Spiegelschip 140 voet. 1:88. " de Sipko"

.Omdat ik het grote en het fokkezeil al heb geplaatst (heet dit opgegord? )
Opgorden is eigenlijk geen juiste term alhoewel we het hier wel regelmatig gebruiken. De juiste term is 'gorden' wat neerkomt op; het aanhalen van buik- en nokgordings wat samen met het 'opgeien' de voorbereiding vormt voor het bergen van het zeil. Wanneer het zeil dan niet volledig geborgen is noemen we dat voor het gemak, het zeil is opgegord.
Opgeien is; Het met de geien naar de ra halen van vierkante zeilen.

Opgorden is eigenlijk geen juiste term alhoewel we het hier wel regelmatig gebruiken. De juiste term is 'gorden' wat neerkomt op; het aanhalen van buik- en nokgordings wat samen met het 'opgeien' de voorbereiding vormt voor het bergen van het zeil. Wanneer het zeil dan niet volledig geborgen is noemen we dat voor het gemak, het zeil is opgegord.
Opgeien is; Het met de geien naar de ra halen van vierkante zeilen.

Gewoon een duidelijke uitleg. Dank.

Nu een paar foto's. Voor mij blijft de tuigage toch een moeilijk onderwerp. Alle zeilen bijzetten voor de tuigage van de bramzeilen. Moeilijkheden met de belegpunten op de mars.

1-22-08-31. 8.jpg

Netjes toch? Ook het beleggen van de touwen. Ab zei tegen mij om niet te zwaar te tillen aan die belegpunten. Daar is gewoon weinig tot niks over bekend. Probeer het gewoon zo logisch mogelijk in te richten, zei hij. Op een oog, een pin of klamp.
Je zeil ziet er echt mooi uit zo. Papier, je denkt er niet snel aan, maar wel erg realistisch.

Netjes toch? Ook het beleggen van de touwen. Ab zei tegen mij om niet te zwaar te tillen aan die belegpunten. Daar is gewoon weinig tot niks over bekend. Probeer het gewoon zo logisch mogelijk in te richten, zei hij. Op een oog, een pin of klamp.
Je zeil ziet er echt mooi uit zo. Papier, je denkt er niet snel aan, maar wel erg realistisch.

Dank je Stephan. Ik maak dan een paar ogen op de mars en camoufleer dat met een bosje touw.

Ja, de val is belegd op de mars. Ik voel nu nattigheid :).
Was even zoeken, in Anderson was het moeilijk te begrijpen of summier omschreven in moeilijk Engels, ik haalde daaruit dat de val op de zijkanten van de verschansing zat bij de pardoens. Dat heb ik zeer zeker verkeerd gelezen en daar ga ik mij nog eens voorzitten. Maar In het boek van Dik staat het mooi verwoord. Toch op de Mars zoals jij laat zijn alleen het belegpunt naar het dek via de schijf van een knecht. Zie tekst:
01 marseval.jpg

02 marseval.jpg

Kleine aanpassing dus. :)

En nu weet ik het ook voor mijn schip precies hoe het zit.

Bedankt voor de info Stephan, ik ga er aan werken. Eerst een beetje afbreken en dan, als ik erbij kan, weer opbouwen. :thumbsup:
Gaat vast lukken. Tuigage is echt een gepuzzel. Zoveel documenten, boeken, tekeningen, schilderijen en modellen die je moet raadplegen. En nergens een compleet verhaal. Daar vind je dit onderdeel en daar vind je details voor het volgende. Een hele studie. Wel leuk om met elkaar te stoeien en uit te zoeken hoe en wat.

Back