SS great eastern

ben nu bezig met de reling, de eerste lat bovenaan verwyderd , wordt vervangen door een 20 mm lat, zodat het geen wat uitsteekt meteen de reling is , en daar tussen komt dan het deck.

dan heb ik 7 mm reling
 
Laatst bewerkt:
ik heb 2 x 20 mm afgezaagd van een plaatje hout van 2mm dik 1m lang.

ik heb aan byde kanten de bovenste lat van 10mm verwyderd.

en heb de 20 mm lat er voor in de plaats gemonteerd.

als straks het deck van 3 mm er in legt hou je 7 mm reling over .


ik heb 10 cm van een 3 mm schroefdraad lengte, afgezaagd en daar de scheepsschroef op geschroeft .

die moet met askoker er nog ingeboord worden.aan de achterkant.


dus eerst de as monteren , dan als het deck op de juiste maat is geschuurd het deck vast lymen.

full
 
Laatst bewerkt:
ik heb het deck op maat gemaakt ,en een smalle rand verwyderd in het klei om ook een reling rand te maken aan de voorkant/



full
 
Laatst bewerkt:
ik heb het gat voor de schroefas geboord , as er in en vast gezet, de scheepsschroef zit er nog los op, die wordt later vast gezet.

ik heb de afbeelding voor het roer uitgeprint nu alleen nog uitzagen en monteren.

morgen de romp verder schuren , zodat de tweede laag er op kan.

full
 
Laatst bewerkt:
great eastern

ik heb het gat voor de schroefas geboord , as er in en vast gezet, de scheepsschroef zit er nog los op, die wordt later vast gezet.

ik heb de afbeelding voor het roer uitgeprint nu alleen nog uitzagen en monteren.

morgen de romp verder schuren , zodat de tweede laag er op kan.


full
ziet er gaaf uit al gebruik ik zelf alleen polyesterplamuur om iets vorm te geven maar het kan ook anders!:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de romp is helemaal glad en en klaar voor de tweede laag .

ik beplank eerst het deck , dan kan die vast gelymd worden ,de rest van de reling er op lymen , en dan kan ik de hele romp in een keer zyn tweede laag geven .


ik moet wel meer latjes van 6mm breed 0,7mm dik bestellen .
 
de ronde reling aan de achterkant bestaat uit 3 lagen .

aan de binnenkant by deck 0,4 mm triplex dan 2 mm balsa en dan 0,7 mm laagje hout.

en zou zou je dus een mooie strakke ronde reling krygen
 
Misschien een domme vraag hoor - maar als het een boot was met schoepenwiel-aandrijving, waarom had het dan ook nog een schroef?

Verder wel netjes werk.
 
deze zeer groote boot uit 1855 had ze alle 3, zeil schroef en 2 schoepenwielen.

waarom geen idee, hy is zo ontworpen
 
waarom geen idee, hy is zo ontworpen

Stoomaandrijving was nog niet zo betrouwbaar in die tijd - de stoommachine gaf nog wel eens de geest. Vandaar dat dergelijke schepen ook nog met zeilen uitgevoerd werden. Maar én schoepen én een schroef ???
 
mischien uit veiligheid dat als de schoepen afbraken , er nog een schroef over was voor de voortstuwing.

en omdat het schip 211 meter lang was , waren schoepen misschien niet sterk genoeg alleen .

misschien daarom alle drie.
 
morgen het deck verder beplanken en als dat klaar is , het deck vastzetten en de voor en achter reling vastlymen
 
Back
Top