Of een soldeer "las" echt vast zit hangt van het te solderen materiaal af ... koper en messing laten zich over het algemeen goed solderen en het tin gaat dan ook een verbinding aan met het te solderen materiaal (er ontstaat op de overgang tin/"materiaal" een "soort" legering) ... of het materiaal geschikt is kan je testen door het te vertinnen, en dan met een schuurpapiertje of vijl het tin wegschuren/vijlen, als het vertinnen goed gegaan is zal zien dat tin in het bovenste laagje van het "materiaal" is opgenomen ... en bij een slechte vertinning valt op een gegeven moment het soldeer er gewoon af ...
"berucht" is b.v. verenstaal, dat zich eigenlijk niet goed laat solderen ...
Ieder metaal kan je solderen , hoe edeler het metaal hoe makkelijker.
Goud en zilver dus het makkelijkst .
Alu het moeilijkst door de harde oxydlaag die er op zit en gelijk weer komt als je de oude er af vijlt, je hebt dan ook een spezial vloeimiddel nodig daar voor.
En er ontstaat geen soort legering , het tin vloeit alleen maar in de poren van de andere metalen
Verenstaal is ook goed te solderen , je moet alleen de walzlaag er af halen .
Daarom is verenstaal ook vaak donkerder tot zwart van kleur.
wordt het eigenlijk nog veel gedaan, dat solderen van de kwiklink?
Ik doe het regelmatig bij kleine modellen omdat het de goedkoopste manier is .
hier foto's....
ik zou zeggen: schiet er maar op los...
Ik heb een voorbeeld gemaakt van hoe ik dat vaak doe.
Het verenstaal is eerst goed schoon gemaakt met een stukje schuurlinnen .
Dat is het A en O bij het solderen .
Hier is een kwiklink op een 2mm verenstaal op getikt (met een hamertje)
De kwiklink is verzinkt en laat zich goed solderen zonder extra schoon te maken .
Hij gaat hierbij iets open staan en klemt het verenstaal vast .
Ik neem hier voor meestal de kwiklinks van de " inch " bouwdosen omdat die geen metrische draad hebben en ik verder alleen maar M2 neem bij schroef verbindingen .
Dan heb ik een schone hete 60watt bout van onderen tegen de kwiklink gehouden en na een halfe minuut op de naad aan de bovenkant het tin gedrukt .
2 druppels tin was al genoeg en vloeide gelijk in de hele naad en tussen verenstaal en kwiklink .

Al het tin wat aan de buitenkant zou zitten is teveel en is alleen maar gewicht .
Al je het goed doet komt de bout helemaal niet in kontakt met het tin .
Dit is dan het resultaat .
Mvg Johan