Sopwith Pup scale 1-3.

Materiaal besteld voor een nieuwe uitlaat. De oude uitlaat heb ik destijds verbouwd voor de Avro Triplane.
Ook moeten er nog een aantal onderdelen geprint worden voor de dummy motor.
In de tussentijd de dummy voorbereid om in te bouwen.
Ik heb een ring gefreesd waarop de dummy vastgezet word. Door zeven cilinders worden draaeinden door het carterhuis vast te zitten.
Deze vallen in sleuven in de houten ring.

fadaab97-7db6-437b-944a-b7455a29021d.jpg

De ring met de daarop gemonteerde dummy word in zijn geheel in de motorkap gelijmd.

0bf15053-4b48-45c6-a157-7f99e4b0e472.jpg

Als het later nodig is om aan de motor te werken hoef ik de motorkap alleen maar te verwijderen en de hele motor ligt vrij.

Bij de laatste update van het forum is er een post verdwenen.
Dus nogmaals.

De onderdelen voor de uitlaat binnen gekregen.
Deze indertussen gesoldeerd. Omdat het een boxermotor is moeten de beide flenzen wel op de juiste plek zitten.
De eerste uitlaat heb ik bij Zmmermann laten maken. Hij heeft hier een mal voor. Deze heb ik niet en daarom moest ik de uitlaat op de motor solderen.

20250417_131118[1].jpg

Ik heb hiervoor de motor met een natte doek ingepakt en de beide bochten in de demper gesoldeerd. Na afkoeling een perfecte passing.
Alleen jammer dat mijn soldeerset de geest gaf en ik genoodzaakt was om een zwaardere brander te gebruiken.
Hierdoor zijn de solderingen niet allemaal mooi maar wel dicht. Dat is het vornaamste. Wat meer afwerken.

Nu de dummy op de juiste plaats krijgen.
De dummy word met de houten ring in de motorkap gekit.
Ik zet de dummy vast op de motor door middel van een hulpmalletje.
20250504_093357[1].jpg
20250504_094355[1].jpg

De mal is met vier M2 draadeinden in het carterhuis vastgezet en op de motor met M% bouten.
Op de draadeinden zijn aan beide kanten van het houten plaatje M2 moertjes geplaatst. Hierdoor kan ik de dummy precies uitrichten.
Omdat de motorkap er nog niet opzit kan ik goed beoordelen hoeveel ruimte er nog is tussen de dummy en de motor en uitlaat.

20250504_162304[1].jpg

Een cilinder van de dummy heeft over een klei stuk een speling van ongeveer 2mm t.o.v. de voorste cilinder van de motor.
Geen idee of dit kwaad kan. De dummy cilinders bij de uitlaat hebben een speling van 7 mm.
De uitlaat zou ik kunnen inpakken met uitlaat isolatie band.

HEEFT IEMAND EEN IDEE WAT DE TEMPERATUUR VAN DE CILINDERS EN VAN DE UITLAAT WORDEN TIJDENS HET LOPEN ?

De dummy laten roteren, dan zal de temperatuur geen probleem zijn. ;-)
Volgens mij zag ik niet zolang geleden iemand met een roterende dummy. Teus misschien?

Back