Sovereign of the Seas

Vandaag het Grootstengenwant gezet,
JPG_4892_2715_bewerkt-1.jpg

Een plaatje Piet, mijn complimenten.Ik zie dat je aan het Ezelshoofd de twee-schijfblokken op een andere manier dan ik gewend ben aan de oogbouten bevestigd (heel mooi met enige afstand) nu was ik al even aan het kijken hoe je dit gedaan hebt maar ik kan zelfs geen knoopje ontdekken, kun je kort aangeven hoe je dit geflikt hebt want op deze manier vind ik het wel heel erg mooi. De eenschijf-blokken daaronder ook.

Laatst bewerkt:
Een plaatje Piet, mijn complimenten.Ik zie dat je aan het Ezelshoofd de twee-schijfblokken op een andere manier dan ik gewend ben aan de oogbouten bevestigd (heel mooi met enige afstand) nu was ik al even aan het kijken hoe je dit gedaan hebt maar ik kan zelfs geen knoopje ontdekken, kun je kort aangeven hoe je dit geflikt hebt want op deze manier vind ik het wel heel erg mooi. De eenschijf-blokken daaronder ook.
Het is niet makkelijk om dit met woorden uit te leggen Adri, dus ik ga dat even laten zien met wat plaatjes,
My Collage_bewerkt-1.jpg

a, een oogboutje vast klemmen in de bankschroef. b ,touwtje door het gaatje halen. c, leg een platte knoop, zodat er een lusje ontstaat. d, het knoopje wat strak is aangetrokken, word met een tangetje plat geknepen. e, daarna word het resterende touw in de gleufjes van de wangen van het blokje gelegd.
2016 01 24_1240_bewerkt-2kopie.jpg

f, klem nu het blokje met het touw er omheen in de bankschroef. g, het touw word nu vast gezet aan het blokje met slechts één halve steek. h, de halve steek insmeren met sec lijm of slow-zap.
i, nadat de lijm droog en hard is (wat erg snel gaat bij deze soort lijm) snij je de eindjes zo kort mogelijk tegen het blokje af, door de hardheid van het touw vanwege de lijm is dit makkelijk te doen.
j, nu heb je een gestropt blok alwaar de knoopjes nauwelijks zichtbaar zijn.

Prachtig goed uitgelegd Piet, dank je.Ga het zeker toepassen
Dat het touw wordt vast gezet aan het blokje met slechts één halve steek vind ik wel een beetje griezelig,
maar ik vertrouw door jouw ervaring er helemaal 100% op.

Dat het touw wordt vast gezet aan het blokje met slechts één halve steek vind ik wel een beetje griezelig,
Ja, dat hoor ik wel vaker, maar de halve steek word dus ingesmeerd met lijm (doe ik meestal met een tandenstokertje) en daardoor word het knoopje keihard en komt nooit meer los. Als je dat niet vertrouwd, kun je er natuurlijk altijd nog een halve steek opleggen zodat er een platte knoop ontstaat, maar dan word de knoop dus aanzienlijk dikker en meer zichtbaar. Ik kan je echter verzekeren dat er nog nooit een knoopje is los gekomen, zelfs als er behoorlijk wat spanning op staat, breekt misschien de lijn, maar het knoopje blijft in tact;)

De grootmarssteng heeft nog een extra pardoen gekregen, zoals ik al min of meer liet weten op pagina 53 post 1055. In tegenstelling met de overige pardoens hetgeen slingerpardoens zijn is dit een 'vaste pardoen' welke bevestigd is aan het achterste jufferblok op de grootrust(en). Ook de weeflijnen aangebracht aan SB grootstengenwant, tevens krijgen de stengenwanten ook een spreeworst die inmiddels ook al is bevestigd (niet goed te zien op de foto, maar later als de puttingwantjes zijn gezet laat ik dat nog wel zien) DeA. plaatst hier geen spreeworsten maar zet de touwen van het puttingwant vast aan het bovenste weeflijntje, hetgeen niet helemaal correct is.....:confused: De bramwanten krijgen geen spreeworst.
JPG_4937_2749_bewerkt-1.jpg

Detailfoto van de bevestiging van de pardoen,
JPG_4935_2748_bewerkt-1.jpg

Back