Sovereign off the Seas door Peter

Ziet er mooi uit Peter, de dikte van je touwwerk is volgens mij ook wel goed. Wat ik altijd doe bij de luiken is eveneens 0,1 gebruiken, maar i.p.v. een knoopje te leggen aan de ring leg ik het touwtje er omheen en draai het dan ineen tot één draad, waardoor je dus 0,2 krijgt en geen knoop. Als je niet precies begrijpt wat ik bedoel dan kan ik dat wel laten zien met foto's.

Na de tip van Piet de enkele touwtjes eraf knippen, en vervangen door in elkaar getwist touwtje.

Touwtje door het oog, insmeren met verdunde houtlijm, en dan in elkaar twisten.

Het voordeel is ook nog dat het touwtje gelijk mooi strak lijkt te staan.

Aan stuurboord zijn alle geschutsluiken nu geplaatst, ( Dry- Fit) binnenkort verder met de bakboord zijde.

En omdat we binnenkort nog een midweekje weggaan in eigen land, heb ik voor de regenachtige dagen de ra's geschuurd.
Van de week nog even op kleur brengen, en dan heb ik in het huisje wat te knutselen, om de blokken eraan te maken.

Zo, terug van een korte vakantie, en vanmiddag de geschutsluiken afgemaakt.
De Sovereign staat er nu zo bij.

De volgende stap wordt waarschijnlijk het maken van de kogelbakken, en het schilderen en plaatsen van de emmers bij de kanonnen, waarna de romp af zou moeten zijn.

De fokkemast staat natuurlijk wel verkeerd om zie ik net, maar die staan ook nog dry-fit

Laatst bewerkt:
Op het voorkasteel heb ik de kogelbakken nu geplaatst, samen met de emmers die erbij horen.

Verder kwam ik nog een paar onvolkomenheden tegen in de bouw beschrijving, en wel dat het bovendek en het halfdek door Agostini niet voorzien worden van kogels en emmers.
Aangezien ik nog wat kogels over had, heb ik hier ook een paar kogelbakken gemaakt.

De emmers waren hier wel voor geleverd, maar die moet ik nog schilderen.
Een andere onvolkomenheid is, dat er een paar zwarte vlakken aan de scheepswand zitten, waar versieringen thuishoren.
op het achterschip zit een zwart vlak, daar doe ik niks meer aan, maar op het voorkasteel hebben we in een vlak een dolfijn geplaatst, de tweede dolfijn heb ik er nu zelf op gezet, de b.b. praat er niet meer over, ook niet in de volgende delen. en ik heb nog een paar versieringen over van een nazending, die ga ik ook schilderen, en dan kunnen die er tussen gezet worden.:):)

Een heleboel geschut op je schip Peter, genoeg om de boot zelf aan gort te schieten gezien de opstelling:eek:

Dank je wel Timber.

Afgelopen weekend zijn de allerlaatste versierselen die de firma Agostini een ietwat vergeten was geschilderd en gemonteerd.

Ook moest er op elke kraanbalk nog een klamp gemonteerd worden, dus dat is ook gelijk maar gedaan,

En de laatste emmers zijn bij de kogelbakken geplaatst.

Momenteel ben ik bezig met de jufferblokken, maar dat is nog niet aan een foto toe, maar ik heb wel een vraag,
In alle rusten zit behalve een aantal jufferblokken ook 1 of 2 gaatjes geboord een halve centimeter achter de juffers.
Ik kan in de bouwbeschrijving absoluut niet terugvinden waar die eigenlijk voor bedoeld zijn.
Ik neem aan dat daar ook een stuk touwwerk aan zou moeten mbv. een klein jufferblokje of iets dergelijks, alleen dan zijn ze wel vergeten om dat in de b.b. op te nemen.

Hier is ook nog een foto, als iemand een idee heeft, dan hoor ik dat graag.

Back