Sloep van de hmav Bounty

De hobbyhoek is weer spik en span en gereed voor gebruik:). Gelijk maar het 3e zeil aan de mast gehangen met de draaireep. Beide zeilen aan de fokkemast moeten nog wel helemaal in vorm worden gezet en voorzien van het overige tuig, wat ik deze middag in de planning heb... Hier alvast hoe het er nu bij hangt;
JPG_0614_5734_bewerkt-1.jpg

JPG_0615_5735_bewerkt-1.jpg

Eigenlijk klopt het want niet helemaal. Na wat speurwerk op het 'net' ben ik er achter dat het want zou moeten doorlopen in de fokkemast van de onderste zaling (waar dus eigenlijk een platform op de zaling zou moeten zitten) naar de bovenste zaling. De huidige constructie laat dit echter niet toe en daar ik het model zo origineel mogelijk moet houden zoals de vorige bouwer het heeft gemaakt, laat ik dit wantje dus maar weg. Ik ben al blij dat ik het voor elkaar krijg om er weer een toonbaar model van te maken.

Boven het gaffelzeil komt nog één stagzeil tussen de beide masten, daarom heb ik de brassen via de zaling van de achterste mast laten lopen zodat ik niet in de knoop kom met de rest van de tuigage. Dat is dus iets anders als mijn gebrekkige tekening laat zien waar de bras van het bramzeil via het ezelshoofd loopt naar het dek. Daar dit niet veel scheelt heb ik het zo gedaan;
JPG_0656_5764_bewerkt-1.jpg

b zijn de brassen van het bramzeil en a die van het voorstengenzeil.

JPG_0657_5765_bewerkt-1.jpg

V het geleide blok van de bras (stuurboord) van het stengenzeil waarbij V1 het belegpunt aan een klamp aan de binnenkant van de verschansing en B het geleide blok van de bras van het bramzeil, waarbij B1 het belegpunt eveneens aan de binnenkant van de verschansing op een klamp.

JPG_0655_5763_bewerkt-1.jpg

Back