Smit Rotterdam Billing Boats

Aan de "draad" te zien heeft Vincent gelijk, dit is geen draad want dat zou een belachelijke spoed hebben. Dan zou een 3,2 mm koppeling daar wellicht wel op geklemd kunnen worden?
Ik ken deze assen niet, en helaas geeft de Graupner site niet thuis, de enige info is:

1981.1
Schiffswelle mit vernickeltem Messing-Stevenrohr
Wellen aus Nirosta-Stahl.
Lagerung in Messingbuchsen.

Groet,

Ad

Aan de laatste foto is duidelijk te zien dat het geen schroefdraad heeft. Maar jammergenoeg ken ik de Graupner assen niet, en het "Nirosta-Stahl" is niets anders dan een Thyssen-Krupp merknaam voor roestvast staal.

Bij de as 1981.1 geeft Graupner niet thuis (geen info), maar bij de 1981.2 wel. Ik vermoed dat dit dezelfde as met een andere lengte is.

Graupner Stevenrohr mit Wellezu B-28

Staat helemaal niets over flexas.

Groet,

Ad

Gezien de laatst geplaatste foto's met alleen 2cm gedraaide draad, zal het idd wel een geschikte as zijn.

Laatst bewerkt:
is de volledige as zo of alleen het uiteinde
als het enkel het uiteinde is heeft het enkel een voordeel dat je geen platte kant moet vijlen om het doordraaien van de as tegen te gaan

zal wel zoiets zijn zoals eerder vermeld ,dat de inbus van de koppeling beter vastzit en zo het doordraaien tegengaat

Dus toch geen flex-as. Ik snap er echt de ballen van.

Je stuurde me deze beschrijving op:

Graupner Best.-Nr. 1981.1
Schiffswellemit vernicktem Messing-Stevenrohr, Gewinde M 4, Well 202x Ø 4 mm Stevenrohr 175x Ø 6 mm

Waar komt die vandaan?

Benieuwd of iemand hier het verlossende antwoord heeft. Ik denk dat je het maar met dat Ø 3,2 mm Raboesch koppelstuk moet proberen.
Het waarom van geen noodzaak van een plat kantje voor het borgen tegen verdraaiing zie ik niet direct.

Een enkele kruiskoppeling is overigens nog geen ideale oplossing. Een volledige cardan met twee kruiskoppelingen achter elkaar is wel effectiever voor het opvangen van uitlijningsfouten. Maar je moet er wel de lengte voor hebben.

Groet,

Ad

is toch iets speciaal,moet dan toch iets flexi zijn aan de ene kant
heb dit gevonden

Graupner Aandrijfas Teflon lagers M4 223-195mm nr. 363.195 Bubble

b_11162.jpg

Artikelcode: 363.195

Graupner Aandrijfas Teflon lagers M4 223-195mm nr. 363.195

Scheepsas met aluminium buitenas van 7mm
Binnenas 4mm RVS met flexibele inzet 3,2mm
Teflon zelfsmerende lagers.
binnenas 223mm
Buitenas 195mm

Beschreibung
7mm Stevenrohr mit Teflon-Lagern
Edelstahlwelle 4mm mit Flexeinsatz und Kontermutter
Stevenrohrlänge 195mm,
Stevenrohr Ø 7mm
Wellenlänge 207mm + 16mm Flexeinsatz 3,2mm
N_art11162_Memo2_1.jpg
N_art11162_Memo2_2.jpg
N_art11162_Memo2_3.jpg
N_art11162_Memo2_4.jpg

Welle mit Stevenrohr Teflon 4mmx 7mm
Best.-Nr. 363.195

Technische Daten
Wellen Ø 4mm
Wellenlänge 207+16*mm
Stevenrohr-Ø 7mm
Stevenrohrlänge 195mm
Rechtsgewinde für Schiffsschraube M4
*Mit Flexeinsatz 3,2mm

Dit lijkt er wel op Pim. Zeker uit de handel, want de Graupner site geeft niet thuis op dit nummer.
Zou dat dan bedoeld zijn om een starre koppeling te kunnen toepassen?

