Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Sorry, foutje.

Jaques vindt dit leuk.
  2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik vat het ook helemaal niet op als vervelend;) Maar als ik eerlijk moet zijn begrijp ik eigenlijk niet echt goed wat er zo mis met de vlag?

Laatst bewerkt: 6 dec 2018
  3. Wodkadrinker

Wodkadrinker

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Volg u in stilte en met grote belangstelling / respect . De vlag is in de foto een soort van eye catcher hij valt in kleurverhouding met het schip en de achtergrond heel erg op.
    Denk dat dit bedoeld werd.

pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de roede voor het latijnzeil en de kruisra gemaakt, gebeitst en voorbereid om te worden afgehangen. Voor de rakken heb ik een maat kleinere kraaltjes aangeschaft, want die in het pakket zijn een tikkie aan de grote kant. Voor de fokke- en grote ra kan het wel, maar aan de kruismast springen ze er net iets teveel uit. De kleinere (ong. de helft) ogen een stuk beter.

5. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik vond je vlag er te recht uit zien. Maar ik begrijp dat je hem nog een beetje wapperend en afhangend gaat kneden. .

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De 1e Ra van de kruismast zit aan de mast, in feite is dit de simpelste ra om te tuigen omdat deze ra geen zeil voert. Het rak, de toppenanten en de draaireep zijn inmiddels gezet, op de foto hieronder kijk je tegen de achterkant van de ra.
    Betekenis letters; d is de dubbele draaireep en d1 zijn de bevestiging punten van de repen aan de ra, ook hier is het Hollandse systeem toegepast waarbij de repen over het ezelshoofd lopen.
    t zijn de toppenanten.ds zijn de dubbelschijfs blokken voor de toppenanten en de schoten voor het latere kruiszeil. b is een brasblok en g zijn de geiblokken, die eigenlijk geen functie hebben omdat er geen zeil gevoerd word. (de geien worden wel ingeschoren, daar kom ik nog op terug). Tot slot op dit plaatje is r het rak, met de kleinere maat kraaltjes (klootjes)
    JPG_5387_2965_bewerkt-1.jpg

De draaireep gezien vanaf de boeg, d is de bevestiging aan de ra, vd zijn de vallen en k is het kardeel talie.
    JPG_5386_2964_bewerkt-1.jpg

Close-up van de talie,
    JPG_5383_2963_bewerkt-1.jpg

SjorsZ, janzwart, a3seidel en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Prachtig allemaal,het kan me zeker bekoren.
    Vrees alleen dat als ik al die touwen op de Black pearl moet spannen er van varen niks meer in huis gaat komen, ik ga er een studie aan moeten wijden welke touwen wel te spannen en welke eventueel kunnen weggelaten worden.
    Knoop jij ondertussen maar lustig verder

pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Op deze foto (hier boven) is het verloop te zien van de toppenant aan SB, waarbij t de toppenant is, t1 is een extra geleide blok wat is bevestigd aan het 1e hoofdtouw van het want van de kruismast, dit blok heb ik er bij gezet omdat de toppenant aanloopt tegen de ra (schavielt). In de bouwbeschrijving doet men dit niet, waar dan ook goed is te zien dat het touw met een knik langs/tegen de ra loopt. t2 is het beleg punt op de klamp op de verschansing.

Ik heb aan beide nokken van de kruismast een takel gezet om de boel recht te houden en het tuigen wat makkelijker te maken. De takels zijn niet geheel fictie en worden besproken in één van mijn boeken van Curtis en hebben de zelfde functie als de stagtakels, zijtakels enz. om bijv. goederen van- en aan boord te zetten. Op mijn model van de Victory heb ik ze ook gebruikt om de zelfde reden en ze gewoon laten zitten. Op onderstaande foto r,

Jaques en Eduard Renger vinden dit leuk.
  9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het mee geleverde latijn zeil is zo 'slecht' gemaakt dat ik dit zeil ook geborgen ga afhangen zodat al die foute details niet meer zichtbaar zijn. Ik heb in het boek van Mondfeld een mooie tekening gevonden van een getuigd latijn zeil en die samen met het zeil van DeA. in één foto gevangen, zodat U kunt zien dat er niet veel van klopt.
    JPG_5391_2969_bewerkt-1.jpg
    Goed is te zien dat de rifbanden helemaal verkeerd zitten en ook het aangenaaide stuk (wat met enige fantasie een bonnet zou kunnen voorstellen) is helemaal fout. Het zeil is ook behoorlijk 'krom' aan de kant van de roede, kortom vergelijk de twee plaatjes en ik zou zeggen; "I rest my case" !
    (wat goed te zien is op de tekening, is dat de draaireep (3) via een schijf in de masttop (4) loopt naar de roede. Op mijn model loopt de draaireep door een blok aan de zijkant van het ezelshoofd, waarschijnlijk omdat een schijf in de masttop niet makkelijk te maken is, je zou eventueel de schijf kunnen suggereren door twee gaatjes met een sleufje..? Helaas is dit op mijn model niet meer mogelijk, want mooi haaks gaatjes boren in een gedeeltelijk getuigde mast is zo goed als onmogelijk)

