solderen

Yep, mijn M2 snijgeval komt gewoon uit de bouwmarkt.. maar goed, als je het bij de bouwmarkt niet kunt vinden, ga langs de ijzerhandel of bestel het online.. het ging mij even om het concept dat draad snijden dan misschien de beste optie is, als je weinig vertrouwen in je soldeerkunsten hebt.. beter dan slecht gesoldeerd of verlijmd..
 
Nog even een tip
Op 2mm verenstaal kan je alleen draad snijden als je de lengte van de te snijden draad eerst roodgloeiend stookt en langsam laat afkoelen .

Anders is je HSS snijplaatje na 5mm draad snijden al kapot .:confused:

Deze was ooit bij Conrad te krijgen.
67384a0ab07e6aa18.jpg


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het ondertussen geprobeerd en alles lijkt stevig vast te zitten maar toch vertrouw ik het niet echt...

ik heb eerst met de dremel de staaf wat geschuurd en dan opgewarmd om vervolgens de kwiklink met gesmolten tin erop te schuiven, de overgang staaf - kwiklink heb ik ook nog eens bedekt met tin

misschien ga ik toch op safe spelen (het is toch mijn eerste bouw!) en ofwel een Z buigen ofwel zelf draad schroeven (zal eens kijken in de brico bij ons in de buurt)

alvast heel erg bedankt voor de vele tips...
 
Kan je eens een fot maken? Je moet als het samengevoegd is ook nog eens goed verwarmen zodat het goed inelkaar vloeit.
 
Het kan ook zijn dat er domweg teveel soldeer opzit, dan staat het ook wel bol..

Als je het niet vertrouwt; een nieuwe maken. Net zolang tot je het vertrouwt. Of een andere methode gebruiken.
 
Of een soldeer "las" echt vast zit hangt van het te solderen materiaal af ... koper en messing laten zich over het algemeen goed solderen en het tin gaat dan ook een verbinding aan met het te solderen materiaal (er ontstaat op de overgang tin/"materiaal" een "soort" legering) ... of het materiaal geschikt is kan je testen door het te vertinnen, en dan met een schuurpapiertje of vijl het tin wegschuren/vijlen, als het vertinnen goed gegaan is zal zien dat tin in het bovenste laagje van het "materiaal" is opgenomen ... en bij een slechte vertinning valt op een gegeven moment het soldeer er gewoon af ...

"berucht" is b.v. verenstaal, dat zich eigenlijk niet goed laat solderen ...
 
Kwestie van even goed aan trekken en bewegen. Als je niet niet los krijgt zal het ook niet in het toestel gebeuren
 
Dat is niet echt _de_ methode, Tadango. Een slechte las zal misschien niet meteen loskomen, maar in een toestel, met trillingen en continu wisselende krachten..
 
Tsja, ik zou het toch vervangen.. er zit in elk geval veel te veel tin op.. nu hoeft dat niet erg te zijn, maar erg vertrouwenswekkend ziet het er niet uit.. sorry :P
 
geen probleem hoor hezik, ik kan tegen de commentaar... ;)
ik heb de pushrods net uitgehaald en eens goed aan getrokken en geroteerd maar niks beweegt...het ziet er misschien niet uit maar bljkbaar toch redelijk sterk...
nu ja, ik heb echt geen ervaring...

misschien toch best draad tappen ? waar kan ik online zo'n tapper kopen?
 
Nog een terzijde over stuurkabels: altijd zo recht mogelijk houden/leggen om speling te verminderen. En zo ver mogelijk de binnenkabel laten ondersteunen.
 
Of een soldeer "las" echt vast zit hangt van het te solderen materiaal af ... koper en messing laten zich over het algemeen goed solderen en het tin gaat dan ook een verbinding aan met het te solderen materiaal (er ontstaat op de overgang tin/"materiaal" een "soort" legering) ... of het materiaal geschikt is kan je testen door het te vertinnen, en dan met een schuurpapiertje of vijl het tin wegschuren/vijlen, als het vertinnen goed gegaan is zal zien dat tin in het bovenste laagje van het "materiaal" is opgenomen ... en bij een slechte vertinning valt op een gegeven moment het soldeer er gewoon af ...

