Shipyards Kamperkogge

11 plaatjes samen zijn 5,3 mm dik. plaatjes zelf varieren van 0,33 tot 0,52 mm.
Kant en klare blokken zijn 1,6 en 1,3 mm dik en 3,5 tot 6 mm lang en 2,5 tot 3 mm breed.
En dit zijn ze allemaal.
full

Laatst bewerkt:
Update 6
De tuigage op deze kogge is totaal anders dan op de replica en veel uitgebreider. De bb is daar niet heel duidelijk in want alles wordt slechts met foto’s aangegeven. Daarin staan dan de nrs van de onderdelen maar dat is het, zelfs geen afmetingen. Van verklarende tekst hebben ze nog nooit gehoord. Laat staan benamingen van de diverse touwen. Dus maar weer de fantasie gebruiken.
Als eerste heb ik een aantal blokken aan de voet van de mast bevestigd. Er is geen nagelbank.
Die blokken moeten met een houten oogje in het dek worden gelijmd.

full

Het onderste blok is nog aan een intact houten oogje bevestigd. De drie daarboven heb ik geprobeerd in de gleufjes achter de mastvoet te lijmen. Maar 0,8 mm dik hout waarvan de nerf horizontaal loopt kan niet veel dwarskracht verdragen. Dus breekt het aan alle kanten.

full

Daarom maar 5 metalen oogjes in het dek gelijmd en daar de blokken aan geknoopt.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ze zien eruit als klampen. Die kunnen tegen de mast hebben gezeten. Dat zie je vaker bij schepen van die periode. In mijn verslag heb ik dat ook bijvoorbeeld, daar zitten zelfs kleine nagelbanken op de voet van de mast.

In het echt, 1350, zou dat best kunnen. Maar in deze BB moeten ze iin gleufjes in het dek. De lijn gaat dan door het blok en wordt belegd op een nagelbank die rond de mast zit. Dat is voor een volgende update.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er al net zo fragiel uit als ze dus ook werkelijk zijn Jan, maar goed dat een metalen oogje hun werk ook kan doen :worship::worship:

Update 7
De drie stagen zijn geplaatst aan weerszijden.

full

En zoals u in een vorige update hebt kunnen zien zijn er aan de binnenkant van de verschansing vier stroppen geplaatst. Drie met jufferblokken voor de stagen en een met een enkelblok voor een …. ja ik denk een pardoen.

full

Die is op de replica niet aanwezig.

full

Verder is nu tegen de mast ook een nagelbankje met 5 nagels geplaatst. De replica heeft er zeven.
De nagels erin zijn heel mooi van messing (Voor die tijd is hout waarschijnlijker) en mooi op schaal. Het dikste stuk is 1,1 mm dik en het dunste deel 0,8 mm.

full

Het voorstag is met een lus om de masttop geslagen en bij de boeg met een talie met twee open jufferblokken vastgezet.

full

En nu wordt het zeilenwerk.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 8
Afgelopen dagen heb ik het zeil gemaakt. Het zat in het pakket en bestond uit heel fijn geweven doek en daarop een aantal lijnen geprint. Met een potje licht bruine verf om een paar banen op het zeil te verven als rifband en versteviging. Heel netjes. Echter alleen aan de voorkant, de achterkant was geheel blanco. Dat is dus iets minder.
Alle lijnen op de naaimachine doorgestikt maakt de achterkant wel weer wat beter.
En zo ziet het er dan uit.

full

Foto: Zeil. Op de lijnen doorgestikt en de vier smalle banen iets donkerder ingekleurd, volgens BB.(Verf was aanwezig). Ook riftouwen en lijkentouw aangebracht.

Daarna het zeil aan de ra genaaid of de ra aan het zeil. Kies maar.
Toen wilde ik het eens even passen op het model.
Dank u vriendelijk makers van het pakket, voor het ontbreken van ook maar het minste aan tekstuele aanduiding of te hanteren maten.
Zie maar zelf hoe het er uitziet op het model.

full

Foto: met zeil

Omdat er totaal geen maten in de bb staan heb ik de verhouding van de mastlengte t.o.v. de scheepslengte van de replica gehanteerd. En de plaats van de raval-doorvoer verhoudingsgewijs bepaald uit de foto’s in de bb. De mastlengte zou dus goed moeten zijn. En dat geeft bovenstaand resultaat.
Het is geen gezicht, maar wat is er nu mis?
Ik kan het zeil handhaven maar dan moet de mast iets korter worden. En dus moet ik alle stagen opnieuw maken. Maar de mastlengte klopt t.o.v de scheepslengte vergeleken met de replica.
Is het zeil te klein ?
Zeil afmetingen: 12 cm hoog x 17 cm breed. Dat wordt dan in het echt 12,2 x 8,6 m2 = 105 m2. De replica heeft 144 m2, waarbij het schoverzeil net zo lang is als de drie bonnetten eronder.
Het zeil is dus inderdaad te kort.
Op de replica is het zeil 12m breed maar ook 12 m hoog.
12 m hoog op schaal 1:72 wordt dan: 16,6 cm. Ofwel 4,6 cm langer dan het aanwezige zeil. Dat is ongeveer precies het missende stuk.
Als ik er dus twee bonnetten onder zet van elk 3 cm hoog wordt het 18 cm hoog en 17 cm breed.
Lijkt beter te worden dan.

