Sovereign off the Seas door Peter

Theo,

Ik zou als ik jou was je E-mail niet zo open en bloot in je bericht zetten, dat is vragen om spamberichten in je mailbox. Als het goed is kun je nu je bericht nog wijzigen. Als mensen het antwoord weten op je vraag kunnen ze je een privébericht sturen op dit forum en dan krijg je ook gewoon netjes een melding in je mailbox.

Overigens weet ik het antwoord op je vraag helaas niet.
dank je wel en probeer het weg te halen

Het afgelopen weekend weer een achterstallig klusje gedaan, en wel de barkas van de Sovereign.
Ik kwam in deel 103 het laatste onderdeel tegen, en dat was eigenlijk het moment om de barkas helemaal af te maken.
Het anker had ik eigenlijk al gedaan, maar toen ik de werkwijze van Agostini zag, vond ik eigenlijk een kleine aanpassing op zijn plaats.
Agostini stelde in de bb. voor om het ankertouw om de ankersteel te wikkelen, en vast te plakken.
Dat leek mij niet heel bijzonder, dus ik heb er een gaatje in geboord, en er een ring in geplaatst.
Er was niet heel materiaal om te boren, dus ik heb zo klein mogelijk geboord, helaas heeft de ring nu geen speling genoeg om te draaien.

Verder heb ik een paar tonnen geverfd, een ervan was nodig voor de barkas.
De mast is verjongt en gelakt, en de sokkel is ook in elkaar gezet en geverfd. Ook de versiering is op de barkas geplakt.
Het roer is gemaakt, en geplaatst

En als de barkas is ingericht op de Agostini manier, ziet het er zo uit

Niet gehinderd door heel veel kennis van dit onderdeel heb ik gisteravond en vanochtend de rusten ( dry-fit ) geplaatst.
Zoals ze nu zitten staat het in het boekje van de Agostini beschreven, met foto's erbij.
Maar nu heb ik een vraag : Zitten die rusten nu gelijk met de waterspiegel, ( of het dek ), of moeten die dingen nu gewoon haaks op de scheepswand zitten.
Zoals het op de foto's van de Agostini staat, zitten de Fokke- en Bezaansrusten ongeveer gelijk met het dek, maar de grote rust zit haaks op de scheepswand.
Wie kan mij vertellen of dit goed is??? Of hoe het werkelijk moet? :rolleyes:

Hier zijn een paar foto's van de manier waarop ik ze nu heb zitten.

De vraag had eigenlijk niet gesteld hoeven te worden, ik heb zojuist de grote poster van de Sovereign teruggevonden, ( en ook allerhande foto's op internet en in mijn eigen verslag ) waarop te zien is hoe de rusten zitten.
Ik ga mijn grootrusten zo aanpassen dat ze een stuk horizontaler komen te zitten.
De anderen laat ik zoals ze nu zijn.

Los van wat een fabrikant op tekening zet of in zijn omschrijving vermeld het volgende:
De krachten die door de zeilen op de masten en op het want uitgeoefend werden waren groot, en ook al had men nog geen technische formules om iets uit te rekenen wisten de scheepsbouwers drommels goed hoe ze iets moesten maken wat die krachten op kon nemen zonder kapot te gaan. Dus de hoek van de rusten ten opzichte van de wand was altijd haaks, want op die manier ontstaan er geen extra schuifkrachten op de scheepswand.
Denk hierbij maar aan een tentstok. Die zet je ook haaks op de grond omdat je dan weet dat deze het stevigst blijft staan als je de tent en de scheerlijnen aanspant.

Hans heeft het eigenlijk al genoemd, de rusten staan dus niet haaks met de waterlijn, maar haaks op de scheepshuid. Hierdoor lijkt het soms dat ze niet horizontaal staan.

Hans & Piet, bedankt voor jullie antwoorden, maar helaas is dit volgens Mondveld het foute antwoord.
Gisteravond kon ik het niet vinden, maar vanochtend nog een keer in W. zu Mondfeld gekeken, op pagina 128, de laatste zin.: Langsscheeps stroken de rusten met de berghouten, dwarsscheeps stonden ze waterpas en nooit haaks op de romp.
Ik laat mijn correctie van de grootrusten dus zitten, ik zal wel ook nog in andere boekjes kijken om te zien of het daar anders in staat.

