Sloep van de hmav Bounty

We hebben er allemaal last van een keer dat "ongelukje"
Maar zoals Piet zegt....geen man overboord.
Hout is makkelijk te repareren.
En eenmaal beplankt zijn wij de enige die het weten :-)
 
Na het drogen van de breuk heb ik de kiel vast gelijmd, deze bestaat uit 3 delen + nog een stuk van de achtersteven (dit laatste zit er nog niet op). Tevens is het ook nog gelukt om 5 huidgangen aan te brengen, 2 aan weerszijde van de kiel, deze zijn bij de boeg afgeschuind en bij het achterschip een klein beetje verjongt,
JPG_0284_5513_bewerkt-1.jpg

En 1 aan stuurboord aan de bovenkant, deze 1e lat raakt de spanten maar voor de helft, dus die laat ik ff wat langer in de klemmen staan (één ongelukje per dag is ruim voldoende ; dus safety first). Op de foto is tevens de kiel goed te zien, die word later bekleed met noten fineer,
JPG_0287_5516_bewerkt-1.jpg

Op de volgend foto is te zien dat het hekstuk iets boven de 1e lat uitsteekt bij de witte pijl, dit is geen foutje, maar omdat de bovenkant van het hek nog horizontaal moet worden geschuurd komt dit na het schuren gelijk met de lat,
JPG_0286_5515_bewerkt-1.jpg

morgen weer een dag....
 
Een lastige manier van bouwen Piet vermoed ik. Het lastige lijkt me dat b.v. eerst de vlonder is gemaakt en dat je de huidgangen ook aan de binnenzijde lijmvrij wilt houden en ietsie wil schuren. Maar het zal vast wel goed komen;)
 
Laatst bewerkt:
Een lastige manier van bouwen Piet vermoed ik. Het lastige lijkt me dat b.v. eerst de vlonder is gemaakt en dat je de huidgangenook aan de binnenzijde lijmvrij wilt houden en ietsie wil schuren. Maar het zal vast wel goed komen;)
Die vlonder die moest wel eerst, omdat de doften voor de beplanking moeten worden aangebracht, die voor de stevigheid zorgen. Maar je kan inderdaad op deze manier niet makkelijk meer bij de binnenkant, dus zuinig met lijm;)
 
Vandaag de uurtjes volgemaakt met de volgende 6 huidgangen, ik beplank om en om één boven en één onder aan beide kanten, tevens een extra lat aan de binnenkant van het dolboord gelijmd wat het geheel een stukje steviger maakt,

Onderkant,
JPG_0292_5520_bewerkt-1.jpg


bovenkant,
JPG_0294_5521_bewerkt-1.jpg


en de extra lat aan de binnenkant van het dolboord (beide kanten),
JPG_0298_5523_bewerkt-1.jpg


De bovenste gangen zijn bij de boeg een beetje verjongt behalve de 1e en aan de onderkant zijn de gangen bij de boeg afgeschuind en de onderste gangen zijn bij het achterschip ook verjongt.
 
weken werk zegt hij, ja ja.... Zondag gaan we een stukje varen denk ik :)
En het allerbelangrijkste om te vermelden... Het is niet te zien dat het zo snel gaat, het ziet er weer piekfijn uit allemaal. Een tweede laag is eigenlijk niet nodig zo mooi zit de onderlaag erop.:worship:
 
weken werk zegt hij, ja ja.... Zondag gaan we een stukje varen denk ik :)
En het allerbelangrijkste om te vermelden... Het is niet te zien dat het zo snel gaat, het ziet er weer piekfijn uit allemaal. Een tweede laag is eigenlijk niet nodig zo mooi zit de onderlaag erop.:worship:
Echt nodig is het waarschijnlijk niet, maar het zijn maar dunne plankjes en het dat maakt het bootje kwetsbaar, met een 2e laag huidgangen word alles een heel stuk steviger. De 2e laag bestaat uit Sapelli fineer latten van 0,5 x 5 mm en de 1e 3 gangen van een blanke houtsoort, waarvan ik alleen de Engelse naam weet; Ramin Wood (geen idee wat voor hout dit is), maar het zal er zeker nog mooier van worden :)
 
Back
Top