Sloep van de hmav Bounty

De ontvanger van deze sloep zal aangenaam verrast zijn straks voor zoveel moois.

Ek stem 100% saam Hans. In Zuid-Afrika word die roeiboot (sloep) nog wijd gebruik deur die plaaslike vissermanne. Dit is prachtig om te sien dat die nederige sloep deur Piet se bouw verhef kan word tot die belangrike rol wat dit speel.

Captain Bligh zou maar wat in z'n nopjes zijn geweest als hij met zo'n mooie sloep naar Timor had mogen varen (overigens een prestatie van jewelste). Gefeliciteerd Piet met prachtige bootje.

Vandaag het roer afgehangen;

De roerpen(nen) soldeer ik vast aan de vingerling(en) die op het roer komen, lijm kan ook, maar daar het messing is solderen een stuk steviger en komt niet meer los. Op deze pagina (onderaan) laat ik zien hoe ik te werk ga, https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/

JPG_0359_5564_bewerkt-1.jpg

het roer krijgt slechts 2 vingerlingen en de helmstok is een messing staaf van 1,5 mm die een beetje rond is gebogen, simpel, maar past wel bij het geheel,
JPG_0361_5566_bewerkt-1.jpg

Daarna de beide vingerlingen op het model gemonteerd,
JPG_0360_5565_bewerkt-1.jpg

waarna het roer kon worden afgehangen. Het roer kan gewoon bewegen en makkelijk in en uit de vingerlingen worden gelicht,
JPG_0365_5567_bewerkt-1.jpg

maar indien gewenst kun je het roer uiteraard ook vast zetten met bijv. een druppie sec. lijm

JPG_0366_5568_bewerkt-1.jpg

Netjes hoor Piet. Ik heb ook de neiging zoiets vast te lijmen en bij al de modellen toch maar gedaan.
Het is natuurlijk een sloep en het roer word ook wel in de sloep gelegd, dus deze optie laat ik maar open. Vast zetten kan altijd nog. (alhoewel, als er masten en zeil gezet worden dan kun je het roer moeilijk in de sloep leggen...)

riemen;

Iemand vroeg mij in een PB hoe ik de roeiriemen maak. Eigenlijk is dit afhankelijk van de grote van de sloep, als het een bij-bootje is op een model, dan zijn de riemen zo klein dat je ze beter uit één stuk kan maken. De sloep in dit verslag heeft echter behoorlijke afmetingen en dan is het mooier om de riemen uit twee delen te maken omdat ze in dit geval 155 mm lang worden.

De riemen die ik voor de Bounty-sloep maak bestaan dus uit twee delen, de schacht en het blad. (officieel bestaat de schacht nog uit een handgreep en een griplijst, de handgreep die aan het begin van de roeispaan zit kun je simpel met een vijltje maken, hetgeen ik ook heb gedaan).

Op de foto hieronder bestaat de schacht uit rondhout van 3 mm dik en 110 mm lang en het blad is/word gemaakt uit een 8 x 2 mm lat. De 1e riem die gemaakt is kun je daarna gebruiken als mal voor de overige riemen. De gedeelten bij de letter x zijn beide 15 mm lang en worden na het uitzagen van het blad voor de helft gevijld/geschuurd
JPG_0367_5569_bewerkt-1.jpg

Na het vijlen van beide delen ziet het er zo uit,
JPG_0368_5570_bewerkt-1.jpg

de twee delen worden nu aan elkaar gelijmd en ik klem ze daarna even in de bankschroef om te drogen, de bankschroef zorgt er tevens voor dat de riem mooi recht blijft,
JPG_0370_5571_bewerkt-1.jpg

Als de lijm droog is dan is het nog een kwestie van een beetje bij vijlen of schuren waarna de riem geschilderd kan worden in de juiste kleur,
JPG_0373_5573_bewerkt-1.jpg

En op het model ziet dit er dan zo uit als de verf droog en de riem netjes is bijgewerkt,
JPG_0372_5572_bewerkt-1.jpg

Na nog eens goed naar het blad van de roeiriem te hebben gekeken, beviel de vorm me niet helemaal. Dus even in de boeken gesnuffeld waarna ik de vorm van het blad iets heb veranderd. De werkwijze is verder het zelfde als in bovenstaande update. Dit gaan ze dan uiteindelijk worden;
JPG_0377_5574_bewerkt-1.jpg

Ik heb de 1e er bij gelegd zodat het verschil duidelijk zichtbaar is, het blad is wat langer en de vorm is nu zoals het eigenlijk hoort:) (de 1e was evengoed een goeie oefening:rolleyes:)

Blijft er maar zo weinig uitslag voor het roer over Piet, of is het de bedoeling dat het sturen voornamelijk met de riemen of het zeil gebeurt??

Vandaag de riemen gebeitst, meer als 4 komen er niet in het model, het gaat maar om het idee en anders word het te druk in het scheepje. Ook de bootshaak gemaakt van 3 mm rondhout en gebeitst (de haak is een gebogen messing staafje, wat ik grijs heb geschilderd) En de twee masten geplaatst, die zijn gemaakt van 5 mm rondhout en slechts heel licht afgeschuind naar de top. Fokke mast is 220 mm lang en de main mast 245 mm. Onder aan beide masten is een klamp gezet en de masten zijn in de mastvoet(en) gelijmd en gezekerd aan de doften met een messing plaatje wat op maat is gebogen en voorzien van 2 nageltjes,

De beide masten;
JPG_0382_5578_bewerkt-1.jpg

Riemen en bootshaak;
JPG_0380_5577_bewerkt-1.jpg

Details van de bevestiging van de masten aan de doften; (onder betreffende doften is een extra stukje hout gelijmd voor de nageltjes)
JPG_0386_5579_bewerkt-1.jpg

Vandaag gestart met het optuigen....

Eerst de jufferblokjes voor de main mast,
JPG_0389_5580_bewerkt-1.jpg

en dan de touwen, met juffers en talrepen en de stag,
JPG_0396_5581_bewerkt-1.jpg

detail van de bevestiging van hoofdtouwen en stag, er is geen nommer en/of zaling, dus een beetje improviseren...
JPG_0399_5584_bewerkt-1.jpg

en de juffers met de talrepen,
JPG_0400_5585_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Toch - een hommer of zaling of op zijn minst een kraag om de mast lijkt me haast wel noodzakelijk, anders zakt het touwwerk als een broek zonder bretels naar beneden.
Ik denk dat je dit als klein detail best toe kan voegen!

Toch - een hommer of zaling of op zijn minst een kraag om de mast lijkt me haast wel noodzakelijk, anders zakt het touwwerk als een broek zonder bretels naar beneden.
Ik denk dat je dit als klein detail best toe kan voegen!
Hier heb je wel een punt uiteraard, ik heb de tekening maar gevolgd. De touwen lopen door gaten in de mast, dus die kunnen onmogelijk zakken en de stag rust dan weer op de touwen, dus die kan ook niet zakken. Er zitten natuurlijk veel minder details in het tuigwerk, daar het eigenlijk maar een noodvoorziening is van een reddingsloep. Dus ondanks je terechte kritiek ga ik het waarschijnlijk maar zo laten deze keer.

Back