Sloep van de hmav Bounty

Het kan ook de val van de mars zijn. Tenminste op mijn schip is die zo gemaakt op de rust. bij de top wordt hij met een blok in tweeën gesplitst en dan op beide rusten belegd. Wel vreemd om het met juffers te bevestigen, dat zie ik bij mij niet wel een takelconstructie met blokken. De pardoens van dit type schip zaten volgens mij op de rusten tussen de wandtouwen in en op de scheepshuid achter de rusten. Maar ook ik kan me vergissen hierin, soms is het onduidelijk bij dit soort schepen.
Je bedoeld hier waarschijnlijk de 'val' van de marsra, want een mars zelf heeft geen val omdat die vast zit op de masttop. En dat het tuigen waarschijnlijk niet helemaal volgens het boekje gaat verlopen dat besef ik wel. Ik heb totaal geen enkele ervaring met dit soort vaartuigen en kan daarom slechts mijn best doen om er iets van te maken. Ik ga me er verder ook niet al teveel in verdiepen omdat dit absoluut niet mijn type model is om te bouwen en daarom is dit dan ook hoogst waarschijnlijk eenmalig dat ik dit doe. De tuigage op bovenstaande foto's doen wel degelijk dienst als pardoens en zijn aangebracht volgens de tekening, of ze ook pardoens genoemd worden dat zou ik niet weten. De pardoens die jij bedoeld die achter de rusten op de scheepshuid worden aangebracht komen er ook nog op. (op de foto van post 230 op deze pagina is dat te zien aan de fokkemast)

Wanneer blokken en wanneer juffers?
Ik hoorde (lang geleden) de volgende ervaringsregel bij de Batavia:
- wanneer je touwwerk strak moet zetten zonder dat het snel verloopt dan moet je juffers nemen. Deze hebben nl. geen schijven, en het touw loopt hier stroever doorheen.
Dus pardoens en hoofdtouwen van het want worden met juffers vastgezet
- wanneer je touwwerk soepel en makkelijk moet lopen - zoals bij takels etc. - dan blokken nemen. Blokken hebben schijven en het touw loopt hier soepel doorheen.

Dit zijn regels die je niet zo snel terug vindt in de diverse boeken (ik heb het tenminste nooit ergens gelezen), maar die gewoon op de praktijk gestoeld zijn.

Wanneer blokken en wanneer juffers?
Ik hoorde (lang geleden) de volgende ervaringsregel bij de Batavia:
- wanneer je touwwerk strak moet zetten zonder dat het snel verloopt dan moet je juffers nemen. Deze hebben nl. geen schijven, en het touw loopt hier stroever doorheen.
Dus pardoens en hoofdtouwen van het want worden met juffers vastgezet
- wanneer je touwwerk soepel en makkelijk moet lopen - zoals bij takels etc. - dan blokken nemen. Blokken hebben schijven en het touw loopt hier soepel doorheen.

Dit zijn regels die je niet zo snel terug vindt in de diverse boeken (ik heb het tenminste nooit ergens gelezen), maar die gewoon op de praktijk gestoeld zijn.
Bedankt Hans, dat klopt als een bus. Daarom is het ook zo goed als zeker dat hier ook om pardoens gaat, want die worden zoals in jou commentaar zo goed als altijd stijf gezet met juffers.

De 2e pardoen van deze mast is evenals die van de fokkemast aan de buitenkant aan de scheepshuid bevestigd, terwijl de constructie gelijk is,
JPG_0540_5682_bewerkt-1.jpg

De pardoen is tijdelijk stijf gezet op een klamp/kikker aan de bolder omdat hij waarschijnlijk nog los moet om later het zeil te bevestigen, want ik vrees dat deze pardoen behoorlijk in de weg gaat zitten. Zo heb ik de pardoens van de fokkemast tijdelijk aan de reling bevestigd om de zelfde reden.

De vorige bouwer had ook nog een stampstok (ook wel Spaanse ruiter genoemd) gemaakt en een stampstag. En alhoewel ik deze niet kan terug vinden in de tekening die ik heb, ga ik ze toch maar aanbrengen om het geheel de uitstraling te geven zoals het eerst is gebouwd. (de stampstag staagt de kluiverboom naar onderen)

Het staand want van het model is zo goed als gereed, de laatste paar stagen breng ik aan na het zetten van de zeilen omdat ik niet precies het verloop op dit moment kan overzien.

Het 1e zeil (fok) is voorzien van de lijken rondom, schoothoorns en is aan de ra genaaid, (blokken en enkele leuvers komen er nog op)
JPG_0560_5696_bewerkt-1.jpg

Ik heb dit zeil als 1e willen afhangen omdat ik dat gewent ben op mijn vorige modellen, maar bij nader inzien is dit toch niet echt verstandig. Bij nader inzien lijkt het me beter om eerst het gaffelzeil achter de mast af te hangen, daar ik er waarschijnlijk later niet goed meer bij kan.... onderstaande foto toont waarom,

JPG_0562_5698_bewerkt-1.jpg

Over de hele lengte van de mast komen metalen geleide ringen (zie pijl) waar het gaffelzeil met ringen aan moet worden bevestigd. Op de foto is te zien dat de fok dan wel een tikkie in de weg gaat hangen:rolleyes:. Dus eerst het gaffelzeil alwaar ik nu het lijk aan vast naai,
JPG_0564_5700_bewerkt-1.jpg

De klauw van de gaffel is helaas niet meer compleet, dus die moet ook gerepareerd worden, het stukje wat er af is, is er niet meer, dus ik moet er een nieuw stukje opzetten.
JPG_0565_5701_bewerkt-1.jpg

De gebroken klauw van de gaffel voorzien van een nieuw stukje, jammer genoeg had ik alleen een stukje met de juiste dikte van lindenhout, wat toch een stuk minder stevig is als bijv. beuken, maar het dekt de lading. Op de foto boven het nieuwe stukje en onder heb ik getracht het op kleur te brengen, hetgeen redelijk gelukt is,
JPG_0572_5704_bewerkt-1.jpg

Verder het lijk geheel aan het zeil genaaid en nu bezig met de rif lijntjes, morgen verder...
JPG_0571_5703_bewerkt-1.jpg

De klauw ziet er nu goed uit Piet, van dat subtiele kleurverschil is straks weinig meer van te zien volgens mij, complimenten...:worship::worship:

Back