Laatst bewerkt: 9 dec 2018
  10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Deze kwaliteit van zeilen is niet grappig meer Piet.:(:(

11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik zal de laatste zijn die beweerd dat het grappig is Peter, maar je kan ze natuurlijk ook zelf maken. Ik ben absoluut een leek op de naaimachine, maar ik krijg binnenkort wat lessen zodat ik het een eventuele volgende keer wel kan.
    Als de zeilen eenmaal getuigd aan de ra's hangen valt één en ander wel weer reuze mee vind ik. En de echt 'slechte' kun je altijd geborgen afhangen zodat je er niets meer van ziet...;)

Pingu57 en a3seidel vinden dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Inderdaad jammer Piet dat je zeiltjes zo zijn. Toch is het naaien van de zeilen heel goed te doen. De complimenten weer voor hoe je jouw prachtige werk in beeld brengt.

pietsan vindt dit leuk.
  13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Aha Dus voor een paar naailessen kan ik binnenkort in Zeeland terecht begrijp ik.:p:p, ik ben daar namelijk ook een vreselijke leek in.:(

a3seidel vindt dit leuk.
  14. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Kijk en daar heb ik geen last van, mijn vrouw vind dit altijd leuk om te doen en is daar een stuk handiger in als ik, dus dat is bij ons in huis de stille kracht achter de bouwer:D:D

a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  15. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Is wel een behoorlijk eindje fietsen hoor, van Leeuwarden naar Hulst:rolleyes:

a3seidel vindt dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Wat DeA. in de beschrijving de 'noktakel' van de latijn roede noemt, heet in het echie de 'dirk'. Ik ga de Dirk voorzien van een spinnekop met hanepoten, zoals het eigenlijk hoort. Hiervoor heb ik van een stukje resthout (noten) een spinnekop gemaakt en 8 kleine ringetjes in de bovenkant van de roede gezet, straks met het optuigen word alles duidelijk (mocht dat nu nog niet zo zijn). Uiteraard is de foto hieronder enorm opgebazen, het blokje met de spinnekop is slechts 15 mm lang.
    JPG_5393_2970_bewerkt-1.jpg

Jaques, TIMBERWOLF, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Op de fiets zul je daar inderdaad wel een dagje mee zoet zijn, gezien mijn conditie , moet ik daar waarschijnlijk een paar dagen voor uittrekken.:D:D

a3seidel vindt dit leuk.
  18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Nadat het zeil aan de roede is genaaid, valt het zoals te zien is wel mee wat betreft de kromme kant langs de roede. Als ik de zeilen geborgen aan de ra/roede hang, dan knip ik er altijd een stuk af zodat het niet te dik oogt als het is opgerold. (reeds eerder besproken, dit is natuurlijk geen must, maar wel mooier). Ook deze roede krijgt een rak (niet in de bouwbeschrijving) omdat dit er nu eenmaal op hoort. Het rak is wat langer als de andere rakken aan de ra's omdat dit rak geheel om de mast komt te zitten,

a3seidel, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Weer een leuke aanpassing om het net even af te maken Piet, mooi

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De roede met het latijnzeil is gereed gemaakt om af te hangen. Hetgeen ik op de werktafel kan doen is natuurlijk makkelijker dan wanneer de roede al aan de mast hangt,
    Links boven op de foto; twee éénschijfs blokken aan de nok voor de gaarden en de spruit van de dirk die bestaat uit een éénschijfs blok, de spinnekop en de hanepoten.
    Rechts boven op de foto; een dubbelschijfs blok voor de beide halzen. (dit mag/kan ook met twee enkelschijfs blokken). Maar zoals DeA. het doet met één enkel blok met een touwtje naar twee ringen, is niet goed omdat de hals altijd dubbel word gevoerd.
    En onder op de foto; het rak en de val met de kardeel talie. (de bouwbeschrijving knoopt de val zonder de talie aan een ring onder aan de voet van de kruismast, dat kan eigenlijk niet, want een roede hijsen/vieren zonder talie zal niet echt meevallen...? (aan het onderste blok zit een haakje zodat ik dat straks makkelijk in de ring aan dek kan haken, er is nagenoeg geen ruimte om te knopen)

De kruisra word verder getuigd nadat de roede is afgehangen, anders zit jezelf in de weg en kom je er nauwelijks meer bij, om de zelfde reden tuig ik eerst de kruismast en dan pas de grotemast.

Laatst bewerkt: 10 dec 2018
    TIMBERWOLF, a3seidel, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina