Snelle vleugelprofielen ontwerpen.

Satoer zei:
Leuk ding met de meegeleverde vertaagde geborstelde motor... maar totaal overpowert met een flinke brushless (die ik er nu op heb zitten). inplaats van heel hard raakt die nu vol gas vrij onbestuurbaar.
Ligt niet aan het profiel maar aan de stijfheid van het geheel.
Wat voor aandijving zit er nu op?
Ik heb een freestyle 20 met een 8*6 die 10.000 toeren draait. Vliegt voor deze grootte aardig hard en blijft goed bestuurbaar.

inderdaad.. andere kant op satoer ;)

Ik vind de verdraaiing erg veel.. ik zou 1 graad doen.. aangezien de tip koorde behoorlijk groot is tov de wortel is dat helemaal niet nodig.. en kost je allemaal snelheid..

Je kan ook een duner profiel nemen als je deze te dik vind..

Peter

Prima, ik plet gewoon het profiel tot de helft en maak de verdraaing 1 graad :)

Hans Meij zei:
Wat voor aandijving zit er nu op?
een Align 400LF Brushless (2800/3300 KV)
KX850076A.jpg

echte power setup: Mega 16/20/2 met 5.2x5.2 CAM prop 40A regelaar en lipo's die 40A continu aan kunnen :) Dan heb je 400W op dat plankje... als het dan nog niet hard gaat.......

Zo moet die dan worden:
profiel3.gif

De tip 1 graad verdraaiing en het profiel bijna de helft zo dun :D
(het lijkt plat maar op ware grote is het nog een flink profiel hoor)

Zou het zwaartepunt veranderd kunnen zijn?

Tadango zei:
echte power setup: Mega 16/20/2 met 5.2x5.2 CAM prop 40A regelaar en lipo's die 40A continu aan kunnen :) Dan heb je 400W op dat plankje... als het dan nog niet hard gaat.......
ik heb er nu ook een 5.2x5.2 prop op gehad met 15C 3s Lipo 1500 mAh. De motor lacht er om en verminderd niet eens in toeren (had er een kleinere prop op)

ik zou gewoon beginnen met het zwaartepunt op dezelfde plek.. zal niet echt veranderd zijn..

ik zou wel uitkijken met het zomaar in de hoogte verschalen van de profiel..

Maar met die motor gaat ie als de brandweer..

Peter

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Ik denk beter ietsje dikker en wat rondere voorlijst anders is ze niet op koers te houden.

Een MH45 is toch al op zich een redelijk dun profiel (9.8%). Ik heb er ooit eens een speed 400 pylonmodelletje mee gemaakt, en de weinige keren dat het vloog ging het echt wel snel.
Een aantal problemen die ik had ermee, constructief: voldoende stijf krijgen, en de stijfheid van de rolroeren. Die zijn heel dun en torderen snel.
Het grootste punt waarom dit project afgeblazen werd was het ultrakritische zwaartepunt. Ik had dat vleugeltje op de limiet uitgerekend (zo snel mogelijk dus, het was immers om te racen) en het zwaartepunt was te kritisch. Als de cellen 1mm te ver naar voor of naar achter lagen, vloog het niet. En ook niet stabiel genoeg in de bochten, te onvoorspelbaar.

Trouwens, de nodige tipverdraaiing is niet zomaar 2 of 5°, maar hangt af van het verloop in koorde en vooral van de pijlstelling. Ik heb hiervoor ergens een programma'tje (een excel bestandje), waar je je gegevens invoert en en de benodigde tipverdraaiing krijgt. Ik kan het je wel even mailen als je wil.

Ach hij wordt compleet carbon, dus zal van stijfheid niets te vrezen hebben denk ik. Verder is deze vleugel heel erg diep. Als je dan dat MH45 profiel gaat gebruiken wordt die automatisch ook heel hoog.

Eigenlijk zou ik een soort straaljager profiel moeten gebruiken.
Erwin Lokhorst zei:
Ik denk beter ietsje dikker en wat rondere voorlijst anders is ze niet op koers te houden.
U vraagt wij draaien.
profiel4.gif

Iets ronder profiel aan de voorkant.

satoer, waar ga je je accu/regelaar/ontvanger.. enz. laten met zon dun profiel! daar moet een rompje bij, of in ieder geval een overkapping. (stroomlijning!)

