STINGER 21 OS25FX

Je komt zo rond de 1500 gram uit, vliegklaar?
Dat is extreem zwaar, de pylonracers zaten, toen ze nog klein waren, rond de 1300 gram.
Maar gewicht zet wel altijd lekker door, zelf ooit een Stiletto gehad, dat was helemaal in de begintijd van electro.
Ding woog lood, 16 nicads, speed 700 brushed motor.
Van de helling af vloog ie maar op het veld moest ie echt hard gegooid worden, dan stuiterde hij tegen de grond, veerde omhoog en vloog verder.
Denk dat ie ruim 2 kilo woog maar het vloog wel en had ongeveer dezelfde vleugel en profiel als de Stinger.
Ik ga deze Stinger op 8S vliegen.
8S 1800 lipo, 300 gram motor, 25 gram regelaar, 40 gram ontvangeraccu met 3 diodes en een 8x23 prop.
Dan zit ik rond de 1600 Watt en moet ie horizontaal zonder aan te duiken rond of over de 250 lopen, fluisterstil.
Gewicht ook zo rond de 1500 gram maar ik heb meer trekkracht.
Net de vleugel helemaal klaar gemaakt, snoertjes van servogat naar servogat, roertjes vrijgemaakt zodat ze soepel bewegen.
Nu op zoek naar metallic groene folie.
Morgen (als ik me net zo goed voel als vandaag, het motorspant erin fabrieken.

GJ
 
Ik ga deze Stinger op 8S vliegen.
8S 1800 lipo, 300 gram motor, 25 gram regelaar, 40 gram ontvangeraccu met 3 diodes en een 8x23 prop.
Dan zit ik rond de 1600 Watt en moet ie horizontaal zonder aan te duiken rond of over de 250 lopen, fluisterstil.
Gewicht ook zo rond de 1500 gram maar ik heb meer trekkracht.

Welke motor ga je gebruiken ervoor Gertjan , goed om te horen dat je weer bezig bent .

Had net even mijn Avionik opgemeten die weegt met de ''zwaardere romp en 5S 4500mha lions'' 1200gr totaal 900gr het toestel en 300gr de vleugel met 4 servo's erin .

1500gr is inderdaad best zwaar om zoiets te gooien of komen er nog kleine wieltjes onder ? wegschieten gaat niet met een benzine motor of wel ?

mvg Andre
 
Er gaat een 580 KV 42 serie buitenloper in.
De motor word een stuk van het motorspant gezet omdat de romp aan de voorkant net even te smal is voor een 42 serie motor maar ik heb die maat nodig om genoeg koppel te krijgen voor die prop.
Ik vind 1200 gram best zwaar voor een Avionik D17.
Ze vliegen ze onder 1000 gram en mijn oranje in lichte uitvoering, dus met een 29mm Mega buitenloper, woog vliegklaar 700 gram.
Dat is met 3 servo's, 2S ontvangerlipo en aandrijving met accu.
Regelaartje was 17 gram, doet makkelijk 65A.
Wegschieten met een brandstofmotor gaat niet lukken.
Maar met een goede werper moet het lukken, je moet alleen niet sturen voordat je snelheid hebt.
Dan overtrekt ie, torque bestaat niet.
Ik heb het1x gehad met een Hawk en een 18"prop.
Hij werd beroerd gegooid, ik stuur tegen en hij slaat de grond in.
Eerste wat je denkt en hoort is... oh, de prop is te groot, koppel draaide hem weg.
Onzin, hij werd scheef gegooid, te weinig snelheid, ik stuur tegen en hij overtrekt over die kant.
Ik heb nooit gezien dat een model last had van koppel door een grote prop, zelfs 7000 Watt op een 19" prop en 175cm model, meteen vol gas erop laten het model niet bewegen.
Vandaar ook mijn keuze voor een enorme prop.
Ik kreeg net nog een maat door, of ik daar wat aan had.. een 12x44 prop....
Nou nee... dan moet je echt heel veel vermogen erin stoppen.

GJ
 
1486 gram tot nu toe zonder brandstof.is +150gr ongeveer.
Dan moet ik nog maar een laagje van de vleugeloppervlak schuren en idd een kleinere ontvanger accu , ontvanger en schakelaar overwegen.
Sowieso gaat er eerst een APC 9-6 propje op voor het invliegen , dat geeft dan voldoende trekkracht met opgooien.
 
Even berekend, met een 9x6 propje heb je op de grond ongeveer 1500 gram trekkracht bij 12000 rpm (zoiets zal die motor op de grond halen.
1 op 1 kracht/gewicht dus, moet kunnen.

Schuren zal niet heel veel grammen brengen.
Lichtere ontvangeraccu, als je die gunstig plaatsen kan, wel.

GJ
 
Gisteren de vleugel heel licht gespoten met een spuitbus.
IMG_9268.jpeg
IMG_9271.jpeg
Aileronservo’s ingebouwd
IMG_9269.jpeg
IMG_9270.jpeg
 
Even een opmerking over de aansturing van de ailerons.
De stuurstangen staan niet recht op de vliegrichting zo te zien.
Dat geeft extra weerstand en geluid.
Alls moet recht op de vliegrichting staan, dus zo min mogelijk frontale weerstand.

GJ
 
Even een opmerking over de aansturing van de ailerons.
De stuurstangen staan niet recht op de vliegrichting zo te zien.
Dat geeft extra weerstand en geluid.
Alls moet recht op de vliegrichting staan, dus zo min mogelijk frontale weerstand.

GJ

Inderdaad, dat wist ik toevallig ook. Eigenlijk logisch, maar je moet er maar op komen.
 
.
Hans, wat is de spanwijdte van deze Stinger 21, kan het niet vinden of ik heb er overheen gelezen?
Wordt een gave kist! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Ramses,
hij zit rond de 115cm span.
Ik ben hem aan het opbouwen voor Willy.
Maar even ter vergelijking.. ik heb nu een Avionik van 140cm span opgebouwd in een Superlight versie.
Die loopt zeker harder dan de Stinger.
En die weegt, incl alles, dus motor, regelaar, servo's, ontvanger en accu's (want hij heeft geen BEC).... 610 gram!
Ik zou haast een Stingerromp bouwen onder vacuum want dan pak je zomaar 100 gram winst denk ik.
Als je dan ook nog een gfk vleugel maakt kan je de Stinger ook rond de kilo vliegklaar krijgen.

GJ
 
Even een opmerking over de aansturing van de ailerons.
De stuurstangen staan niet recht op de vliegrichting zo te zien.
Dat geeft extra weerstand en geluid.
Alls moet recht op de vliegrichting staan, dus zo min mogelijk frontale weerstand.

GJ
Ja dat klopt ,staan haaks op het scharnier, dat leek voor mijn gevoel beter .
Kan het nu niet meer veranderen , zonde , we gaan het zien(of horen
 
Back
Top