Seamaster II by Ken Willard (watervliegtuig)

@ Bruno

Zou de tekening graag een keertje willen lenen dan!! ..zeg niet dat ik hem direct bouw, maar wil in ieder geval de tekening hebben voor het geval ik me weer een keertje verveel.. :) Laat hem gewoon netjes kopiëren zodat je niet in hoeft te zitten over de hoeveelheid gaatjes veroorzaakt door spelden, en eventuele lijmvlekken... :P
 
Seamaster II by Ken Willard

Ton,
Vraag me nog wel af welke prop je gaat gebruiken, als ik mij goed herinner had ik een 2 blad 9x4 of 8x6 op mijn Webra Speed .20 en groter kon niet omdat de prop de romp zou raken.
In de handleiding van de Saito staat: Sport = 10x5; Scale = 10x5, 10x6; Aerobatics = 9x6, 10x5.
Ik heb het even nagemeten op de tekening, en inderdaad, er zou max een prop met een diameter van 9 inch op kunnen. Ik zal de motorpaal dus iets moeten ophogen om er een 10x5 prop kwijt te kunnen. :wink:

Voor het verschil in gewicht hoef je het niet te laten,
Weer zo'n moeilijke keuze :!: Ik zit zelf te denken aan een zo licht mogelijke servo tegen een redelijke prijs, moeilijk dus. Zelf zit ik aan de volgende opties te denken voor alle functies. Rol, hoogte, richting en gas, 5 servo's dus.



Graupner C 2041:
afb50.jpg

Prijs = ±€30,-
Gewicht = 9g
Koppel = 6 Ncm
Snelheid = 0,08 sec / 40°

Graupner C 2081:
afb50.jpg

Prijs = ±€30,-
Gewicht = 10g
Koppel = 16 Ncm
Snelheid = 0,10 sec / 40°

Hitec HS-81 / HS-81 MG:
afb52.JPG

Prijs = ±€24,- / ±€33,-



Moeilijk dus,...moet ik allen voor het richtingsroer-/neuswielservo een iets zwaardere servo kiezen ivm met de krachten op het neuswiel,..wat zou ik minimaal aan kracht nodig hebben,...moeten de servo's gelagerd zijn,.... enz:?: :?:

Kortom, welke servo's kan ik het beste kiezen, andere mensen ook nog tip's :?: :?: :?:

Enkele gegevens van de Seamaster II:
Spanwijdte = 1220mm
Lengte = 1010mm
Gewicht = 1700g

, een is misschien de aansturing naar de rolroeren op de bovenzijde van de vleugel te maken omdat de onderzijde veel spatwater zal krijgen. Maak de locatie van de servo's een afgesloten ruimte en smeer deze een keer in met bijv. spanlak.
Dat ga ik zeker doen, goed idee :wink:

Die moet ik nog even maken,....maar heb nog geen digitale camera,..dus kan nog even duren.
 
Seamaster II by Ken Willard

Dames & Heren,

Waar blijven die servo-specialisten :?: :?: :?:
Ik zit al dagen met smart op jullie antwoorden te wachten :cry:
Kan namelijk niet kiezen welke servo het beste geschikt is voor de Seamaster II :?
Wil ook geen miskoop maken (te lichte/zwakke servo,....enz).

Dus gaarne jullie reacties betreft servo keuze svp :idea: :idea:
Zo licht mogelijk maar toch sterk genoeg,....... :idea: :idea:
 
servo's voor de Seamaster II

Ik heb al weer een aantal jaren zoiets in aanbouw op de kast staan ( LB gaat nu eenmaal voor) maar daarvoor had ik 2x S3001, 2x HS-80MG -en nog een superklein servootje om direct bij de motor in te bouwen, want ik vind die snake in een S-bocht helemaal niks (te veel speling)- in gedachten. De aillerons apart aangestuurd (HS-80's) met een mixer om nog wat flap te kunnen geven.
O ja, er gaat een MDS-28 ( prima motor) op met een 9x7 drieblad.
Als de nieuwe F2B kist klaar is, wordt dit het volgende project om af te maken...
 
ik had gewoon de standard servo`s en die deeden het goed teminste ik had er geen probleemen mee
 
:idea: Tankinhoud?
Kan iemand mij advies geven betreft tankinhoud? Heb namelijk geen ervaring met 4T motoren. Stukje terug in dit 'draadje' kun je zien welke motor ik er op ga zetten, een Saito .30.

Wat voor tankinhoud bij een Saito .30 :?:
 
Saito 30 zal op een 100 tot 150 cc. tankje ong. 10 a 12 minuten draaien, zeker als het gas, in de vlucht, dus na de start, gedoseerd gebruikt wordt. In de handleiding van de Saito motoren staat trouwens informatie over het brandstofverbruik. Als de vrijslag tussen hart pylon en romp problemen oplevert, kan ook gebruik gemaakt worden van een drieblads prop. Veelal kan als vuistregel bij gelijkblijvende spoed een 1 inch kleinere diameter worden gekozen. Het rendementsverlies van een drieblads t.o.v. een tweeblads propeller blijkt in de praktijk niet groot te zijn.
 
Dit lijkt misschien brutaal :? maar dat is niet zo bedoeld, heb met Hayo afgesproken mijn fotoverslag erbij te zetten met wat tips voor hem :lol: om zijn Seamaster te kunnen verbeteren :lol: .

