Sovereign of the Seas

Komen er in de bramwanten ook nog zwichtingen Piet, of blijven die beperkt tot de ondermasten?
In principe horen de zwichtingen ook aan de stengen- en bramwanten. Op mijn model krijgen alle onderwanten en de stengenwanten zwichtingen. De bramwanten lopen op het model gelijk met de bramsteng, dus hier is simpelweg geen ruimte voor de zwichtingen en om die reden laat ik ze dus weg.
De zwichtingen zijn om een tweetal redenen belangrijk, ten 1e houden ze het want bij elkaar wat na het aanspannen van het puttingwant de neiging heeft om 'open' te gaan staan. En de 2e reden is het bijeen houden van het want aan de bovenkant, zodat na scherp brassen van de Ra deze niet tegen het want werd scheef getrokken.
Het want werd met talies naar elkaar toe getrokken, zodat men de zwichtingen kon aanbrengen waarna de talies weer werden verwijderd.
 
De Sovereign met het complete staand want (6 okt. 2018)
JPG_4982_2768_bewerkt-2.jpg


(de verstaging van de kruismast word later nog aangepast. Het kruisbramstag word vervangen door een vertakeling naar de laatste twee hoofdtouwen van het stengenwant en de kruisstengenstag word vervangen door een vertakeling naar het laatste paar hoofdtouwen van het onderwant, zoals men dit deed in het begin van de 17e eeuw. Voor de Sovereign bouwers die de poster hebben, kunnen daarop zien wat precies de bedoeling is)
 
Laatst bewerkt:
De Sovereign met het complete staand want (6 okt. 2018)
Bekijk bijlage 295596

(de verstaging van de kruismast word later nog aangepast. Het kruisbramstag word vervangen door een vertakeling naar de laatste twee hoofdtouwen van het stengenwant en de kruisstengenstag word vervangen door een vertakeling naar het laatste paar hoofdtouwen van het onderwant, zoals men dit deed in het begin van de 17e eeuw. Voor de Sovereign bouwers die de poster hebben, kunnen daarop zien wat precies de bedoeling is)
Prachtig plaatje zo Piet!!
 
De 'ankers' van de Sovereign maak ik naar het voorbeeld in de bouwbeschrijving.
Eerst is het anker ontdaan van allerlei oneffenheidjes met een vijltje, daarna geschuurd met fijn flexibel schuurpapier en matzwart geschilderd. De stok is gemaakt van 2x6 mm lindenhout en in 3 delen opgebouwd, waarna de stok in model is geschuurd en gebeitst met blank eiken. De ring is van 1 mm rond messing en bekleed met zwart garen van 0,2 mm. De woelings om de ankerstok zijn eveneens van zwart garen van 0,3 mm. En tenslotte de ankerkabel, die is van 2 mm blank touw en het oog is gemaakt met twee bindsels. (eigenlijk hoort dit oog te worden gemaakt met een 'ankersteek', maar ik vind dit persoonlijk beter staan)

Op het model ziet het er dan zo uit,
Natuurlijk moet het anker nog worden geborgd aan de fokkerust en worden voorzien van de kattakel aan de kraanbalk..... Waarschijnlijk ga ik ook nog twee ankers voorzien van een ankerboei, maar dat soort klusjes komen pas aan de orde als het model zo'n beetje klaar is.
 
De 1e twee ankers zijn afgehangen, ik denk dat de plaatjes voor zich spreken....


Ik ga me nu bezig houden met de Ra's, die ik allemaal nog moet maken, ik begin met de blinde en boven-blinde....
(zaterdag ga ik er twee weken tussen uit, dus in principe gaan we volgende maand weer verder).
 
Volgens de bouwbeschrijving moeten er 4 ankers in de kit zitten, 2 aan BB en 2 aan SB. Ik kan er echter maar 3 vinden, dus ik kom er één te kort. Ik heb geprobeerd DeAgostini te bellen, maar krijg geen gehoor...? Dus voorlopig gebruik ik dan maar 2 ankers op de SB-fokkerust hetgeen de zichtkant is op de standaard en BB krijgt dan maar één anker. Mocht ik er nog één op de kop kunnen tikken dan word het aangepast en anders dan blijft het zo. Ik heb nog overwogen om een anker na te maken, maar dat is verre van eenvoudig daar de ankers van gegoten metaal zijn.

De SB-kant ziet er dan zo uit,
 
Laatst bewerkt:
Back
Top