Hoi,
Carbon kan zeker goed van nut zijn in een vleugel,en mits goed toegepast zonder al teveel extra gewicht.
Zeker als er dunne profielen worden gebruikt bij een hoge strekking,is carbon op zijn plaats(onder 45 graden) om het toch nog voldoende stijf en torsie vast te krijgen.
Hebben onze vleugels pijlstelling en willen we een krappe bochten radius,dan word dit steeds belangrijker.door de pijlstelling en het buigmoment onder de "g"belasting zal de vleugel willen gaan torderen dit geeft weerstand en kost dus snelheid.
Bij mijn pylonracers word dit opgelost door een gebogen hoofdligger,en een boven en onderhuid uit carbon onder 45 graden,en een zeer sterke lijfplaat tussen de carbon ligger rovings.
Dit maakt het mogenlijk om met een profiel van slechts 7,4% dik met 60m/s met 65G de bocht om te gaan dit zou zonder het gebruik van een carbonhuid niet lukken zonder breuk of flutter(snelste tijd 69 sec. over ruim 4000m= 10 rondjes)
Ik maak ook een DS kist in voll carbon met slechts 6,5% dikte om dit nog stijf te krijgen zijn twee lagen carbon nodig in de boven en onderhuid,tot nu toe gaat het goed zonder flutter,maar ze gaan er wel steeds harder mee vliegen aan de helling.
Ik heb nog wat b-keus vleugels liggen en zal er een doorzagen voor een foto om te laten zien hoe dun dit is.
Carbon is dus soms noodzakenlijk,maar vaker alleen gebruikt/misbruikt voor de looks.
groeten ruud