"berucht" is b.v. verenstaal, dat zich eigenlijk niet goed laat solderen ...

Ieder metaal kan je solderen , hoe edeler het metaal hoe makkelijker.
Goud en zilver dus het makkelijkst .;)

Alu het moeilijkst door de harde oxydlaag die er op zit en gelijk weer komt als je de oude er af vijlt, je hebt dan ook een spezial vloeimiddel nodig daar voor.

En er ontstaat geen soort legering , het tin vloeit alleen maar in de poren van de andere metalen

Verenstaal is ook goed te solderen , je moet alleen de walzlaag er af halen .
Daarom is verenstaal ook vaak donkerder tot zwart van kleur.

wordt het eigenlijk nog veel gedaan, dat solderen van de kwiklink?

Ik doe het regelmatig bij kleine modellen omdat het de goedkoopste manier is .


hier foto's....
ik zou zeggen: schiet er maar op los... :)

Ik heb een voorbeeld gemaakt van hoe ik dat vaak doe.

67384a0af4464eaa2.jpg

Het verenstaal is eerst goed schoon gemaakt met een stukje schuurlinnen .
Dat is het A en O bij het solderen .

Hier is een kwiklink op een 2mm verenstaal op getikt (met een hamertje)
De kwiklink is verzinkt en laat zich goed solderen zonder extra schoon te maken .
Hij gaat hierbij iets open staan en klemt het verenstaal vast .
Ik neem hier voor meestal de kwiklinks van de " inch " bouwdosen omdat die geen metrische draad hebben en ik verder alleen maar M2 neem bij schroef verbindingen .


Dan heb ik een schone hete 60watt bout van onderen tegen de kwiklink gehouden en na een halfe minuut op de naad aan de bovenkant het tin gedrukt .
2 druppels tin was al genoeg en vloeide gelijk in de hele naad en tussen verenstaal en kwiklink .;)
Al het tin wat aan de buitenkant zou zitten is teveel en is alleen maar gewicht .
Al je het goed doet komt de bout helemaal niet in kontakt met het tin .

67384a0af446b4a10.jpg

Dit is dan het resultaat .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jawadde, das wel héél iets anders dan mijn geklungel!!!!
mooi is dat!

ik zal nog wat oefenen en misschien komt er wel (ooit) iets moois uit!
bedankt voor de foto's (die zoveel meer zeggen...)!
 
jawadde, das wel héél iets anders dan mijn geklungel!!!!
mooi is dat!

ik zal nog wat oefenen en misschien komt er wel (ooit) iets moois uit!
bedankt voor de foto's (die zoveel meer zeggen...)!
Het ziet er naar uit dat je niet genoeg warmte in hebt gebracht.
Een mogelijke oorzaak is dat je soldeerbout niet voldoende vermogen heeft.
Het tin wordt warm en met een beetje geluk krijg je het afgesmeerd aan je werkstuk. Maar als je werkstuk warm genoeg is vloeit het automatisch zo mooi als het in Johan (plotterwelt) zn post te zien is, en dat is bij jou niet gebeurd...
 
Als je bout iets vuil is zal deze de warmte niet goed geleiden op de kwiklink. Daarom altijd een poetsdoek in de buurt en net voor je de kwiklink gaat aanraken even de bout schoonvegen. Een heel klein beetje tin op de bout doen helpt vaak ook enorm goed. Zorg dat er geen resten op de bouw zitten en zeker geen verbrande delen. Dus een schone bout, even de tin aanraken en dan op de kwiklink en hij warmt snel op.

Teveel soldeer kan je later eenvoudig weghalen met een vijltje maar het mooiste is precies genoeg.
 
Back
Top