar ben is hoe die grote luchthappers zijn gemaakt. Op mijn IONIA zitten exact dezelfde en daar had ik toch wel wat hoofdbrekens bij hoe deze te vervaardigen. Een artikel in MODEL BOATS heeft mij de inspiratie gegeven een methode te ontwikkelen welke succesvol zou kunnen zijn. Daar heb ik zelf ook een artikel aan gewijd onder de titel functioneel ventilators. en is in de jaren 70 verschenen.
 
Fraai werkstuk! Waar ik bijzonder benieuwd naar ben is hoe die grote luchthappers zijn gemaakt. Op mijn IONIA zitten exact dezelfde en daar had ik toch wel wat hoofdbrekens bij hoe deze te vervaardigen. Een artikel in MODEL BOATS heeft mij de inspiratie gegeven een methode te ontwikkelen welke succesvol zou kunnen zijn. Daar heb ik zelf ook een artikel aan gewijd onder de titel functioneel ventilators. en is in de jaren 70 verschenen.

Pagina 33 Zoef........................:kwijl::wave
 
Bedankt, zo kan het dus ook. Laat ik hier mijn methode weergeven. Ik begon met een model te maken uit plasticine, boetseerklei. Toen de vorm helemaal goed was heb ik dit ingegoten in polyesterhars, tot de helft, hierna losmiddel er overheen en de boel helemaal ingegoten. Daarna de modelplug verwijderd en de beide polyester delen tegen elkaar gezet en vol gespoten met acryl. Na uitharden heb ik de acryl met metaalverf, speciaal voor dit doel gefabriceerd, dik geverfd en na drogen in een bad met kopersulfaat gehangen en 48 uur laten verkoperen. Daarna heb ik de voorkant en onderkant weg gevijld en het geheel in een jampot met chloroform gegooid en na ongeveer een week was het acryl opgelost en had ik alleen nog de koperen schaal over. De rest was een kwestie van een rand en handels er aan solderen en ik mag zeggen dat het geheel er geslaagd uit ziet.
 
Ik heb de bouw lang uitgesteld omdat ik aanvankelijk niet wist hoe ik ze kon maken.
Na maanden piekeren komt er dan toch een oplossing en er blijken dus meer mogelijkheden te zijn :D
 
Een T stuk gemaakt in de ketelvoedingsleiding. De ketel is nu makkelijker leeg te maken en bij tentoonstellingen kan ik hier een luchttoevoer op aansluiten.

full
 
Een T stuk gemaakt in de ketelvoedingsleiding. De ketel is nu makkelijker leeg te maken en bij tentoonstellingen kan ik hier een luchttoevoer op aansluiten.

Jan,
Je oplossing voor lucht is mooi. Maar door deze oplossing heb je een probleem met het "onder stoom" bedrijf.
In de ketelwatervoedingsleiding hoort bij de aansluiting op de ketel een "voedingswater terugslagklep"
Zie bijvoorbeeld tekening Voedingsklepkast NVM tekening 60.03.002, zie afbeelding:

Ketelwater voedingslep.jpg

Door deze klep stroomt het hete ketelwater niet terug.
Ik heb het principe van deze klep toegepast, alleen 180° gedraaid en als klep een RVS kogel van 3mm.
Overigens, de genoemde prijzen zijn zeer achterhaald en kunnen bij evt. vervolg geen aanspraak maken.
 
@ Henk, door het T stuk is geen probleem ontstaan. De door jou bedoelde klepkast is ook aanwezig en te zien op blz 42 post 832. Ook bij op lucht draaien is de terugslagklep nodig om te zorgen dat er geen druk op de voedingspomp komt. Om vervuiling van het dode stuk van het T stuk te voorkomen zit aan de flens een steel die de dode ruimte opvult.
 
Toch nog onderdelen toegevoegd aan de Maarten.
Ik weet alleen nog niet zeker wat de benaming daarvan was. Ik hoop dat Klaas het weet.
Eén van de antwoorden die ik kreeg was "overloopstopper" en dat klinkt logisch.
Doel was er voor te zorgen dat de sleepstrang niet in de schroef of roeren kwam.
full

Gemonteerd vallen ze nauwelijks op.
full


Groeten, Jan.
 
Jan, Was gisteren door een defect modem even uit de lucht. Maar ook vandaag kan ik geen naam aan die stoppers geven. Jaren geleden stond in mijn boekenkast een maritieme encyclopedie, maar die heb ik weggegeven. Dus blijf ik in gebreke. Gr. Klaas.
 
Klaas, bij Vereniging de Binnenvaart komt het woord overloopstopper wel voor maar is een term uit de zeilvaart.
 
De tuimelaar zorgt dat de sleeptros op de laatste sleepboog blijft zitten. Vooral als de sleeptros los komt te hangen is er altijd gevaar dat ie van de sleepboog afglijdt en dan potentieel in de schroef terecht komt.

Nog belangrijker: Ze zorgen ze ervoor dat de hoek waaronder de sleepboot tov de sleeptros kan komen relatief klein blijft. Als de sleeptros onder een te grote hoek komt te staan loop je kans dat de sleepboot kapseist.

Moderne sleepboten kunnen heel veel dwarskrachten aan en gaan soms volle kracht haaks op de sleeptros trekken om af te remmen of mee te sturen. Bij deze oudere sleepboten kan dat allemaal niet. Je wilt de sleeptros zoveel mogelijk achter het schip houden. Op dit soort sleepboten is het altijd lastig als de sleepboot achteruit wordt meegesleept als stuur of rem-sleepboot. De tuimelaars helpen dan de sleeptros niet te ver


Als de sleeptros toch voor de tuimelaar terecht komt, kan de schipper de kont van de sleepboot onder de sleeptros doordraaien. De tuimelaar “tuimelt” weg als de sleeptros van buiten de boot naar binnen beweegt, maar houdt de sleeptros op de sleepboog als de sleeptros teveel naar buiten beweegt.

Jeroen
 
Back
Top