So lets go :lol:
afb1724.jpg

Dit zijn zo'n beetje alle onderdelen voor de romp waarbij sommige dunner kunnen.
afb1725.jpg

Eerst even aftekenen is handig voor later
afb1726.jpg

De meeste spanten kunnen zeker de helft dunner 2mm is meer dan genoeg
afb1727.jpg

Blijven controleren
afb1728.jpg

Gaten in de spanten zou kunnen maar dan ben je het effect luchtkamers kwijt.
afb1729.jpg

Uitlijnen met een draadje gaat prima.
afb1731.jpg

afb1732.jpg

De neus zou je iets kunnen verlengen om het meergewicht van de Saito te kunnen compenseren.
afb1733.jpg

De bodem heb ik met 2mm triplex gedaan met een glasmat, beter is max. 1mm tripex en een glasmat van max 25gram, dat is voldoende.
afb1734.jpg

De boom voor de motor kun je niet op besparen die moet goed vastzitten, trilling is de grootste vijand van het model.

Zo dit zijn de eerste 10 op naar de volgende

Ton
 
Oke de volgende 10

afb1739.jpg

Moeten flexibele binnenkabels zijn bijv. handremkabels van fietsen
In het kielvlak kunnen er nog wel een paar gaten voor gewichtsbesparing.
afb1741.jpg

Goed uitlijnen is natuurlijk belangrijk
afb1742.jpg

afb1743.jpg

Waterpas is leuk maar niet zuiver genoeg beter is gewoon meten. Er kunnen nog wel een aantal gaten in het stabilo voor gewichtsbesparing.
afb1744.jpg

Is dat mooi of is dat mooi zo'n T-staart
afb1745.jpg

Dun matje tegen krassen van spullen in het water.

De vleugel
afb1746.jpg

Handig die ribsteuntjes
afb1747.jpg

Hier is nog aardig op te besparen.
afb1748.jpg

De liggers kunnen de helft dunnen 5x5 is meer dan genoeg.
afb1751.jpg

Netjes toch
afb1749.jpg

Malletje voor het afsnijden van de nokjes.
Gewichtsbesparings gaten in de ribben kan gemakkelijk of doe het om en om zodat de luchtkamers behouden blijven.
afb1750.jpg

Indekken met bison kit gaat prima moet wel in een keer goed
 
Heeeee het lukte meer dan 10 foto's in een keer dat is handig daar komen de volgende.

afb1752.jpg

Vleugeltip van 2mm balsa zou voldoende zijn.
afb1753.jpg

Tipdrijvers zijn veel te lomp kunnen ook veel lichter en 1 spant van 2mm balsa in de midden is voldoende
afb1754.jpg

Schuren en klaar, bovenbeplanking hoeft niet ze kunnen ook direct op de vleugel gelijmd.
afb1755.jpg

Klaar voor de folie
afb1756.jpg

Klitteband kan handig zijn als je ergens tegen aan vaart.
afb1757.jpg

Verstandig is blanke lak / spanlak in de romp smeren ter bescherming tegen binnedringend water en natuurlijk siliconen als zetel voor de vleugel.
afb1758.jpg

Ruimte voldoende voor de besturing, verstandig is de ontvanger en accu in een zakje te doen ter bescherming en de servo's vrij van de bodem.
afb1759.jpg

Ready for the first flight
afb1760.jpg

afb1761.jpg


Daar gaat tie dan voor de eerste vlucht.

Zou zeggen haal ook een tekening en bouw mee met Hayo dan als we er een aantal hebben kunnen we een Seamaster dag organiseren.

Hayo hoop dat je hier wat aan hebt tijdens de bouw van jouw Seamaster en verder veel succes. :wink:

Ton :lol: :lol:
 
Heb ik daar wat aan :?: :?: :?:
Ton, hartstikke bedankt voor alle mooie foto's en goede bruikbare :teacher: Tip's, geweldig :banana: Ik heb weer volop zin om te bouwen aan de Seamaster II.
Van Alexander heb ik een tweetal mooie filmpjes van de Seamaster via de mail ontvangen. Deze zou ik graag bij dit onderwerp willen plaatsen om iedereen die aan het meelezen is een beetje 8O lekker te maken voor de Seamaster. Heeft iemand een Tip hoe ik dit kan doen?
Nou hier komen weer een paar bouwfoto's / Tips tijdens de bouw van de Seamaster II. Tip's van Ton heb ik helaas niet kunnen gebruiken mbt de vleugel, want die is momenteel ruwbouw af, alleen nog bekleden.
:wink:
 
afb1788.jpg

Zorg er voor dat de ribben mooi haaks staan, zowel tov de bouwtafel als de voor en achter liggers. Nog handiger is die :teacher: Tip van Ton, mooie haakse blokjes met handvaatjes om de ribben op hun plek te houden tijdens vast lijmen,....(, zie foto's van Ton, die ga ik ook maken).
 
afb1790.jpg

Ik heb een extra rib op het uiteinde van de vleugel geplaatst om de drijvers met een 'klik'-systeem stevig onder de vleugel te kunnen monteren. Klitteband zie ik niet zo zitten ivm het evt lostrekken van de folie.
 
afb1791.jpg

Om de 2 vleugeldelen onder de juiste hoek aan elkaar te kunnen lijmen heb ik iedere helft onder de juiste hoek op de bouwtafel geplaatst,...om vervolgens de juiste hoek aan de vleugel te schuren. Werkt prima :teacher: , en de passing van de 2 vleugeldelen is hierna helemaal sluitend. Dit maakt de verbinding weer sterker.
 
Back
Top