Om nog even terug te komen op de rusten, ik heb verschillende boekjes nageslagen, en er wordt nergens specifiek gesproken over horizontaal liggen van de rusten.
Wel ben ik meerdere tekeningen tegengekomen, waarin ze allemaal horizontaal , of bijna horizontaal lijken te liggen.
oa. het boek Prins Willem van Herman Ketting, British Napoleonic Ship of the Line (wel een ander tijdsbestek), en masten, Blokken en Tuigage.
Ook het boek van James Septhon over de Sovereign of the Seas laat tekeningen o.a. van van der Velde zien met zo goed als horizontale rusten.
Mochten jullie anders tegengekomen zijn hoor ik dat graag

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk Peter, wat de rusten betreft, ik heb het ook nog eens nagelezen. Zo zie je maar weer, nooit te oud om te leren!
De rusten liggen gelijk met de dekken en dat hoeft dan niet haaks op de scheepshuid te zijn. Vooral bij dit soort schepen als de Sovereign en de linie schepen waar er een behoorlijke bolling en tevens holte in de scheepshuid zit, is het vaak niet makkelijk om de juiste positie te bepalen.

Inderdaad nooit te oud om te leren Piet, dat geldt voor ons allemaal.
Ik heb nu ook geleerd trouwens dat de rusten op meerdere manieren geplaatst kunnen worden.

Mondfeld laat hem dwars door de scheepshuid heengaan, terwijl bij bijvoorbeeld de Prins Willem de rusten tegen het berghout genageld worden.

Dit heb ik er nu van gemaakt, ze blijven voorlopig dry-fit op het schip zitten, want ik wil eerst de masten klaar hebben, om eens met een te touwtje te controleren of ze goed zitten.
Het afwerken van de rusten met de puttingijzers en de blokken zit ook nog in de verre toekomst.
Als het staand want geplaatst is volgens de bb. dan komt Agostini namelijk nog met versieringen die achter het staand want geplaatst moet worden. Dat lijkt mij niet plezierig om te doen.:(

voorlopig is er nog voldoende om te doen, binnenkort moeten de kanonnen geplaatst worden, en die heb ik bijna allemaal nog in onderdeeltjes liggen.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook nog eens aan het zoeken geweest over de rusten en heb het boek van Witsen eens uitgebreid doorgepluist. Over de rusten kom je het nodige tegen qua afmetingen en dat men ze enigszins inliet in de berghouten (dus niet door de berghouten heen), maar niet over de hoek waaronder ze stonden. Ik denk dat hier ook de wijsheid opgaat dat ze naar buiten toe iets af moesten lopen zodat water er makkelijk vanaf liep.

Overigens laat Witsen zich ook lezen als een enigszins slechte bouwbeschrijving van een modeldoos:

"en maeckt de Rusten.
43. Van de groote rust.
1. De groote Rust, lang 27 1/2 voet, breet 17 duim, dick 3 1/3 duim.
2 't Voor ent komt met de voorkant van de groote mast gelijk, en met de bovenkant, van 't bovenste bark-hout
3. De lat die 'er buyten op legt, breet 3 1/2 duim, dick 2 1/2 duim.
4. De voorste puttingh, met de achterkant, van de grote mast gelijk.
5. Daer zijn zeven puttinge.
6. De puttingh bouts, dick 2 duim"

Niets over een hoek waaronder ze moesten komen, dat ze een zeeg hadden, naar buiten toe taps waren etc.

Hans, ik heb in een van de boekjes gelezen dat daar, waar de rust aan het schip zit, daar zitten gaten in de rust om het overkomende water zo snel mogelijk kwijt te raken.
Deze gaten noemden ze Kwalmgaten.
En Witsen heeft van een hele hoop onderdelen en cryptogram gemaakt, dat zal wel komen door het toenmalige taalgebruik denk ik
Ik zal komende week ook eens in Witsen snuffelen.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is dat de rusten niet te schuin naar boven staan.
Het risico bestaat dat de shrouds dan de romp raken. Dit mag nooit het geval zijn.

Back