full

Foto: Twee bonnetten gemaakt in dezelfde stijl en kleur en eveneens voorzien van lijkentouw. En aan elkaar genaaid en opgehangen:

full

En de raval door de mast gestoken.

full

en om het braadspil gelegd,

full

En daar ziet u weer een misser van het pakket. De raval schavielt tegen de onderkant van het kasteel. Het kasteel en het braadspit staan exact volgens de bb en toch klopt het niet. Toch iets mis met de mastlengte of de plaats van doorvoer van de raval? Het zou toch leuk zijn als de bb daar enige afmetingen voor zou geven.

Ik ga hier niets meer aan doen.
Dus ga ik door met de verdere tuigage.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 9
De rest van de tuigage zit er op. Is maar één zeil hé.

full

Dit is een totaal plaatje. Nu nog wat detailfoto’s.

full

Het voordek met het anker.

full

De nagelbank rond de mast.

full

Dit is een doorkijkje onder het kasteel door van bakboord naar stuurboord. Naast het kasteel zitten de touwen voor de brassen en de schoten aan klampen ed aan de verschansing vast. De ruimte tussen de verschansing en het kasteel is 1 cm. Volgens de bb moet eerst het kasteel worden geplaatst en daarna de klampen en tuigage in die 1 cm worden gemonteerd. Onmogelijk dus. Ik heb daarom het kasteel weer even losgemaakt (Gaat makkelijk met wat water). Dat bood meteen de mogelijkheid om de braadspil wat meer naar voren te plaatsen zodat de raval vrij liep voor het kasteel langs.

full

Hier zie u praktisch alle lijnen.
B = Boelijns (Komen op Kamper kogge replica niet voor)
H = Hals
R = Raval
P = Pardoen (Komen op Kamper kogge replica niet voor)
S = Schoot

full

Hier ziet u de SB schoot aan de schoothoorn. De lijn naar boven is een gei. Links is de boelijn zichtbaar. De zwarte lijnen zijn de zijstagen en uiterst rechts de pardoen.

full

Hier ziet u hoe de zijstagen en de pardoen aan de binnenkant van de verschansing zijn bevestigd.

full

De toppenanten, ook deze zijn op de Kamper kogge replica niet aanwezig. Het rak loopt met een lijn naar de nagelbank aan de mast. Iets links van de mast ziet u een blok aan de ra hangen, Daar loopt de gei door en naar de nagelbank aan de mastvoet. De rechter is nauwelijks te zien. Aan de ratoppen zitten uiteraard de brassen.

full

De voorsteven

full

De achtersteven. Hier is goed te zien hoe weinig ruimte er is tussen het kasteel en de verschansing.

full

Het kasteel met de braadspil, die nu zover naar voren staat dat de raval niet meer schavielt.
En tot slot een vooraanzicht.

full

Mijn beoordeling van dit bouwpakket is gemengd. Het is zeer precies nauwkeurig uitgewerkt en heel goed op schaal. Zelfs de dikte van de diverse onderdelen is op schaal, wat het echter ook zeer kwetsbaar en teer maakt. Wat een moeilijkheid op zich is en daarmee een nadeel.
Het pakket pretendeert de Kamper kogge voor te stellen. Het heeft wel iets van een kogge weg, maar lijkt qua vorm absoluut niet op de Kamper kogge. Het is veel te recht. Ook de tuigage lijkt niet op die van de Kamper kogge replica.
Of de tuigage op dat van een originele Kamper kogge lijkt is niet te zeggen omdat daar over nauwelijks iets bekend is, dus wat je ook maakt het is een beredeneerde gok.
Een minpunt is de bouwbeschrijving, bestaande uit uitsluitend foto’s. Een klein beetje tekst hier en daar, met name vermelding van maten van mast en ra, zou geen kwaad kunnen.

En dit is het einde van dit verslag.

Laatst bewerkt:
Stephan,
Het is inderdaad op zich best wel een leuk scheepje. Maar omdat ze het verkopen als een Kamper kogge, wat het echt niet is, zit er toch een bijsmaakje aan.

Op zich is het wel een leuk bootje geworden Jan :rofl::rofl:, en iemand die een bouwpakketje koopt, en niet een uitgebreide studie doet van de Kamper Kogge, die ziet de verschillen niet

Klopt Peter,
Maar dan moet je hem niet een keer in Kampen gaan bekijken. Erg veel studie hoef je er dan niet van te maken om de verschillen te zien.

Nee, dat geloof ik graag Jan, dat is ook duidelijk te zien als je deze Kogge naast de Kogges zet die je al klaar hebt.

Back