Spintec I.C.C.

• Topicstarter Topicstarter jtrace
  • Startdatum Startdatum
Robert K zei:
Daarin tegen ontlaad ook ik met een Team Wave, maar zet daar parralel mijn Spintec BatMan V2 op. Ik zelf vertrouw de Team Wave niet helemaal, omdat ik toch andere waardes meet dan het apparaat doet. Tevens kan ik mijn Team Wave langzamer zetten om zo nauwkeuriger te laten meten, omdat de BatMan V2 er op hangt. Ik vind het goed werken!

Omdat je Team Wave andere waardes meet dan de Spintec V2 vertrouw je de Team Wave niet ?
Noem mij maar een nerd maar dat ontladen zal aan mijn reet roesten wat voor waardes er nog uit komen ook als 2 verschillende apparaten ook anders meten, het enige wat je wilt is dat de cellen allemaal tot een gelijk niveau worden leeg getrokken wat zeker niet gaat met de Spintec V2......

En dan nog, met de Spintec ICC zal ontladen minder belangrijk zijn omdat de cellen appart maximaal vol geladen worden en dus geen ontlaadcyclus nodig is om ze voor het laden op een gelijk niveau te krijgen

Roelof ik denk dat je dat iets anders hebt geinterpeteerd. Ik bedoelde dat mijn Team Wave andere waardes meet dan mijn gewone Voltmeter(s) (even ter info, voor mijn studie heb ik niet de Voltmeter voor 5 euro van de Gamma).

Wat mij opvalt is dat de Team Wave, dus je cellen niet "gelijk" aflevert als hij klaar is. Ik merk vaak genoeg als ik hem een tijdje op "done" laat staan dat juist op dat moment de waardes meer verschillen, dan toen ik mijn accu er op legde. Ik heb nog niet echt goed gemeten, en getest, maar de laatste tijd valt het me steeds vaker op. Een gelade accu leg ik er op, zijn de cellen tot op een honderste volt gelijk. Komen ze er af verschillen ze soms wel 5 tiende van een volt. Daarom dat ik het apparaat begin te wantrouwen, en ik vraag mij ook af of meer mensen dat hebben. Overigens doet het apparaat dit met en zonder de BatMan V2 er op.

Groet Robert

Roelof zei:
En dan nog, met de Spintec ICC zal ontladen minder belangrijk zijn omdat de cellen appart maximaal vol geladen worden en dus geen ontlaadcyclus nodig is om ze voor het laden op een gelijk niveau te krijgen

Volgensmijn is dat niet waar, ontladen is zeker wel nuttig. Waarom hebben ze anders apparaten van 130 euro op de markt gebracht?
Of je nu een spintec lader heb of een Ultramax 25, de cellen hebben ieder een eigen inwendige weerstand en dus ontladen ze tijdens het rijden verschillend.

Dan krijg je een zelfde effect als een batterij die gister geladen is om vandaag me te rijden, geen punch. Maar dan verschilende waardes tussen de cellen in 1 pack, als je dus je cellen niet goed ontlaad.

Dat de spintec het verschil deels zal recht trekken dat ben ik wel met je eens.

MzzL,
sjors

Robert,

Als je Team Wave klaar is met onladen van een cel schiet het voltage van die cel ook weer omhoog. De ene cel zal na het ontladen een hogere voltage hebben dan de andere cel, dit heeft voor een deel ook te maken met de staat van een cel (goed of slecht). Heeft dus niks te maken met je Team Wave.

Ik ben het met je eens dat een geladen cel langzaam in spanning terug loopt. En dat een ontlade cel in spanning oploopt als deze niet meer actief is. De cel moet als het ware "bij komen".

Maar zelfs al laat je de accu een half- dan wel uurtje staan dan nog wijken de waardes vrij veel af. Ik probeer ook niet direct naar de waardes te kijken, want zoals ik al zei de cel moet nog even bij komen nadat hij actief gehouden is (laden dan wel ontladen). Ik heb dit overigens met vele verschillende cellen geprobeerd(IB intellect, Sanyo, GP, Vapextech), overigens ook met ongesoldeerde nieuwe cellen.

We zullen zien, misschien issie deffect, misschien ben ik scheel, misschien hoort het. Ik weet in ieder geval niet waardoor het komt.

Groet Robert

Robert K zei:
Roelof ik denk dat je dat iets anders hebt geinterpeteerd. Ik bedoelde dat mijn Team Wave andere waardes meet dan mijn gewone Voltmeter(s) (even ter info, voor mijn studie heb ik niet de Voltmeter voor 5 euro van de Gamma).

