Sloep van de hmav Bounty

Vandaag de berghouten gemonteerd en begonnen aan de 2e huidlaag van sapelli latten van 0,5 x 5 mm.

Berghout,
JPG_0345_5555_bewerkt-1.jpg

Het beplanken van de 2e huidlaag gaat hier iets anders dan op de meeste modellen omdat er geen pinnen kunnen worden gebruikt en ook geen lijmklemmen.
Het is daarom belangrijk dat alle latten de juiste vorm krijgen zodat ze ongeforceerd vast gelijmd kunnen worden. Iedere lat moet daarom wat worden aangepast, afgeschuind of verjongt zodat er geen spanning op komt te staan.

De 1e lat die langs de kiel komt (bovenste op de foto) is aan de kant van de boeg (links) afgeschuind en bij het achterschip verjongt over een behoorlijke lengte en ook de 2e lat is bij de boeg weer afgeschuind en licht gebogen en bij het achterschip ook weer verjongt, De beide latten kunnen nu probleemloos op de romp worden gelijmd zonder spanning of neiging tot torderen,
JPG_0337_5548_bewerkt-3.jpg

Voor het verlijmen word er een dunne laag houtlijm aangebracht welke ik met mijn vinger gelijk matig over de lat verdeel,
JPG_0338_5549_bewerkt-1.jpg

Nu kan de lat zonder klemmen of pinnen op de romp worden gelijmd,
JPG_0337_5548_bewerkt-4.jpg

en de 2e eronder,
JPG_0339_5550_bewerkt-1.jpg

Ook bij de bovenkant moeten de latten worden aangepast. Wanneer je de lat langs het berghout legt, zie je bij de beide blauwe pijlen dat de lat zonder te forceren niet over de volle lengte de juiste vorm wil volgen... Dus vanaf die twee punten moet de lat worden bijgesneden (verjongt worden)
JPG_0340_5551_bewerkt-1.jpg

Als je op die manier verder werkt kun je de latten zonder problemen makkelijk verlijmen en krijg je een strakke afwerking van de beplanking en hoef je alles later nog slechts licht te schuren:)
JPG_0344_5554_bewerkt-1.jpg

Beplanken laatste latten... Goed te zien is dat wanneer je de latten aanpast, je vaak ook veel beter uitkomt,
JPG_0346_5556_bewerkt-1.jpg

Beplanking zit er op en is geschuurd,
JPG_0347_5557_bewerkt-1.jpg

En na behandeling met Danish Oil geeft dat het volgende resultaat (de olie is nog niet droog, dus het glimmende gaat er nog deels vanaf,
JPG_0352_5561_bewerkt-1.jpg

het hek,
JPG_0353_5562_bewerkt-1.jpg

En bij dag licht op de standaard ziet het geheel er volgens mij wel gelikt uit, (berghouten en kiel moeten hier en daar nog wat worden bijgewerkt met beits omdat deze met het schuren wat geraakt zijn)
JPG_0348_5558_bewerkt-1.jpg

Ik was ook al begonnen met het uitvijlen van de dollen voor de roeiriemen,
JPG_0350_5559_bewerkt-1.jpg

Vandaag alle dollen (inkepingen in het dolboord voor de riemen) gevijld, blokken en ringen geplaatst, bovenkant van het hek afgewerkt, de doften (roeibanken) in de matte lak gezet en 2 balken geplaatst in het achterschip die in het Engels, stern thwart reïnforcements worden genoemd, hetgeen vertaald; achterste doft verstevigingen. Er is niet zo heel veel te zien, maar hier het fotootje;
JPG_0357_5563_bewerkt-1.jpg

Back