Waarschijnlijk laat ik de roeren helemaal door tot het einde lopen zoals in het orginele model, maar vond ik nu niet zo van belang.

Tim Broeke zei:
satoer, waar ga je je accu/regelaar/ontvanger.. enz. laten met zon dun profiel! daar moet een rompje bij, of in ieder geval een overkapping. (stroomlijning!)
Ja, ik ga voor het bedekken met carbon een bolling in het midden maken waar de accu etc in kan. Gewoon met depron ofzo.

haha cool, carbon! Ik ben die dingen nu aan de lopende band aan het bouwen! Aantal veschillende vleugelprofielen geprobeert en al veel uitgezocht.

Meestal heb je voor een vliegende vleugel een profiel met reflex nodig: Dat betekend dat de achterrand ietsjes omhoog staan. Dit kan je ook bereiken door de rolroeren iets omhoog te zetten in de neutraalstand. Principe is dan dat het iets te ver naar voren liggende zwaartepunt de vleugel naar beneden drukt en dat de ingebouwde "up" hem weer omhoog stuurt. Dan issie dus stabiel. Nadeel is natuurlijk dat dit extra weerstand oplevert.
Daarom moet je maar ff op rcgroups gaan kijken bij de Flying Wings(http://www.rcgroups.com/forums/forumdisplay.php?f=211). Veel lijken meer op symetrisch (profiel) of zijn dat ook echt. Vooral als het hard gaat, zorgt de kracht van de motor dat ie toch wel stabiel is. Het is dan enkel nog maar nodig om je roeren ietsjes up te zetten.

Mijn laatste vleugel is ongeveer 1 meter met een 2900kv brushless, 3s1p 1800mah en 5,7x3 en 5x5 geprobeert. Deze gaat echt snoeihard! filmpje heb ik er nog niet van, wel een filmpje van mijn pimpflyer. Kleintje met dragonflymotor en gunterpropje:
pimpflyermovie leuk klein ragding :D

Als je in zijn algemeen eens flik met profielen wil stoeien zou ik eens kijken op www.profili2.com
Dit is een site van een Italiaan met een best leuk programmatje voor profielen.
Leuke bijkomstigheid is dat er ook een berg tekeningen op de site staan misschien wel iets om in de linken lijst op te nemen satoer

Groeten Chris...

En als je dan toch profili gaat installeren, draai dan gelijk even de polar curves van verschillende profielen (voor vliegende vleugel met s-slag zoals sietse zei) uit en kijk welke qua weerstand het gunstigste is.

Kijk ook even naar MH-64...typisch s-slag profiel voor vliegende vleugels...en met 8.61% dikte nog iets dunner van MH-45.

Ik vind dit: http://www.aerodesign.de/profile/profile_s.htm echt een hele goeie. Hier staan vleugelprofielen voor vliegende vleugels. Maar wat misschien nog wel belangrijker is: er staat ook waar je ze voor kan gebruiken en praktijkervaringen!

gister maar weer es geprobeert om mijn 1meter vleugel met 2900kv brushless, 3s1p 1800mah en 5,7x3 (vliegt toch lekkerder dan die 5x5) op film te krijgen:
speedpimp

Te laat guy's :P
Ben al bezig met vleugelprofiel van de laatste versie. Moet zeggen, het gaat de goede kant op :D

Hopenlijk gaat het een beetje lukken met die carbon mat. Heb mijn camera helaas laten liggen bij Erwin, dus als het goed lukt en ik er een verslagje van maak zullen jullie het moeten doen met foto's uit mijn gsm :(

Minder pijlstelling.
Modellen met pijlstelling hebben in de bocht een vrij grote weerstand, waardoor je veel snelheid verliest. Probeer iets te maken met een vrijwel rechte voorlijst. Zwaartepunt wordt vrij kritisch, maar als je dat eenmaal goed hebt....

Groeten,
Gerben

Back