Tja... een 5 euro kostende voltmeter klinkt ook echt als een geijkt meetinstrument.... maar meestal wel goed genoeg.

Robert K zei:
Ik merk vaak genoeg als ik hem een tijdje op "done" laat staan dat juist op dat moment de waardes meer verschillen, dan toen ik mijn accu er op legde.

Dat zijn je cellen, die re-genereren weer een beetje na de ontlading, daarom kan je ze beter direct na de ontlading op de lader leggen al maakt dat voor de ICC niet veel uit.

sjorsi zei:
Volgensmijn is dat niet waar, ontladen is zeker wel nuttig. Waarom hebben ze anders apparaten van 130 euro op de markt gebracht?
Sorry dat ik het zeg maar om de electro rijders een poot uit te draaien ?
Als je de wereld wilt volgen zoals veel "geldschieters" dat doen moet je ieder jaar een nieuwe lader, een dure voeding en ontladers kopen terwijl vaak de meest simpele en goedkope dingen net zo goed werken. Leg mij maar eens uit waarom ik een Muchmore voeding van 179 euro moet kopen als een Graupner van 45 euro net zo goed werkt.

sjorsi zei:
Of je nu een spintec lader heb of een Ultramax 25, de cellen hebben ieder een eigen inwendige weerstand en dus ontladen ze tijdens het rijden verschillend.
Weerstanden in een serieschakeling gedragen zich als 1 weerstand als ook de cellen in capaciteit, de capaciteit zal dan ook in diezelfde serieschakeling voor iedere cel gelijk leeg getrokken worden, in het geval van parallel zou je gelijk gehad hebben. Het gaat erom dat iedere cel in het pakket dezelfde specs kent zodat de lading van de serieschakeling ook iedere cel tot het maximum laadt en niet bv. 1 cel door een betere spec net niet. Daarom hebben ze ook gematchde cellen uitgekozen welke na een paar keer laden en ontladen toch verschillen zullen gaan geven, daarom doen sommige rijders maar een paar ladingen per pakket...

sjorsi zei:
Dan krijg je een zelfde effect als een batterij die gister geladen is om vandaag me te rijden, geen punch. Maar dan verschilende waardes tussen de cellen in 1 pack, als je dus je cellen niet goed ontlaad.
Het verliezen van de punch komt omdat NiMha een lichte leegloop kent en dus die piek van de accu net verloren gaat. Ook zou het zo zijn dat ze warm van de lader beter presteren dan koud maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

sjorsi zei:
Dat de spintec het verschil deels zal recht trekken dat ben ik wel met je eens.

Deels niet maar helemaal, het maakt voor de ICC niet uit hoe de cellen onderling zijn, hij zorgt er gewoon voor dat alle cellen weer vol komen.. Sterker nog, je zou met de ICC verschillende cellen kunnen combineren.....

Sorry dat ik het zeg maar om de electro rijders een poot uit te draaien ?
Als je de wereld wilt volgen zoals veel "geldschieters" dat doen moet je ieder jaar een nieuwe lader, een dure voeding en ontladers kopen terwijl vaak de meest simpele en goedkope dingen net zo goed werken. Leg mij maar eens uit waarom ik een Muchmore voeding van 179 euro moet kopen als een Graupner van 45 euro net zo goed werkt.

Wat dat betreft heb je wel gelijk, je heb geen MM voeding nodig om hard te gaan. En er zit wel degelijk verschil in laders van vorig jaar en dit jaar, enkelt zijn die verschillen mischien 2 sec. op 5 minuten rijtijd. En ja als je aan de top wil mee rijden zul je dat nodig hebben anders word je zoals al eerder gezegt werd ingehaald door de rest.
Wat ik nu zeg geld mischien maar voor 2% voor de modelbouw rijders, theoretisch gezien ga je harder maar in pratijk valt het nog maar te zien.

Weerstanden in een serieschakeling gedragen zich als 1 weerstand als ook de cellen in capaciteit, de capaciteit zal dan ook in diezelfde serieschakeling voor iedere cel gelijk leeg getrokken worden, in het geval van parallel zou je gelijk gehad hebben. Het gaat erom dat iedere cel in het pakket dezelfde specs kent zodat de lading van de serieschakeling ook iedere cel tot het maximum laadt en niet bv. 1 cel door een betere spec net niet. Daarom hebben ze ook gematchde cellen uitgekozen welke na een paar keer laden en ontladen toch verschillen zullen gaan geven, daarom doen sommige rijders maar een paar ladingen per pakket...

