Update 8
Afgelopen dagen heb ik het zeil gemaakt. Het zat in het pakket en bestond uit heel fijn geweven doek en daarop een aantal lijnen geprint. Met een potje licht bruine verf om een paar banen op het zeil te verven als rifband en versteviging. Heel netjes. Echter alleen aan de voorkant, de achterkant was geheel blanco. Dat is dus iets minder.
Alle lijnen op de naaimachine doorgestikt maakt de achterkant wel weer wat beter.
En zo ziet het er dan uit.
Foto: Zeil. Op de lijnen doorgestikt en de vier smalle banen iets donkerder ingekleurd, volgens BB.(Verf was aanwezig). Ook riftouwen en lijkentouw aangebracht.
Daarna het zeil aan de ra genaaid of de ra aan het zeil. Kies maar.
Toen wilde ik het eens even passen op het model.
Dank u vriendelijk makers van het pakket, voor het ontbreken van ook maar het minste aan tekstuele aanduiding of te hanteren maten.
Zie maar zelf hoe het er uitziet op het model.
Foto: met zeil
Omdat er totaal geen maten in de bb staan heb ik de verhouding van de mastlengte t.o.v. de scheepslengte van de replica gehanteerd. En de plaats van de raval-doorvoer verhoudingsgewijs bepaald uit de foto’s in de bb. De mastlengte zou dus goed moeten zijn. En dat geeft bovenstaand resultaat.
Het is geen gezicht, maar wat is er nu mis?
Ik kan het zeil handhaven maar dan moet de mast iets korter worden. En dus moet ik alle stagen opnieuw maken. Maar de mastlengte klopt t.o.v de scheepslengte vergeleken met de replica.
Is het zeil te klein ?
Zeil afmetingen: 12 cm hoog x 17 cm breed. Dat wordt dan in het echt 12,2 x 8,6 m2 = 105 m2. De replica heeft 144 m2, waarbij het schoverzeil net zo lang is als de drie bonnetten eronder.
Het zeil is dus inderdaad te kort.
Op de replica is het zeil 12m breed maar ook 12 m hoog.
12 m hoog op schaal 1:72 wordt dan: 16,6 cm. Ofwel 4,6 cm langer dan het aanwezige zeil. Dat is ongeveer precies het missende stuk.
Als ik er dus twee bonnetten onder zet van elk 3 cm hoog wordt het 18 cm hoog en 17 cm breed.
Lijkt beter te worden dan.
Foto: Twee bonnetten gemaakt in dezelfde stijl en kleur en eveneens voorzien van lijkentouw. En aan elkaar genaaid en opgehangen:
En de raval door de mast gestoken.
en om het braadspil gelegd,
En daar ziet u weer een misser van het pakket. De raval schavielt tegen de onderkant van het kasteel. Het kasteel en het braadspit staan exact volgens de bb en toch klopt het niet. Toch iets mis met de mastlengte of de plaats van doorvoer van de raval? Het zou toch leuk zijn als de bb daar enige afmetingen voor zou geven.
Ik ga hier niets meer aan doen.
Dus ga ik door met de verdere tuigage.
Wordt vervolgd.