Groet,

Ad

dat moet wel kunnen en een zeeeer klein verschil in uitlijning zal wel mogen
maar denk dat een kruiskoppeling en een plat kantje ook hier wel beter zou zijn

Goedemorgen allemaal,

Ik heb vandaag nog eens gekeken naar de as en het laatste stukje gedraaide draad(2cm) is blijkbaar toch flexibel.

Kan dit problemen gaan geven?
Teven is de aslengte maar 22 cm is te klein? wat raden jullie aan?

Met vriendelijke groet,

Timothy

Kan dit problemen gaan geven?
Teven is de aslengte maar 22 cm is te klein? wat raden jullie aan?

Je zou het gewoon kunnen proberen met dat Ø 3,2 mm koppelstuk van Raboesch. Moet het later toch anders hoef je alleen dat onderdeeltje te vervangen.

Wat bedoel je met "is te klein". Zijn de schroefassen met koker zoals je die nu hebt te kort? Dan lijkt er maar 1 oplossing: nieuwe kopen. Is wel een tegenvaller natuurlijk, maar als je moet gaan knoeien dan ga je je daar steeds meer aan ergeren.

Groet,

Ad

Ik vraag me af welke assen gebruikt worden bij de smit rotterdam door andere?

Zelf zijn deze assen die ik erbij heb gehad 22cm welke klein lijken..

Waar ik wel aan moet denken is dat de koppeling die ik moet kopen ook de as een stukje langer maakt..

Misschien zijn hier mensen bij die mijn kunnen vertellen hoe ik het beste de assen op lijn kan krijgen zodat ze netjes uit de romp komen.

Wie o wie heeft hier een handleiding voor?

Motoras en schroef as stug en zonder ruimte aan elkaar koppelen, met de motor op de plaats waar die moet komen (dus met ruimte genoeg om later een kardan tussen te steken).

Daarna de motor uitvullen en vastzetten.
Hulpkoppeling weghalen en je assen staan min of meer zuiver in lijn.

Hulpkoppeling te maken van staf met aan de motor kant een gat dat zuiver past op de motoras en hetzelfde aan de andere kant (eventueel met een gat voor de askoker en niet voor de schroefas)

hallo

dat had ik reeds gepost maar er is zeker weer eens overheen gelezen
de smit heeft straal buizen
deze zou ik eerst monteren maar zodat ze nog los kunnen
als deze volgens plan goed zijn uitgelijnd dan twee doppen draaien die juist in de straalbuis passen
kan van alle materiaal zijn maakt niet uit als het maar een 5 mm dik is
geen draaibank dan improviseren met een boor kolom
in een 8 kantig stukje plaat een 4 mm gat boren en daar een boutje van 4 mm met twee contra moeren in vast zetten
de bout in de boor kop van de kolom en voila je hebt een draai bank
in de klem kan je een stukje oude vijl die je geslepen hebt (beetje schuin anders zoeken op bijtel slijpen)door nu de klem te verdraaien kan je van de schijf materiaal afsteken tot je de juiste diameter hebt van de straal buis

deze schijf zet je op je as vast weer met twee moeren
als je nu de as door de gleuf in de romp en dan de schijf in de straal buis zet dan kan je nadien met een starre koppeling de motor mooi uitlijnen en draait alles mooi in het center
en wrijving vrij
nadien de starre koppeling vervangen door een kardan
als de asbuis 22 cm is dan is er nog geen probleem
een staaf van 4 mm kun je gebruiken om een nieuwe as te maken
van lengte maken en aan een kant M4 tappen en klaar
als de as iets uitsteekt binnen in de romp en alles draait mooi in het center mag dit geen probleem geven
bij een te lange as een steun lager maken
gr raf

Na een lange tijd toch maar weer een bericht.

De romp is veraf zal morgen foto's sturen.

Nu moet ik beginnen met het bekleden van de romp ( epoxy, polyester, plamuur )

Na lang denken van wat kan ik het beste doen kom ik er toch echt niet uit.

Wat zou ik het beste doen ? (epoxy of polyesteren)

Als het epoxy wordt moet er na het epoxien geplamuurd worden?

Tevens voor de straalkokers heb ik 2 aluminium plaatjes laten vrezen van 5mm dik die in de straal koker passen.

Graag zie ik jullie reactie tegemoet ivm het bewerken van de romp.

Back