Volgens mijn begrijp jij mijn niet of ik jouw niet, niet slecht bedoeld!!, maar ik heb vernomen dat als je je cellen niet ontlaad er een klein beetje Mah in de cel blijft zitten die mischien niet in de andere 4 cellen zit en als je dan dus NIET met de spintec laad. Die ene cel overladen word.
Als je in dit geval wel met de spintec laad, zal hij enkelt een lager Match percentage aangeven en is of de spanning lager of minder rijtijd.

Ook zou het zo zijn dat ze warm van de lader beter presteren dan koud maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik wel en een warm pakket presteert beduidend beter als een afgekoeld pakket.

Deels niet maar helemaal, het maakt voor de ICC niet uit hoe de cellen onderling zijn, hij zorgt er gewoon voor dat alle cellen weer vol komen.. Sterker nog, je zou met de ICC verschillende cellen kunnen combineren.....

Theoretish gezien Ja, maar dat is niet relevant. Als je 1 IB4200 WC cel tussen een 3300 GP pakketje zou stoppen word of de IB gesloopt of de GP's.
Dus dat gaat niet werken in praktijk.

De Spintec is een gevoelig laad apparaat(preciese weergave), en volgensmijn vandaag de beste lader te koop op de markt voor het serieuse RC racen.

En zo staat er nog meer rabiate onzin in dit draadje...

Robert K zei:
Er zijn veel mensen die met een Spintec laden, maar ook enkele daarvan worden gesponsord door RC-connect, ik denk dat je die mensen buiten de telling moet beschouwen omdat die er niet voor gekozen hebben.

Ik zou niet weten waarom. Ja, ze worden gesponsord door Rc-Connect, en die levert net zo goed LRP. Die gasten kunnen dus juist wel kiezen wat ze nemen, maar nemen de Spintec, omdat geld niet zo heel veel uitmaakt.

Robert K zei:
Het is erg vervelend als je op het rechte stuk om je oren gereden wordt, maar op het binnenstuk weer inhaalt. Op een gegeven moment zul je het dan afleggen.

Als je op deze manier meedoet, moet je een andere vertanding kiezen. Jij doet nu net of de lader bepaalt of je bocht uit of rechtuit snelheid hebt, maar zo werkt het natuurlijk niet. Heb je een slechte lader, kom je overal tekort, niet allen op het rechte stuk. Ik vraag me overigens af of de mindere goden (waaronder ik in ieder geval mijzelf wil scharen) dit verschil zullen merken. Het zal in ieder geval lang zo veel niet doen als een setje nieuwe banden.

sjorsi zei:

Los van de vraag of Roelof hier gelijk heeft, redeneer je natuurlijk verkeerd om. De vraag is waarom mensen dingen van 130 euro kopen, niet waarom ze ze op de markt brengen. Ach, het is mooi spul, een paar merken het verschil en de rest volgt gewoon. Ik heb nog steeds het idee dat verse stroom het hardst gaat, en ik vind zo'n Team Wave gewoon een tof apparaatje om te hebben...

sjorsi zei:

Correct me if I'm wrong, maar wat jij zegt is maar een deel ervan. Ze zoeken juist cellen bij elkaar die dezelfde karakteristieken hebben qua interne weerstand en runtime. Die runtime wil je, zeker als je modified rijdt, een issue. Dus je wilt heel zeker weten dat ze allemaal even lang even hard gaan. Ontladen helpt daarbij, als ze allemaal even leeg zijn, gaan ze in principe ook weer allemaal even vol.
Mijn gevoel zegt dat verse stroom harder gaat, maar of ik nou een keertje niet ontlaad, ik vraag me af of ik dat nu echt merk in de punch... En ik vraag me af of jij het merkt.

Roelof zei:
Leg mij maar eens uit waarom ik een Muchmore voeding van 179 euro moet kopen als een Graupner van 45 euro net zo goed werkt.

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik denk zelfs dat de Graupner het beter doet, over de MM hoor ik weinig positieve verhalen. Maar: die ziet er dan weer wel gelikt uit. :mrgreen:

sjorsi zei:
Theoretish gezien Ja, maar dat is niet relevant. Als je 1 IB4200 WC cel tussen een 3300 GP pakketje zou stoppen word of de IB gesloopt of de GP's.
Dus dat gaat niet werken in praktijk.

Leg mij dit eens goed onderbouwend uit !?

