Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik geloof dat je gelijk hebt Jan, voor zover ik weet heet het horizontale deel de helmstok. Verder ben ik niet zo goed op de hoogte, is de 1e keer dat ik een model bouw met een kolderstok. Ik maak het iets mooier denk ik dan het in werkelijkheid was. Op pagina 125 in het boek van Mondfeld staat een tekening van het roer met kolderstok (rechtsboven) hetgeen eigenlijk niet meer is dan een staaf die aan het eind is omgebogen zoals het in de beschrijving van het model ook word gedaan. Gezien de vele 'toeters en bellen' op dit model wou ik het uiterlijk ook wat mooier maken....Piet,
Je noemt het horizontale deel van de kolderstok ook kolderstok. Ik dacht dat alleen het verticale deel kolderstok heet en het horizontale helmstok.
Klopt dat?
Misschien wel Hans, ik probeer er maar iets leuks van te maken voor mezelf.Ik geloof dat er best wel Statenjachten geweest zullen zijn die het op jouw manier hadden, Piet!
Dat doe je zeker!Misschien wel Hans, ik probeer er maar iets leuks van te maken voor mezelf.
Dank je Peter, ondanks een paar miskleunen dreigt het toch nog goed te komen. Blij dat ik dit modelletje heb aangeschaft, want het is heel wat anders dan ik gewent ben en zo doe ik weer wat ervaring op, het is soms net alsof ik weer pas ben begonnen met modelbouw omdat ik nagenoeg geen fluit weet van de anatomie van dit scheepje. Als ik een Engels fregat bouw of één van de grote linieschepen, dan weet ik precies hoe alles in elkaar steekt, maar bij dit Statenjacht lijkt alles weer helemaal nieuw te zijn, hetgeen het ook wel weer extra leuk maakt om te bouwen.Heel fraai Piet,![]()
Haha - wel apart om dat te lezen, omdat uit al je verslagen blijkt dat je een zeer ervaren bouwer bent.want het is heel wat anders dan ik gewent ben en zo doe ik weer wat ervaring op, het is soms net alsof ik weer pas ben begonnen met modelbouw
De hoogte in, zover ben ik nog niet, er moeten nog een aantal zaken aan de romp worden afgewerkt, zoals; juffers + puttingijzers, de scheg/voorsteven moet worden afgewerkt en bijna alle ornamenten moeten nog worden geplaatst, hetgeen er best wel veel zijn.Nu de hoogte nog in![]()