Spektrum DX8

Zow vanavond mijn nieuwe DX8 opgehaald bij mijn locale shop....
Modelbouw shop Twente had er een paar (lees:2) besteld en vanavond waren ze binnengekomen... Kreeg een telefoontje van de eigenaar :"Ze bint d'r... kom maar hal'n!"
Kom ik bij de shop aan... en wat blijkt.... "t is een actie verpakking met een extra AR8000! voor het zelfde bedrag als de "gewone" set...Top Sander...
Hij kom me ook melden dat deze actie verpakkingen bij Horizon in DLD al niet meer verkrijgbaar waren.... En dat hij geluk had met de bestelling...
Nu ff de zender aan de lader en morgen/overmorgen ff mijn 450 pro inprogrammeren....

Laatst bewerkt:
Modelbouw shop Twente had er een paar (lees:2) besteld en vanavond waren ze binnengekomen... Kreeg een telefoontje van de eigenaar :"Ze bint d'r... kom maar hal'n!"
Kom ik bij de shop aan... en wat blijkt.... "t is een actie verpakking met een extra AR8000! voor het zelfde bedrag als de "gewone" set...Top Sander...
Hij kom me ook melden dat deze actie verpakkingen bij Horizon in DLD al niet meer verkrijgbaar waren.... En dat hij geluk had met de bestelling...
Nu ff de zender aan de lader en morgen/overmorgen ff mijn 450 pro inprogrammeren....

Ik hoorde ook van iemand anders dat deze extra ontvanger in de plaats kwam van de telemetrie set. Is dat bij jou ook zo?

telemetrie set zit er ook bij...

Ok, dat is dan een nette aanbieding inderdaad! Leuk! Een charme offensief denk ik want er zijn flink wat mensen die wel een DX8 wilden, maar hem niet gekocht hebben door de problemen in het begin.

Mijn zender valt ook onder de 'in te sturen' gevallen. Maar ik wil hem nu niet voor x-periode kwijt. Ik stap dus eerst helemaal over op dsmx ontvangers en dan in de winter mag hij wel naar Horizon toe. De 6200 ga ik vervangen voor de AR600. Mooi fullrange en een datapoort. Prima voor mijn houtbouw kistjes,

Ik bereep dat het een beperkte uitgave was van deze set en zag dat MRHobby er een flink aantal had...Wel een mooie aanbieding!

Hallo allemaal.
Ik denk er nog steeds over een DX8 te kopen (die leuke aanbieding met 2 x ar8000).

Maar na een vervelende ervaring afgelopen weekend (DX6i met een orange RX + satelliet) twijfel ik toch een beetje aan het hele spektrum gebeuren.

Afgelopen dagen heb ik het hele internet afgezocht naar zinvolle input, maar kan voor mijn gevoel niet alle info en argumenten boven tafel krijgen.
Een van de meest intrigerende vragen blijft voor mij:
-wat is de betrouwbaarheid en het bereik van de DX8 versus bijvoorbeeld t8fg? Is het echt alleen smaakverschil, of is er kwaliteitsverschil?
-waarom heeft bijv. futaba geen satellieten, terwijl nagenoeg alle spektrum receivers die inmiddels wel hebben? (de spektrum receivers zonder satelliet voelen om deze reden ook direct onveilig)

Heeft een van jullie nog zinvolle input voor mijn dilemma?

Dave

Een van de belangrijkste aspecten bij zenderkeuze is hoe je hem in de hand vind liggen. Dus zie dat je dat eerst kan doen.

Daarnaast blijven de problemen met de DX8 voortduren en is het de vraag hoeveel problemen er nog komen. DX8 van collega piloot mag alweer voor de 2e keer terug dus hij is het helemaal beu.

