Stekker connector buiten romp

Bovenstaand omschrijving gaf mij niet direct de juiste hits, vandaar deze vraag:

Bij mijn club is het niet toegestaan om in de pits de lipo aan te sluiten (wel raar want brandstof vliegtuigen mogen lekker snorren id pits..)

Maar goed, ik wil niet iedere keer vliegtuig op het veld openmaken om de lipo aan te sluiten.. collegae van de club gaven als idee aan om de onderbreking buiten de romp te plaatsen. nu ben ik ongeveer dit van plan:
gaat dit werken?

6995747376_9e41753089_z.jpg

Op deze manier blijft mijn lipo behouden, en kan ik hem er altijd uithalen. dat er in de rode draad van ESC een aftakking gemaakt wordt is niet erg, ik denk niet dat ik hem er vaak uit zal halen.
Mochten er voorbeelden (plaatjes) of ideen zijn, graag!

Oh ja: de 2 deans stekkers van onder worden 2 verschillende:

• 1 waarvan de poten verbonden zijn (liefst een rode DEAN met ARMED :))
  • 1 waarvan de poten NIET verbonden zijn (groene DEAN met SAFE:))

Ik zou een brug maken met 4mm goudcontacten ipc deans. 1 korrel zand tussen die platte contacten en de weerstand schiet omhoog. 3e aansluiting iets verder weg en je kan ook direct laden :)

En na het vliegen zitten de stekkers nog steeds IN elkaar. Aan de buitenkant blijft het onbeschermd zonder stekker. Dan staat er even zo'n gek met een methanol warm te draaien en die blaast zo het zand in jouw aansluiting.......

Volgens mij heeft er in de Mei uitgave van RCM&E een artikeltje gestaan over dit systeem.

@tadango Het zal een gezellige boel zijn bij jullie club.

... Bij mijn club is het niet toegestaan om in de pits de lipo aan te sluiten (wel raar want brandstof vliegtuigen mogen lekker snorren id pits..) ...
Schroevendraaiers voor het landingstel, toestelje in beugel, toestel aan 'ketting'? Zowel bij elektro als brandstof.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel een mooi idee... maar juist met Deans pluggen sta je dan wel erg aan je romp te trekken, Deans zijn vrijwel niet los te krijgen. Als ik zoiets zou inbouwen zou ik XT60 pluggen gebruiken, dij zijn een stuk handzamer.

Overigens, wat je met hars wil doen kan ook prima (en makkelijker) met hotglue!

Bij laag vermogen gaat dit nog wel, bij hogere vermogens krijg je problemen met je kabellengtes.
Je regelaar vind dat niet fijn.
Ik vind het trouwens ver gezocht, als je regelaar geen juist signaal krijgt van de ontvanger zal hij hem nooit veilig geven, dus nooit aanschakelen.
Bij een boot speelt er wat anders, namelijk vocht.
Daarom moeten ze die aan de buitenkant uit kunnen schakelen als ie op hol geslagen is.

GJ

Safety stekker?

Wat GJVO al aangeeft, je moet de kabellengtes sterk binnen de perken zien te houden of condensatoren bijplaatsen.
De fabriekant van de regelaar kan aangeven hoelang de kabels tussen accu en regelaar mogen zijn. Bij mijn Hacker is dat tussen de 20 en 25 cm bij de 70 A SB regelaar. Ik zat daar ruim overheen met de safetyplug.
Dus heb ik deze soortgelijke constructie twee weken gelee weer van m'n kist gehaald.
Wegens die abellengte... (Gerben had me gewaarschuwd) en de stekker trok daarnaast op 6S behoorlijke las-vonken. Daar had nog een weerstandsbrugje tussen gemoeten om dat op te vangen. Zo een brugje ga ik als nog maken.
Ha! GJ jij weet vast als elektroman welke waarde ik dan moet plaatsen? :)
Kabel is nu onder de 30 cm..

De accu van de Rascal 40 zit in de buik. Dus de kist moet op de punt... of ondersteboven om het magazijn van vers geladen accu te voorzien.

Dus de safety stekker leek(is) me veilig als je geklets om je heen hebt en veel handelingen moet verrichten... dat heb je bij een elektrosleper vast en zeker...

Plaatjes...

Gietmatrijs uit siliconenrubber, een passend doppie uit de scratch box...

full

Werktekeningetje maken voor 6mm goud stekkers...

full

Proefpassing in de snuit van de Rascal 40...

full

Soldeerplaatje maken uit printplaat, sleuf in het middendeel wegfrezen...
Solderen met de stekkers gevat in een houten blok, gaatjes even diep...
krijg je alles even recht, netjes gesoldeerd...

full

De contraplug met een draad AWG dikte gelijkwaardig aan de draad die uit de regelaar komt...
Koperen moertje opgesoldeerd, met aan weerzijden de sleuven om het contactvlak te verbreken...

full

Het zaakje ingegoten in epoxy (30 minutenepoxy) met wat glaspa'pa'paparels'... er door

In twee etappes... eerst waterpas een bodempje...
daar kon ik dan de plug op neerzetten en fixeren met druppie CA. Stond alles weer mooi haaks...

full

Yep... nagels lakken kén ik niet... appelsientje... rood is rood en klaar is kees is de puist...

full

Heb thans de kabels fors ingekort. Doch twee extra condenstatoren paralel geplaatst tussen de stroomdraden, zo dicht mogelijk tegen de regelaar, zoals Ron van Sommeren op RC-Groups heeft geadviseerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker netjes, Ik heb het lang niet zo netjes gedaan. moest allemaal rap rap omdat ik een dag later weer moest gaan lesvliegen..
Maar ik heb de Deans links laten liggen en volledig overgegaan op 4 mm goud plug.

Back