Als je een Teamwave ontlader en een ICC lader gebruikt wordt iedere cel appart behandeld en zijn ze dus op mogelijk een delta peak instelling geheel onafhankelijk van elkaar. daarom kan je prima cellen combineren want uiteindelijk geven ze dezelfde spanning alleen de cel met de minste capaciteit bepaalt de capaciteit van het hele pakket die je kan en mag gebruiken om ompoling van die ene cel tegen te gaan. Rijdend met een 19t stockmotor verbruik ik maar hooguit 2900mAh maximaal en kan je 3300 tot 4500 cellen prima combineren. Als je dat wilt is een andere vraag.....

Alleen worden ze in je auto niet appart behandeld dus heeft dat combineren van de cellen totaal geen zin.

Leuk dat je lader en ontlader het kan. Maar totaal niet nuttig, als je auto het ook kan dan is het nog de vraag of het nuttig is, maar dat kan die nog niet.

Haal je toch meer uit de cellen dan de kleinste cel dan is je spanning weg/minder.

@MM Voeding
Een MM voeding is de helft van het gewicht van de Graupner voeding. Hij is een stuk kleiner. Hij kan 4A meer stroom leveren. Mooie alu behuizing. Toch wat voordelen om een MM te kiezen ;)

Maar Pasqual: Als je de cellen voordat je gaat rijden perfect matched is de kans veel kleiner dat je er 1 leeg krijgt binnen 5 minuten.

Ik plank de cellen leeg in een race van 5 minuten en koester ze na de race om die mishandeling weer goed te maken.

En per cel meten in de auto??? De spintec past helemaal niet in de auto. HAHA

@Jaap ik ben het (bijna) geheel met je eens. De MM voeding ziet er niet alleen gelikt uit. Hij kan VEEL hebben is zeer stabiel en reist met weinig ruimtegebruik en weinig gewicht :)

Joep zei:
Maar Pasqual: Als je de cellen voordat je gaat rijden perfect matched is de kans veel kleiner dat je er 1 leeg krijgt binnen 5 minuten.

Ik plank de cellen leeg in een race van 5 minuten en koester ze na de race om die mishandeling weer goed te maken.

En per cel meten in de auto??? De spintec past helemaal niet in de auto. HAHA

Dat begrijp ik als je zo goed als gelijke cellen gebruikt.

Maar Roelof heeft het over het combineren van bijvoorbeeld 3300 cellen en 4500 cellen. Dan heb je dus wel het probleem dan je de 3300 cellen altijd als eerste leeg hebt en in de 4500 cellen altijd wat blijft zitten.

Als je prestatie zoekt moet je dat niet doen en dat 'zoeken' doe ik altijd. En kost ook veel tijdn en JA geld.

Als je lekker wilt touren is daar niks op tegen, maar dan moet je ook lekker niet moeilijk doen met ontladen en type lader. Want dat heeft totaal geen zin dan en zonde van het geld.

Wel moet je zeker met zo's 'ongematched' pack altijd stoppen als de tuut opeens langzamer gaat, want dan ben je een cel aan het leegtrappen en die kan je dan wel bijna zeker weggooien.

Pasqual zei:
Maar Roelof heeft het over het combineren van bijvoorbeeld 3300 cellen en 4500 cellen. Dan heb je dus wel het probleem dan je de 3300 cellen altijd als eerste leeg hebt en in de 4500 cellen altijd wat blijft zitten.

Wat ik ook uitgelegd heb met de opmerking als je dat zou willen.....
Maar bv. GP4300 en IB4200 zou zeker tot een goed bruikbaar pakket kunnen werken.

Joep zei:
@Jaap ik ben het (bijna) geheel met je eens.

:D Als ik een geldboom op het balkon had, zou ik gelijk de MM kopen. Ik hoor van verschillende mensen echter dat die MM-voeding bepaald niet het eeuwige leven heeft. Over de Graupner heb ik nog niets negatiefs gehoord. Voor het geld van 1 MM-voeding kun je 3 Graupners kopen. Eventueel is er voor de helft van een MM zelfs een 30 A-voeding.

Ach, ieder zijn ding natuurlijk. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, zoveel is zeker.

Wat mij alleen verbaast is dat Spintec zo'n goede lader maakt die per cel laad.
Maar waarom maakt men dan een ontlader die een geheel pakket ontlaad en niet zoals de teamwave eentje die per cel ontlaad.
Je zou in mijn ogen eerder verwachten dat ze een gelijkende ontlader als de teamwave op de markt zouden brengen.
Gr.Jos

Back