solderen

Als je bout iets vuil is zal deze de warmte niet goed geleiden op de kwiklink. Daarom altijd een poetsdoek in de buurt en net voor je de kwiklink gaat aanraken even de bout schoonvegen. Een heel klein beetje tin op de bout doen helpt vaak ook enorm goed. Zorg dat er geen resten op de bouw zitten en zeker geen verbrande delen. Dus een schone bout, even de tin aanraken en dan op de kwiklink en hij warmt snel op.

Teveel soldeer kan je later eenvoudig weghalen met een vijltje maar het mooiste is precies genoeg.
je hoort officieel altijd de bout vertint te gebruiken en ook weer vertint af te laten koelen na gebruik.
 
Er zijn kleine brandertjes te koop waarbij het handvat gelijk ook het gastankje is. Bij grotere dingen of materialen de warmte zeer snel laten wegvloeien zoals aluminium is dat een betere oplossing.

De sleutel tot een goede soldeerverbinding is schone vetvrije oppervlakten en het gebruik van zo weinig mogelijk tin. In gevallen als deze is het beter om zilversoldeer met flux te gebruiken. Dit kan alleen maar met de vlam.

Misschien kan iemand er plaatjes bij zoeken wand mijn hardsoldeersetje zit nog ergens in de dozen. Ik kan dus geen plaatje schieten. Bij deze een tegoedbon.
 
dit soort brandertjes kun je dus zoals eerder gezegd ergens duur kopen als soldeerbrander.
Je kunt ze echter ook voor minder dan een tientje bij de Blokker kopen als creme-brulee brandertje.
 
Er zijn kleine brandertjes te koop waarbij het handvat gelijk ook het gastankje is. Bij grotere dingen of materialen de warmte zeer snel laten wegvloeien zoals aluminium is dat een betere oplossing.

De sleutel tot een goede soldeerverbinding is schone vetvrije oppervlakten en het gebruik van zo weinig mogelijk tin. In gevallen als deze is het beter om zilversoldeer met flux te gebruiken. Dit kan alleen maar met de vlam.

Misschien kan iemand er plaatjes bij zoeken wand mijn hardsoldeersetje zit nog ergens in de dozen. Ik kan dus geen plaatje schieten. Bij deze een tegoedbon.


Jij bedoelt zo iets .
67384a0c725260ff1.jpg


Heb er ook een , al jaren niet meer gebruikt .
Ben ik geen vriend van .

Voor dikkeres verenstaal heb ik een grotere brander .

En bij solderen gaat het om de oxyd laag die er af moet om goed solderen zu kunnen , vetvrij is niet genoeg .

En zilversoldeer neem ik alleen bij bv. RVS uitlaat bochten .

Mvg johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een hardsoldeerbrander is toch wel even een ander verhaal. Ik denk dat ik dat als lasser misschien wel zou kunnen weten. Het gas is anders en vooral de instelling aan de vlam. En dan bedoel ik niet grote of kleine vlam, maar de temperatuur en daarme de vorm van de vlam.

Wat je zo'n creme-nog-wat brander kan doen kan je ook doen met de soldeerbout. Als het jou met zo'n creme brander is gelukt dan heb je of heel klein spul gehad, of groot geluk. Of het zit als puntje bij paaltje komt toch niet echt vast. Maar hardsolderen met zilver en flux redt je niet op als je een goede soldeer wil neerleggen.

Het is precies hetzelfde verhaal als mensen die met een kijkschop MAG lastoestelletje met zo'n klein Co2 flesje er op wat in elkaar brobbelen. Als dat een gebroken stang van de skelter van zoonlief is zal dat nog wel gaan, maar als je er een aanhanger voor je(echte) boot mee wil maken dan zal er echt wat anders moeten komen.

Creme de brulee fikker:
9zyi9v.jpg


Hardsoldeer brander:
sbljlf.jpg

Let op het kraantje om de vlam mee af te stellen die niet op de creme de nogwat brander zit.

Het echte werk:
4zunib.jpg

Het nadeel is dat je in veel buurten geen acetyleen mag hebben, het is nogal een gevaarlijk gasje, vooral met zuustof erbij. Denk niet dat dit alleen voor groot las en snijwerk is. Beroepshalve heb ik bij Jonson Controls termostaten dichtgesoldeerd met een acetyleen brandertje van amper 15cm lang inclusief handgreep. Een mini lasbrandertje dus.



:offtopic:
Geloof het of niet, maar met mijn zoektocht naar plaatjes van branders kwam ik op een heus pyromanenforum. Kleine brandertjes werden getest op hun brandbaarheid en mobiliteit. Zij bekijken het als een soort van zakvlammenwerper. Rare jongens die pyromanen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry Jahre maar hardsolderen van kleine onderdelen gaat nog goed via het gasfornuis....... Zo'n creme brule brander verschild weinig van de kleine branders uit de bouwmarkt en is prima bruikbaar om kleine onderdelen te hardsolderen. Je moet er mee leren omgaan en het goede deel van de vlam gebruiken. Zolang deze netjes van zuurstof voorzien wordt en niet geel brandt kan je hier prima mee hardsolderen. Een 2mm staafje wordt binnen enkele seconden rood gloeiend en dus meer dan heet genoeg om zilversoldeer mooi te laten vloeien.
 
voor echt hardsolderen heb je zeker een aardige brander nodig, maar voor 1,5mm stuurstangen???

zo'n acetyleenbrander is best leuk spul :D heb er bij mn pa op de zaak wel eens een stuk pijp mee getrompt. gaat ideaal met zo'n warm vlammetje.
je kunt er ook mee snijbranden door meer dan 10mm staal.
 
zo'n cremebruleebrander heeft overigens nog een venijnig vlammetje:

of dit:
Eten_griek_dec_2004_17_.JPG


ze moeten overigens ook wel heet zijn, want de toplaag van de creme brulee moet heel snel kristalliseren terwijl het eronder niet te warm mag worden.
 
Zo 1 heb ik dus ook. 25 euro meevallertje ;) Regelbaar en ook als normale brander bruikbaar door de zuurstof weg te halen. Vlam gaat tot 1300 graden. Ik heb er een poot mee aan een bbq gesoldeerd...... ging erg lastig en dat is ook echt de grens. Onderstellen en messing buizen edg gaat super goed en erg snel. Ook dikke stukken M6 is geen probleem hiervoor en dan kom je in de modelbouw al een heel eind.
 
Back
Top