Smit Rotterdam Billing Boats

denk dat die de boel wel zouden rechthouden
is natuurlijk makkelijker uit te lijnen als de lijm nog niet droog is

Heb het vandaag gewoon lekker rustig aan gedaan meten is weten zeggen ze wel eens.. dus hoop dat het netjes in orde is nu..

van de week eens beginnen met de dek bekleden uitsnijden.

Hoe kan ik dit het beste doen aangezien het hout erg dun is en je met stellingmes snel het kapot snij..

van de week eens beginnen met de dek bekleden uitsnijden.

Ik begrijp het niet helemaal, bedoel je dat je de met A en B gemerkte dekdelen moet uitsnijden?
Als dat zo is, en je voelt je niet zeker met een scherp mes (ik gebruik de grote Stanley breekmessen 1-425, die zijn lekker stevig), dan is de figuurzaag een alternatief. Maar dan moet je met de hand wel het nodige geduld hebben, als je tenminste geen elektrische hebt.

Groet,

Ad

mes of figuurzaag zijn het beste ,als het niet te dik is lukt het soms met een grote schaar ,maar snij het niet te klein af maar net iets meer, op maat maken kan met een blokje met schuurpapier maar als het te klein is word het moeilijker.

Dit is een elastische koppeling voor Ø 5mm. Een cardan koppeling is natuurlijk mooier, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben. Ze zijn er ongetwijfeld wel voor Ø 5 mm, maar kon ze zo snel niet vinden (Robbe in ieder geval niet voor zover ik heb kunnen nagaan).

Met een goede uitlijning tussen motor- en schroefas zou dit ook wel moeten kunnen. Maar het is maar één van de mogelijkheden.

Groet,

Ad Bakker

Ben al wezen rond kijken en diverse winkels afgebeld.

Ik ga nu het volgende bestellen:

Raboesch ra106-40 x2
Raboesch ra106-07 x2
Raboesch ra106-09 x2

De reden van de 106-09 is dat de Graupner as die ik bij de set had gekregen een dikte heeft van 3.19mm waar de koppeling op kan gezet worden.

Dit is 3,19 mm via schuifmaat opgemeten.

De draad of de kraag? Ik moet nog eens naar die Graupner assen zoeken, want nu snap ik het helemaal niet meer.
Die 106-09 is Ø 3,2 mm, maar geen schroefdraad!!
Schroefassen hebben schroefdraad aan de schroefkant, maar zijn meestal glad aan de motorkant.

Groet,

Ad

Van hiervoor weten we dat je M4 schroeven hebt. Hieronder een voorbeeld van een Graupner schroefas voor een M4 schroef (let niet op de lengtes, die zijn er in verschillende maren).

full

Dus waar bij jou die draad aan de motorkant vandaan komt weet ik niet. Als hij lang genoeg is zou ik geneigd zijn dit eraf te slijpen, maar daar komt nog wel commentaar van anderen op:p.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de spoed 0.59 is, zou het 5BA kunnen zijn.
Dat is een "gangbare" (rechtse) 3.2 mm draad voor Engelse machines.

(maar het lijkt wel linkse draad. . . .)

Back