Stekkers worden heet

hallo,

ik ben nu mijn nimh 2000mah aan het laden, maar mijn stekker verbinding tussen de lader en de accu wordt gloeiend heet.

ook als ik de accu in me auto heb zitten dan lijkt het net of deze soms geen goed contact maakt. En hij word ook weer warm. maar dat kan komen omdat het een grote weerstand is.

is me accu nu overleden of moet ik iets aan de stekkers doen???
 
Je stekkers hebben een veel te grote overgangsweerstend. Laat me raden, Tamiya stekkers zeker?

RCP-71311.jpg


Indien zo, deze zijn helemaal niet geschikt om hoge stromen te overbruggen, met een beetje pech smelten ze zelfs helemaal.

Zie ook een draadje hier op het forum (veel meer over te vinden)
jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel-17
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wat voor stromen lopen er tijdens het laden?
Je accu zal niet vroegtijdig overlijden door hete stekkers. Wel door te hoge laad- of ontlaadstroom!
 
idd tamiya stekkers. Ik heb nu een paar nieuwe stekkers en op gezet en deze gaan er al moeilijk op. dus de weerstand is al kleiner. en wat betreft die stroom moet ik ff meten al ie weer leeg is.

wat is een andere optie voor die stekkers van tamiya??
 
Koop dan de ec3 stekers, die zijn net wat beter...
De blauwe...

De roden zijn de huisjes van zacht plastic, en willen wel eens loskomen...
de ec3 zijn veel steviger.... Wel rot solderen, dat dan weer wel...
 
Is het wel verstandig om met dat soort connectoren te werken?

Stel er is iets mis met de heli en je sluit die connector aan, je rotor begint te draaien. Is het dan niet lastiger om deze stekkers snel uit elkaar te krijgen t.o.b. 2 losse connectoren?

Of zijn er wellicht ergere dingen die kunnen gebeuren?
 
Is het wel verstandig om met dat soort connectoren te werken?

Stel er is iets mis met de heli en je sluit die connector aan, je rotor begint te draaien. Is het dan niet lastiger om deze stekkers snel uit elkaar te krijgen t.o.b. 2 losse connectoren?

Of zijn er wellicht ergere dingen die kunnen gebeuren?

Ik denk dat de kans op per ongeluk gaan draaien bij aansluiten erg klein is.
Ik heb eens voorzichtig ge-expirimenteerd met de E-heli en regelaar, maar het lukt me alleen om de rotor aan het draaien te krijgen via de zender.
Zender uitgeschakeld en de regelaar doet niks, pook naar voren en de regelaar blokkeert ook, zender uit en de regelaar houd ook op, behalve in het geval van PCM of PCM-achtige ontvangers en dan nog pas bij fout geprogrammeerde fail safe.

Een brushless motor moet electronisch aangestuurd worden, zonder regelaar (en dus ook met een kapotte regelaar) KAN hij niet eens draaien. Dus als je regelaar werkt en pulsbeveiligd is, niks aan de hand.

Zelfs met het goedkope Walkera regelaartje werkten deze beveiligingen feilloos: één tandje gastrim teveel en de regelaar start al niet op bij inschakelen. Gas dicht en de regelaar reset zich, maar dan ben je allang met je handen bij de heli vandaan.

Wellicht met brushed motors dat het anders is, maar dat weet ik niet....

Overigens gebruik ik ook het liefst de 3.5 mm connectors met gewoon een stukje krimpkous. Werkt véél makkelijker dan die plastic beschermertjes, zolang je maar mannetje aan plus en vrouwtje aan min doet, en je accu opbergt met een stukje siliconen(brandstof)slang om het mannetje.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik doe hetzelfde als Brutus op 1 detail na.
Ik maak mijn negatieve pool ietsje korter en tape die dan tegen de positieve pool.

Zo kan je eigenlijk nooit kortsluiting maken, vind ik veel handiger dan een stukje brandstofslang erover.
 
Back
Top