Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Iedereen bedankt voor de mooie reacties ! Vandaag het 11e zeil (grootmarszeil) en ra gereed gemaakt om af te hangen. Daar dit zeil precies hetzelfde word getuigd als het voormarszeil, lijkt mij een foto in dit stadium overbodig. De belijning naar de diverse beleg punten zal wel wat anders gaan als bij de fokkemast, dus daar waar het anders gaat zal ik dat proberen te laten zien.

Daar het einde in zicht is wat de Sovereign betreft, word het natuurlijk tijd om over het volgende model te gaan nadenken (ik ben nog lang niet uitgebouwd). Tot nu toe heb ik Engelse modellen gebouwd, dus word het wellicht eens tijd voor een Hollander...… en naar alle waarschijnlijkheid gaat het de 7 Provinciën worden van Kolderstok.

De werkzaamheden aan de Sovereign zijn nog; grootmarszeil en de beide bramzeilen van de grote mast, waarmee de tuigage gereed is. Nog een stuk of 6 bemanning leden schilderen en op het model plaatsen, de kabeltjes voor de geschutpoort luiken en als laatste kleine rolletjes touw maken voor de belegde korvijnnagels en nagelbanken. Gaat dit jaar niet meer lukken (hoeft ook niet), maar in januari is ze denk ik toch wel gereed.

a3seidel, Dirk51, Hans Groenenberg en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Building Mouse

Building Mouse

Lid geworden:
    23 nov 2017
    Dat zou voor mij ook fortuinlijk zijn. Ik wil die na de Duyfken gaan bouwen. Met het verslag van Hans Groenenberg en mogelijk dus ook van jou tegen die tijd moet dat helemaal goed komen:)

*Hans* vindt dit leuk.
  3. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ohlala, nog zo'n mooi schip om van te genieten

*Hans* vindt dit leuk.
  4. Arjan van den Bor

Arjan van den Bor

Lid geworden:
    21 aug 2017
    Ga jij ook nog naar de modelbouwbeurs in Urk donderdag Piet?

5. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat gaat helaas niet Arjan, dat is simpelweg te ver weg voor mijn versleten rug.

7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hier kom ik even op terug, want na het nog eens goed bestuderen van de grote poster van de Sovereign, waar ik mijn inspiratie vandaan haal, ga ik toch alle zeilen vol bijzetten aan de grote mast. Dus géén geborgen zeilen aan deze mast. Ik denk persoonlijk dat dat er beter uit gaat zien. Omdat ik alle zeilen gedeeltelijk 'opgord' (ik weet niet of dit een goed woord is, maar U begrijpt me waarschijnlijk wel) en de geien aanhaal krijg je ondanks de volle zeilen toch een heel goed beeld op de rest van het model, dus de beide bramzeilen boven in de grote mast doen dit zeker niet teniet.

a3seidel, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Plannen bij stellen is ook helemaal niet erg. Ik betrap me er op en mijn familie ook dat ik gerust een kwartier naar mijn model zit te staren en dan denk.. en zo ga ik het doen..

a3seidel, Jaques en Pingu57 vinden dit leuk.
  9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Waarschijnlijk doen we dat allemaal, puur om eens rustig te bekijken of alles naar wens gaat, en wat het vervolg moet gaan worden.:bier:

a3seidel vindt dit leuk.
  10. Building Mouse

Building Mouse

Lid geworden:
    23 nov 2017
    Een kwartier? Bij is dat soms wel een uur.;)

Pingu57 vindt dit leuk.
  11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    a3seidel, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Fijne kerst Piet

pietsan vindt dit leuk.
  13. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Piet ik weet dat de tijd snel gaat maar je bedoelt volgens mij 2 1/2 jaaro_Oo_O

14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Je hebt weer gelijk Koos, een klein rekenfoutje van één jaar moet kunnen;), ik ben begonnen in mei 2016.

Jaques vindt dit leuk.
  15. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de draaireep gezet en wat extra blokken, ook hier lopen de vallen over het ezelshoofd (Hollands) (het gaat hier om het grootmarszeil)
    Op de foto; (t) is het blok voor de toppenant, (g) het geleide blok voor de buikgording, (s) twee blokken voor de schoten van het latere bramzeil en (ge) zijn twee blokken om de geien naar het dek te leiden.

twee extra blokken om de toppenanten naar beneden te voeren, het is hier even uitmeten waar de blokken precies moeten komen zonder dat de lijn schavielt, in dit geval is dat zo halverwege het grootstengenwant op het laatste touw. (in de bouwbeschrijving worden de toppenanten direct naar beneden gevoerd, maar dan loopt het touw met een grote knik om de ra, dat kan volgens mij niet goed zijn)

de vallen (v) van de draaireep met de kardeel talies (k) op het halfdek.

Jaques, SjorsZ, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de toppenanten, schoten, geien en buikgordings gezet. Een en ander is gelijk aan het voormarszeil, hieronder enkele details en beleg punten,(commentaar onder elke foto),
    de beide buikgordings zijn belegd op de nagelbank voor de grote mast (en dat viel niet mee...:rolleyes:)
    De buikgordings lopen langs de mast, door de soldatengaten van de grootmars naar de nagelbank.

Geien (g), topenanten (t) en schoten (s) zijn belegd aan beide kanten van de mast achter en naast het want op de daarvoor aanwezige korvijnnagels.

Laatst bewerkt: 27 dec 2018
    a3seidel, janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het grootmarszeil gezien vanaf het hek,
    JPG_5566_3045_bewerkt-1.jpg

en vanaf de boeg,
    JPG_5567_3046_bewerkt-1.jpg
    Wat rest zijn de boelijns, die komen morgen aan bod en de brassen, welke pas worden gezet als alle ra's met zeilen zijn gezet, dit geld overigens voor alle brassen, ook die van de kruisra.

JanZMC, a3seidel, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ziet er goed uit piet hier sta ik volgend jaar ook weer voor maar kijk er weer naar uit om nog eens wat touwtjes te knopen het is weer is iets anders dan hout buigen en lijmen

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het is een beetje een 'vak' apart in deze tak van de modelbouw waar ik zelf altijd weer veel plezier aan beleef:)

a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina