scharnieren lijmen

hallo

ik ben bezich met het bouwen van een kadet lt40
nu is mijn vraag met welke lijm kan ik de scharnieren het beste vast lijmen
ik heb het zelf al is met bruislijm geprobeerd maar dit was geen sucses
Mvg Roy

Over het algemeen werkt secondenlijm goed. Alleen oppassen dat het niet in het scharnier loopt want dan kan het vast gaan zitten. ;)

De Sig CA scharnieren zet je vast met CA lijm, ofwel secondelijm!
De dunne variant werkt het fijnste want die trekt in je scharnieren.

En dan voor de zekerheid er ook nog een kopspeld doorheen steken en afknippen. Komt het scharnier dan toch nog los, dan houd de speld hem vast.

Mvg Ron

Mis ik wat?
Wat voor een soort scharnieren gebruik je eigenlijk?

Van die plasic KAvan scharnieren lijm ik eigenlijk altijd met Epoxy en inderdaad daarna borgen met of een sate of coctailprikker of een speld.
S1003160-m.jpg

CA- scharnieren inderdaad sekondelijm eerst een klein gaatje boren in de gleuf zodat de lijm goed er in kan dringen.

alvast bedankt voor de tips .
maar ik zou de kavan scharnieren er pas in willen lijmen na het bespannen
om dan er nog een cocktail prikker door prikken is niet echt een optie?

Jawel je moet het dan in de goede volgorde doen.
Het zijn allemaal weetjes.
Hier de truuk. Voordat je de scharnieren erin zet en gaat bespannen.
Eerst een stuk op de roeren bespannen en op de vleugel waar de roeren komen.
Dan scharnieren erin deze dan borgen, dat komt dan uit in het deel wat je al bespannen hebt.
Dan de rest bespannen, dan hangen je roeren er dus al aan.
Dan zie je dus niet dat je keurig netjes je scharnieren geborgd hebt.

8OEn nu maar hopen dat ik dit duidelijk uit gelegd heb8O

Ked heeft inderdaad een goed werkende methode. Ik doe ongeveer hetzelfde. Hieronder met plaatjes om het te verduidelijken:

Scharnieren pas-maken.
IMG_1709.JPG

Vervolgens scharnierlijsten folieen en afplakken met tape. Het laatste is optioneel.
IMG_1712.JPG

De scharnieren zijn ook voorzien van tape om te voorkomen dat er lijm in het daadwerkelijke scharnier komt.
IMG_1711.JPG

Lijmen. Ik gebruik R&G 24 uur (eigenlijk 40 minuten, want dat is de verwerkingstijd) epoxy.
Tijdens het lijmen zorg ik ervoor dat ik de gaten in de scharnieren goed opvul met epoxy. Ook smeer ik epoxy in de sleuven in het roer waar de scharnier in komt. Alles goed natmaken zeg maar.
Overtollige lijm meteen na het lijmen zoveel mogelijk weghalen met een wattenstaafje.
IMG_1715.JPG

Vervolgens een uurtje of 8 wachten tot de lijm lekker dik en plakkerig is. Dan trek je de scharnieren al niet meer los, daar is de lijm al veel te dik voor. Dan kun je nog wel redelijk makkelijk alle tape verwijderen en eventueel overgebleven lijmresten op de scharnieren en op de folie voorzichtig weghalen met een wattenstaafje met aceton (nagellakremover).

Gaatje boren en sateprikkers erin met een beetje houtlijm.
Sateprikkers net iets verder doordrukken zodat ze dieper komen te liggen dan het balsa. Als er stukjes over zijn is het heel lastig om ze later onzichtbaar weg te krijgen. Als je gaat schuren, schuur je makkelijker het zachte balsa eromheen weg dan de harde sateprikker.
IMG_1719.JPG

Gaatjes opvullen met vulmiddel en een beetje schuren.
IMG_1723.JPG

Nu ben je klaar om alles verder te folieen.

Je kan ook alleen het scharnierende gedeelde insmeren met vaseline zodat er dus ook geen overtollige epoxy kan vast hechten aan t draaigedeelte.

mvg

en de pennetjes van de scharnieren vervangen door één lange verenstalen pen, kan je de roeren er altijd nog afhalen (is ook makkelijk voor fraggy zijn folie methode)

Back