De zend/ontvangst "problemen" zijn eigenlijk voornamelijk DSM2 gerelateerd. Of eigenlijk is het probleem niet DSM2, maar een kompleet verzadigde 2,4Ghz band.
Spektrum is één van de eerste die de 2,4Ghz frequentie ging gebruiken in de RC. In het begin alleen bij de auto's.
Één vrij kanaal was keuze genoeg. En anderen die inhaakte, op dezelfde basis, was geen punt.
Naarmate de tijd verstreek en de band voller raakte kwamen de problemen. DSM2 werd geboren, twee kanalen, altijd ééntje die vrij was. Probleem weer opgelost!
Inmiddels zijn er bijna alleen nog maar 2,4Ghz systemen. De band is overvol. Verschillende systemen gebruiken de volle breedte, en racen over alle frequenties héén en weer. En enkele doen dit ook nog eens met meer vermogen dan is toegestaan. Nog maar te zwijgen over enkele Wifi netwerken, dit is een wedstrijdje schreeuwen op de 2,4Ghz band. En probeer daar maar eens tussen te komen met je beperkte vermogen op twee smalle frequenties.
Toen is de DSMX gekomen. Hij kiest daadwerkelijk wel twee vrije kanalen, maar mochten er een kanaal bezet zijn of tijdens gebruik door een ander ook worden gebruikt, dan zoekt hij een ander vrij kanaal. Dus eigenlijk niet de hele band héén en weer racend, maar gericht op twee smalle vrije frequenties.

Wat heeft dit met de DX8 te maken? Het nieuwste systeem, de DSMX, heeft bij mij bewezen super robuust te zijn, en ook nog eens een goede reikwijdte te hebben. En geloof me, ik heb ook wel ellende gehad met DSM2.
En een ontvanger met of zonder satelliet is vooral bepalend voor welk model je hem gebruikt. In een DLG zwever gaat bij mij een AR6255. Kleine volle reikwijdte ontvanger, met twee langere sprietjes. Zoals we de ontvangers van Fasst kennen.
Heb je ruimte in je model, zoals bijvoorbeeld een groot fotovliegtuig, dan gaat er een ontvanger op met een satelliet. Eigenlijk twee ontvangers, en degene met het beste ontvangst word gebruikt. Een ontvanger midden in het toestel, en ook nog eentje op het uiterste puntje van de staart. Mocht toevallig de regelaar, akku of motor het "signaal blokkeren", dan neemt de satelliet het over. Ik vind het een plus, de satellieten.
Ze voelen beide even betrouwbaar.
Ontvangstkwaliteit heeft ook grotendeels te maken met de plaatsing van je antenne's. Het is beslist niet zo "we hebben 2,4Ghz, dus plomp de ontvanger maar ergens in". Gebruik dan ook de juiste ontvanger in je model, en plaats de antenne's op de juiste manier.

De DX8 nog een keer toesturen? Dat hoeft eigenlijk alleen maar wanneer je bepaalde (niet alle) DSM2 ontvangers wilt blijven gebruiken. Kom je nieuw in het Spektrum gebeuren, ga dan alleen voor maximale veiligheid, en kies DSMX. Net als dat je nieuw in bijvoorbeeld Fasst gaat, ook dan moet je alles nieuw kopen.

Verder bevalt me de zender super goed. Het was even wennen een nieuwe zender, maar ik wil niet meer terug. Programmeren, in de hand liggen, de mogelijkheden, de robuustheid van DSMX, de bewezen reikwijdte, de telemetrie, echt allemaal super.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook zonder te hebben opgestuurd werkt mijn DX8 nog perfect met de "probleem" ontvangers. Ik heb afgelopen weekend nog gevlogen met een oude 6200 icm met de DX8 (v1.4) op een show. Geen enkel probleem. Er waren op een bepaald moment toch een hele hoop (zeker 10, wellicht meer) andere vliegers bezig en er stonden vast een hoop meer zenders aan (grote camping voor vliegers die testen en vlogen). Alles heeft perfect gewerkt de hele tijd. Toestel wou alleen nooit naar rechts, maar dat lag niet aan de zender of ontvanger ;)

En dat onveilig zonder sataliet is compleet overbodig. Spektrum heeft de 2e ontvanger los omdat je deze dan overal in je model kan plaatsen. Toch is deze vaak niet nodig. Ik vlieg met een 6100 net zo graag als met een grotere, merk er geen verschil mee.

De DX8 nog een keer toesturen? Dat hoeft eigenlijk alleen maar wanneer je bepaalde (niet alle) DSM2 ontvangers wilt blijven gebruiken. Kom je nieuw in het Spektrum gebeuren, ga dan alleen voor maximale veiligheid, en kies DSMX. Net als dat je nieuw in bijvoorbeeld Fasst gaat, ook dan moet je alles nieuw kopen.

