Een hardsoldeerbrander is toch wel even een ander verhaal. Ik denk dat ik dat als lasser misschien wel zou kunnen weten. Het gas is anders en vooral de instelling aan de vlam. En dan bedoel ik niet grote of kleine vlam, maar de temperatuur en daarme de vorm van de vlam.
Wat je zo'n creme-nog-wat brander kan doen kan je ook doen met de soldeerbout. Als het jou met zo'n creme brander is gelukt dan heb je of heel klein spul gehad, of groot geluk. Of het zit als puntje bij paaltje komt toch niet echt vast. Maar hardsolderen met zilver en flux redt je niet op als je een goede soldeer wil neerleggen.
Het is precies hetzelfde verhaal als mensen die met een kijkschop MAG lastoestelletje met zo'n klein Co2 flesje er op wat in elkaar brobbelen. Als dat een gebroken stang van de skelter van zoonlief is zal dat nog wel gaan, maar als je er een aanhanger voor je(echte) boot mee wil maken dan zal er echt wat anders moeten komen.
Creme de brulee fikker:
Hardsoldeer brander:
Let op het kraantje om de vlam mee af te stellen die niet op de creme de nogwat brander zit.
Het echte werk:
Het nadeel is dat je in veel buurten geen acetyleen mag hebben, het is nogal een gevaarlijk gasje, vooral met zuustof erbij. Denk niet dat dit alleen voor groot las en snijwerk is. Beroepshalve heb ik bij Jonson Controls termostaten dichtgesoldeerd met een acetyleen brandertje van amper 15cm lang inclusief handgreep. Een mini lasbrandertje dus.
Geloof het of niet, maar met mijn zoektocht naar plaatjes van branders kwam ik op een heus pyromanenforum. Kleine brandertjes werden getest op hun brandbaarheid en mobiliteit. Zij bekijken het als een soort van zakvlammenwerper. Rare jongens die pyromanen.