Spiegelschip 140 voet. 1:88. " de Sipko"

Van Yk besteedt weinig of geen aandacht aan de lijzeilen. In een certer van een schip van 145 voeten. Op pag. 207 vermeldt hij alleen de lengte van de spieren. Op pag. 258 geeft van Yk de afmetingen van de lijzeilen op een schip van 133 voeten. Met deze gegevens zou ik in ieder geval de vorm van het lijzeil kunnen halen. W zu Mondfeld en Orasio Curti plaatsen allebeide een afbeelding van de lijzeilen en bevestiging daarvan. Mijn vraag is of de manier van het ophangen van de lijzeilen een beetje verantwoord is dat past bij het schip? Ik heb verder geen bronnen die het bevestigen.

1-lijzeil. Montfeld..jpg
1-lijzeil. Curti. pag. 68..jpg

Ik zag dat Appingedam maar 3 uurtjes rijden van Duizel af ligt. Lijkt mij goed te doen om even naar de modelbouwdag te komen op 18 september. :p:D Al die complimentjes maken de rit goed, let maar op.:koud:
Ik zou graag een kijkje willen nemen, maar het is voor mij niet te doen na mijn ongeluk. 2 uurtjes en dan houd het op. Ik zou ook nog mijn rijbewijs moeten halen en de auto aan laten passen.... jammer. :koud::(

Je kan ook dit boek raadplegen, tip van Ab.
John Harland, Seamanship in the Age of Sail.
Er staat een heel hoofdstuk in over Stunning sails, geschiedenis, werking en hoe ze bediend werden.
Stuur maar een pm met je emailadres. Stuur ik je de info toe.

De meeste schrijvers laten een nagenoeg een rechthoek of een vierkant lijzeil zien. Van Yk en Witsen geven een trapeziumvormig beeld van een lijzeil. Ik neem aan dat dit het lijzeil moet zijn van het
schoverzeil. Omdat ik het grote en het fokkezeil al heb geplaatst (heet dit opgegord? ) kan ik deze lijzeilen niet op dit schip plaatsen. Volgend schip zeker.

Deze lijzeilen zouden voor de marszeilen in dit geval niet passen (zie afbeelding). Aangezien ik geen lijzeilspieren kan vinden op de marsra’s op de Hollandse Tweedekker, William Rex en de pentekening van Willem van de Velde, krijgsraad 7 Provinciën de Ruyter, http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.10190 , maak ik geen lijzeilen aan dit schip. jammer, want ik vind het wel interessant om deze zeilen een keer te maken.

1-20220823_170639.jpg

Je ziet inderdaad vaak in moderne schilderijen alle zeilen met lijzeilen gebold geschilderd. Wat dus niet klopt met de werkelijkheid. Dat had ik ook al gelezen in Harland. Jammer was wel apart geweest, je ziet het niet vaak op een model, maar als.... moet het wel kloppen. Dus weer een model in de planning met lijzeilen. We kijken er naar uit.

Back