riemen;
Iemand vroeg mij in een PB hoe ik de roeiriemen maak. Eigenlijk is dit afhankelijk van de grote van de sloep, als het een bij-bootje is op een model, dan zijn de riemen zo klein dat je ze beter uit één stuk kan maken. De sloep in dit verslag heeft echter behoorlijke afmetingen en dan is het mooier om de riemen uit twee delen te maken omdat ze in dit geval 155 mm lang worden.
De riemen die ik voor de Bounty-sloep maak bestaan dus uit twee delen, de schacht en het blad. (officieel bestaat de schacht nog uit een handgreep en een griplijst, de handgreep die aan het begin van de roeispaan zit kun je simpel met een vijltje maken, hetgeen ik ook heb gedaan).
Op de foto hieronder bestaat de schacht uit rondhout van 3 mm dik en 110 mm lang en het blad is/word gemaakt uit een 8 x 2 mm lat. De 1e riem die gemaakt is kun je daarna gebruiken als mal voor de overige riemen. De gedeelten bij de letter x zijn beide 15 mm lang en worden na het uitzagen van het blad voor de helft gevijld/geschuurd
Na het vijlen van beide delen ziet het er zo uit,
de twee delen worden nu aan elkaar gelijmd en ik klem ze daarna even in de bankschroef om te drogen, de bankschroef zorgt er tevens voor dat de riem mooi recht blijft,
Als de lijm droog is dan is het nog een kwestie van een beetje bij vijlen of schuren waarna de riem geschilderd kan worden in de juiste kleur,
En op het model ziet dit er dan zo uit als de verf droog en de riem netjes is bijgewerkt,