Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Inmiddels uitgebreid getest op de logo. Koeler dan de 4035 en power zat :-) Ook sneller koel na het vliegen. Bij de 4035 duurde dat zeer lang.

Heb vbar gov op plane middle (anders werden lipos warm en er is geen power verlies te merken) en pwm 10-18 timing op de yge. Zeer tevreden. Tnx Bert
 
Jammer dat we de verschakelingen niet te zien krijgen.

Zie post #320, zo zien de YY verschakelingen er meestal uit. Soms laat ik selectief een stukje isolatieslang weg om net dat extra beetje ruimte te verkrijgen. Zoals het op de foto is is eigenlijk overkill.
 
Er is iets wat ik me al een poosje afvraag. Je wikkelt de ene pool met 6 wikkelingen en de tweede met 9. De sterkte van het magnetische veld wordt bepaald door de stroom en het aantal wikkelingen. Dat betekend dus dat de eerste pool een duidelijk minder sterk magnetisch veld zal opwekken dan de tweede. De stroom door die twee wikkelingen is dezelfde dus zal de veldsterkte in de tweede tand 33% hoger zijn dan in de eerste pool!
Geeft dat geen problemen? Ik kan me voorstellen dat de motor daar min of meer schokkend door gaat draaien. Het koppel zal ook niet "vloeiend" zijn maar schokkerig.
Het lijkt mij dat je de wikkelingen per pool zo veel mogelijk gelijk moet zijn. Als er weinig wikkelingen op een pool zitten is 1 of 2 en nu zelf 3 wikkelingen meer toch een vrij groot verschil! In dit geval dus 1/3 deel of te wel 33,33%.
Hoe zit dat nu eigenlijk, ben ik misschien te pessimistisch en maken die verschillen niet veel uit?
 
Je moet de nabijgelegen statorpolen als een gebogen staafmagneet zien Ernst, als een U. De flux stroomt van de ene punt naar de andere. Daarbij zitten buur-wikkelingen toch op hetzelfde 'ding'.

a1060063-122-JAMO_0-33Wi10Asmall.gif
 
Er is iets wat ik me al een poosje afvraag. Je wikkelt de ene pool met 6 wikkelingen en de tweede met 9. De sterkte van het magnetische veld wordt bepaald door de stroom en het aantal wikkelingen. Dat betekend dus dat de eerste pool een duidelijk minder sterk magnetisch veld zal opwekken dan de tweede. De stroom door die twee wikkelingen is dezelfde dus zal de veldsterkte in de tweede tand 33% hoger zijn dan in de eerste pool!
Geeft dat geen problemen? Ik kan me voorstellen dat de motor daar min of meer schokkend door gaat draaien. Het koppel zal ook niet "vloeiend" zijn maar schokkerig.
Het lijkt mij dat je de wikkelingen per pool zo veel mogelijk gelijk moet zijn. Als er weinig wikkelingen op een pool zitten is 1 of 2 en nu zelf 3 wikkelingen meer toch een vrij groot verschil! In dit geval dus 1/3 deel of te wel 33,33%.
Hoe zit dat nu eigenlijk, ben ik misschien te pessimistisch en maken die verschillen niet veel uit?

Die vraag heb ik zelf ook gehad, mijn vraag en het antwoord van Ralph kan je hier vinden:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=439118
 
Het één en ander doorgelezen er dat plaatje van Ron maakte de zaken een stuk duidelijker voor me. Ik denk dat ik het nu snap maar ik ga nog wat meer lezen. De wikkel volgorde heeft er volgens mij ook nog mee te maken.
 
Heel simpel gezegd komt het er op neer dat je motor soepeler loopt, van wat ik begrepen heb doordat je rotor op 2 punten aangedreven wordt. Bert kan dit uiteraard een stuk beter uitleggen.

Door dit draadje heb ik ook besloten een motor te wikkelen, een Scorpion 3226 met 4+4 YY wikkeling. Tot nu toe lijkt het nog nergens op, maar het begin is er.
 
Wat is het voordeel van yy tegenover y verschakeling?

Nadeel van Y is dat je voor de meeste motoren een erg laag aantal windingen nodig hebt om een zinvolle Kv waarde te bereiken. Y is dus alleen interessant als je eens met extra dik draad wilt spelen en/of een heel lage Kv nodig hebt.
Met YY heb je 2x het aantal wikkelingen nodig t.o.v. Y en daarmee worden een veel grotere range van interessante Kv waardes haalbaar.
Bijkomend voordeel van YY is dat er een soort middelend effect ontstaat omdat er in principe twee motoren parallel staan. Dat betekent dat het effect van bv niet perfect uitgelijnde magneten wat wordt verdoezeld, zodat de regelaar zich minder snel verslikt.
Een mogelijkheid is ook om de YY motor met twee regelaars aan te sturen. Die mogelijkheid heeft ook een DD gewikkelde motor. Dat laatste heb ik al eens gedaan voor iemand, zie het overzicht in de startpost (een HK-4020, hoe die geworden is staat in post #102)
 
Hierbij een filmpje van de powerdekker 5035 gefilmd met telefoon.

Motor was rond de 55 gr na afloop. Je kon hem zo vast pakken. Indrukwekkend

[media=youtube]_45zXJ5oYLc[/media]

Ja dat de temperatuur zo laag is heeft mij ook verrast. En ook duidelijk meer pit.
Misschien dat je nu nog wat meer uit de heli kunt halen door wat met Vbar gov settings te spelen. Wat zijn de settings in de YGE?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe en waar is de temperatuur gemeten? Temperatuur van wikkelingen? Rotor? Bevestingsplaat v.d. motor?

Ik was niet bij die meting maar het zal wel met een IR meting zijn geweest van buitenaf (de cijfers die dat oplevert moet je met een zware korrel zout nemen). Ik heb wel zelf nog mogen vliegen met de Xxtreme en je kan de motor na afloop inderdaad zonder enig probleem vastgrijpen, hij is gewoon lekker opgewarmd. Erg warm of heet is het zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top