Rudder gaat weer uit zichzelf sturen, voor de 2e keer. Dit keer gelukkig geen crash.

En hoe dan ook vind ik het achterlijk dat de DX8 opeens niet meer backwards compatible is met DSM2 ontvangers. Hoe kunnen ze dat nou weer gemist hebben...

Als gebruiker van beide Futaba en Spektrum hier mijn bescheiden persoonlijke mening:

-Wanneer je belang hecht aan het telemetrie systeem dan is Spektrum DX8 een voor de hand liggende keuze.

-Indien je enkele BNF modellen hebt van bvb. E-Flite, Parkzone, enz... dan is Spektrum de zender om aan te schaffen.

-Als het op het beste systeem van zenden/ontvangen aankomt is mijn persoonlijke mening dat Futaba FASST het grote voordeel heeft met het fast hopping systeem.

-Wat betreft de degelijkheid van afwerking hardware dan moet ik wederom Futaba de voorkeur geven.

-Menu/instellingen en keuze mogelijkheden instellingen model wederom Futaba.

Ik gebruik momenteel de Spektrum DX8 voor mijn BNF modellen van E-Flite enz...
Heb voordien ook de DX6i en DX7 gehad, de DX7 leek mij kwa hardware degelijker afgewerkt dan de DX8.

Mijn Futaba FF10CG gebruik ik voor al mijn andere modellen. Ben al meer dan 30 jaar Robbe/Futaba gebruiker (waaronder 9ZAP, T12FG, 7C,enz...)

Moet bekennen heb tot op heden nog geen DSM2 problemen met de DX8 ondervonden
maar heb hem nog niet intensief gebruikt.
Bij de DX8 zijn er niet alleen de DSM2 problemen, maar in sommige gevallen ook nog andere kleine foutjes zoals de verbinding van de trim-pot's, het meelopen van andere kanalen bij sommigen, het trilalarm probleem enz...

Spektrum heeft het telemetrie systeem maar Futaba heeft hiertegenover het BUS systeem wat vooral van belang kan zijn voor grotere modellen.

En hoe dan ook vind ik het achterlijk dat de DX8 opeens niet meer backwards compatible is met DSM2 ontvangers. Hoe kunnen ze dat nou weer gemist hebben...

Hij IS backwards compatible!
maar
- TX deck send data toch ietsje te snel (is eigenlijk een 11 ms 2048 systeem..)
- ze probeerden de goedkope orange ontvangers eruit te zwiepen
- Hun aloude 6100/6200 bleken daar oook niet tegen te kunnen.

"dat Futaba FASST het grote voordeel heeft met het fast hopping systeem. "
Ik denk dat dit voordeel met de komst van DSMX niet meer van toepassing is overigens. Maar inderdaad maak je een behoorlijke opsomming.

Ik ga maar eens proberen om beide apparaten eens vast te houden. Op papier kom ik er zo niet uit.

Maar pas nadat je hem opstuurt...

Tja, hij doet het prima met de DSM2 ontvangers. Maar je zou een probleempje kunnen krijgen i.c.m. bepaalde ontvangers, waaronder de Orange en de AR6200. En idd, een AR7600 (die overigens goed bevalt) staat niet in de lijst, maar dit is een 11ms 2048 systeem, en dat word verklaart door Niek zijn uitleg.

Het is vervelend voor degene die nog de betreffende ontvangers gebruiken waarbij problemen kunnen ontstaan. Maar heeft niet ieder merk wel eens een terughaal aktie gehad? Zo ook Futaba, Multiplex M-link, Graupner met zijn vele IFS systemen, en ik las ook iets over de nieuwe Hitec Aurora 9. Nog maar niet te spreken over de Corona id aktie's, waarbij je de service op je buik kan schrijven. Of Assan, overigens een prima systeem, waarbij V1 en V2 niet backwards compatible zijn.
Noem maar op welk merk, overal is wel iets te vinden.

En betreffende je bewegende rudder, de oplossing staat een paar postjes terug, met foto en uitleg. Eenvoudig zelf te doen, opsturen is nog meer werk.

Back