voorbereiding beplanking;
Een ieder weet inmiddels wel dat het noodzakelijk is om de spanten van je model af te schuinen zodat de huidgangen de spanten raken over de volle breedte van de zijkanten en je een mooi verloop van je gangen krijgt zonder bulten en/of deuken en tevens voldoende lijm oppervlak.
In al mijn verslagen merk ik op dat dit proces belangrijk is en indien goed uitgevoerd je beplanking een héél stuk makkelijker word en je tevens een mooie symmetrische romp krijgt, wat uiteraard ten goede komt aan de uitstraling van je model.
Je kan natuurlijk een schuurblok nemen en op het oog willekeurig gaan schuren, waardoor je waarschijnlijk een heel eind in de goede richting gaat komen. Wanneer je echter de tijd neemt om eerst te bepalen
waar en
hoeveel en in
welke hoek je moet schuren, dan schuur je nooit te weinig en zeker niet teveel!
Dus voor je begint te schuren is het raadzaam om hier en daar op je model een voor gebogen lat aan te brengen zodat je kan zien waar de lat de spanten goed raakt en waar niet,
Op bovenstaande foto heb ik een lat rond de boeg gelegd en vast gepind, waarna je goed kunt zien waar de lat de spant(en) goed raakt en waar niet. Bij de witte pijl raakt de lat de spant over de hele breedte, dus daar moet in principe niets worden weggeschuurd (voorlopig want na het schuren van de overige spanten waardoor je dus materiaal verwijderd kan dit alsnog een beetje veranderen).
De gele pijl toont een lichte hoek, dus daar moet weinig worden weggeschuurd in een lichte hoek naar voren. De rode pijlen laten zien dat de hoek die de lat maakt ten opzichte van de spanten al heel wat groter is, dus dien je daar ook wat meer weg te schuren (ook schuin naar voren) en tenslotte laat het blauwe pijltje een knik zien bij het vulstuk, waar je dus dit gedeelte ook wat moet bijwerken.
Belangrijk is om de lat op verschillende plaatsen van je spant te houden omdat naar mate je bij de kiel komt de weg te schuren hoeken kleiner worden, zodat je dus niet over de hele breedte van je spant evenveel wegschuurt.
Een lat bij het achterschip is evenredig belangrijk als die bij de boeg zoals te zien op bovenstaande foto. (de spanten in het middenschip behoeven over het algemeen niet of nauwelijks te worden aangepast, echter controle is ook daar noodzakelijk omdat er wel eens een spant te diep ligt of juist wat te ver uitsteekt)
Het blauwe pijltje toont hier een lichte hoek, dus weinig schuren. De hoeken bij de rode pijlen zijn weer wat groter en hier zie je ook een opening, hetgeen komt doordat de zijkant van het hekstuk haaks staat met de kiel (gele pijltjes) dus hier moet eerst dit gedeelte worden afgeschuind, waardoor de openingen bij de rode pijltjes verdwijnen. Als de lat overal de spanten raakt dan nog de spanten bij de rode pijlen wat afschuinen net zolang tot de lat alle spanten goed over de hele breedte van de vlakken raakt.
ook bij het achterschip de lat op verschillende plaatsen over de spanten leggen zodat je niet teveel of te weinig wegschuurt. De rode pijl is weer het hekstuk wat moet worden afgeschuind tot de opening bij de blauwe pijltjes weg is en bij de witte pijl moet weer wat minder worden geschuurd.
Als je tijdens het schuren zeer regelmatig met je gebogen lat kijkt of deze mooi aansluit, dan word het beplanken kinderspel...
